اصول و فنون مذاکره

4 تکنیک مذاکره حرفه ای

 

در این مطلب به بیان برخی از تکنیک های مذاکره می پردازیم که می تواند تاثیر فوق العاده ای بر روی مذاکره شما داشته باشد. آشنا بودن با تکنیک مذاکره حرفه ای می تواند به شما کمک کند تا سریع تر و بهتر به نتیجه مطلوب در مذاکره دست پیدا کنید.

تکنیک مذاکره

از تکیه گاه های ذهنی و لنگرانداختن استفاده کنید.

در مطالبی که در گذشته بیان کرده ام توضیحات کاملی در خصوص لنگرانداختن در مذاکره داده ام. (اینجا کلیک نمایید)  یکی از تکنیک های مذاکره این است که مذاکره کننده بتواند با لنگرانداختن مسیر ذهنی مخاطب را تغییر دهد.

شاید شما هم شنیده باشید که برخی می گویند در مذاکره همواره سعی کن نفر دوم باشی و بگذار پیشنهاد اول را مخاطب بدهد. اما اگر بخواهید از لنگر انداختن استفاده کنید، باید نفر اول باشید و پیشنهاد اول را شما بدهید.

مذاکره کنندگان حرفه ای می دانند که ارائه پیشنهاد اول می تواند آنها را قدرتمندتر و مسلط تر نشان دهد. البته همانطور که در مطالب قبلی گفتم (اینجـــا کلیک نمایید) باید بدانید که در کدام مذاکره شروع کننده اول باشید و در کدام مذاکره نفر دوم

 

از قدرت سکوت بهره بگیرید.

ما انسان ها بصورت ناخودآگاه تمایل به پر کردن سکوت بین گفتگوها داریم. همانطور که می دانید سکوت یک تکنیک مذاکره اثربخش است که از طریق آن می توانیم از مخاطب امتیاز بیشتری بگیریم. (برای مطالعه بیشتر اینجــا کلیک نمایید)

در این نکته نمی خواهیم به این جنبه این تکنیک مذاکره بپردازیم بلکه از شما میخواهم بعنوان یک مذاکره کننده حرفه ای از سکوت های کوتاه در مذاکره، بیشتر استفاده کنید.

توصیه ای که معمولاً می شود این است که تلاش کنید در بین گفتگوها و زمانی که صحبت های مخاطبتان تمام می شود، یک سکوت اندک داشته باشید تا علاوه بر القای حس گوش دادن حرفه ای، قدرت خودتان و تسلط خودتان را می توانید به مخاطب منتقل نمایید.

 

مشورت بگیرید.

خیلی از مذاکره کننده ها احساس می کنند اگر از دیگران کمک بخواهند یا خواستار مشورت شوند، نشان دهنده ضعف آنهاست.

اما طبق تحقیقاتی دانشگاه هاروارد، مشورت گرفتن نه تنها باعث ایجاد ضعف که نمی شود، بلکه می تواند تاثیرات مثبتی نیز ایجاد کند.

موضوع دیگری که اینجا مطرح است، سوال پرسیدن در جلسه مذاکره برای موضوعاتی است که متوجه نشده ایم. در این زمینه هم خیلی از مذاکره کننده ها مشکل دارند و حاضر نیستند از مخاطبشان بخواهند که یکبار دیگر موضوع را تکرار کند تا مبادا نشانه ضعف و ناتوانی آنها نباشد.

 

از فرد سوم اما بی طرف استفاده نمایید.

ممکن است در برخی از مذاکره ها نتوانید با مخاطب خودتان به نتیجه ای منطقی دست یابید یا اینکه یکی از طرفین مذاکره برروی مواضع غیرمنطقی خودش پافشاری می کند. دراین مواقع استفاده از شخص سوم بیطرف پیشنهاد می شود.

این موضوع را در مسابقات والیبال یا فوتبال می دیدم که هرگاه به نظر داور، اعتراضی وجود دارد با چک کردن ویدئو بازی، داور تصمیم نهایی را می گیرد.

این موضوع در مذاکره می تواند به سود طرفین باشد چرا که فرد سوم می تواند به نحو مطلوب مذاکره را پایان بدهد.

من مجتبی شیخ علی هستم، مشاور، مدرس و نویسنده در زمینه ارتباطات، مذاکره و مدیریت کسب وکار ..//.. زندگی و کسب کار ما سراسر ارتباط و مذاکره است و قرار است در این سایت اصول آن را باهم مرور کنیم ..//..

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close