به هرحال قسمتی از زندگی و کسب وکار ما شامل مذاکرات مختلفی هست که در اونها باید تعارضی حل بشه یا حداقل باید مشکل و مسئله ای که از نظر ما رخ داده، بیان بشه.
در فایل صوتی این هفته، نکته ای کوتاه در این خصوص را مطرح کرده ام که رعایت اون میتونه به شما کمک کنه در این نوع از مذاکرات نتیجه بهتری بگیرید.
جهت دانلود فایل صوتی اینجـــــــــــــــا کلیک نمایید
متن فایل صوتی بالا (رادیو آموزش ۲۶ )
با نام و یاد خدا
عرض سلام دارم خدمت همه دوستان و همراهان گرامی
مجتبی شیخ علی هستم و خوشحالم که با یک فایل صوتی دیگه در خدمت شما هستم.
در کانال تلگرامی آموزگرام و سایت Sheikhali.ir در خصوص مذاکره نکات بسیار زیادی را بهش اشاره کردیم و در موردش صحبت کردیم و فایل های صوتی مختلفی را در این زمینه آماده کردیم
در این فایل صوتی در خصوص یکی از نکاتی که میتونه به اثربخش تر شدن مذاکرات ما و به منتج شدن به نتایج بسیار دعالی در مذاکرات بهمون کمک کنه، صحبت کنیم.
مذاکره کنندگان حرفه ای معمولا سعی میکنن در مذاکرات خودشون، بخصوص مذاکراتی که قرار هست تعارضی حل بشه، سعی میکنند در مورد خودشون صحبت کنند نه طرف مقابل.
منظورم چی هست؟ خیلی اوقات در مذاکرات، بخصوص مذاکره هایی که قرار هست یک تعارض حل بشه، افراد در مورد دیگران شروع به صحبت میکنند و سعی می کنند طرف مقابل را محکوم بکنن و تقصیرها، ایرادها و مشکلات را گردن طرف مقابل بندازند.
نکته ای مهمی که وجود داره اینه که اگر در مذاکراتتون بتونید مسئله را از دید خودتون تشریح بکنید و معرفی بکنید میتونید مذاکره بهتری داشته باشید، به عنوان مثال، وقتی فردی میگه: «من احساس می کنم در این کار و پروژه حق من ضایع شده و من نتونستم به حق خودم دست پیدا بکنم،» صحبت و بیان جذاب تر و بهتری داشته تا اینکه بگوید: « من احساس می کنم شما در این پروژه حق من را خوردید و اون چیزی که باید به من پرداخت می کردید را نکردید»
یا به عنوان مثالی دیگر، وقتی فردی میگه: «گروه ما در تیم مورد تبعیض قرار گرفته» سخن بهتری را گفته تا زمانی که این فرد بگه که : « شما حق گروه ما را پایمال کردید و به گروه ما رسیدگی نکردید»
اگر سعی بکنید در مورد دیگران صحبت بکنید ، اگر سعی بکنید به آنها انتقاد بکنید، اونها هم سعی میکنند در مقابل شما گارد دفاعی بگیرند. این نوع سبک صحبت کردن و این نوع سبک بیان کردن موضوع خیلی اوقات باعث میشه طرف مقابل اصلاً به صحبت های شما توجه نکنه یا بدتر از اون خیلی اوقات باعث میشه طرف مقابل عصبانی هم بشه.
وقتی شما توپ را در زمین حریف میندازید و حریفتون یا مخاطبتون را مقصر اصلی میدونید (مستقیماً او را مقصر اصلی بنامید) اون مخاطب سعی میکنه در مقابل شما گارد دفاعی بگیره، سعی میکنه از خودش دفاع بکنه .
درصورتی که اگر بتونید به سبکی که به شما گفتم مسئله و مشکل را بیان بکنید میزان دفاع مخاطب یا میزان قبول نکردن حرف شما به مراتب کاهش پیدا میکنه و احتمالا میتونید یک مذاکره بهتری را داشته باشید، در صورتی که در حالت دیگه، یعنی مقصر نشون دادن مخاطب، شما دارید اون مخاطب را تحریک می کنید که نسبت به صحبت های شما واکنش دفاعی نشون بده و این موضوع سبب میشه که نتونید اطلاعات خوبی دریافت کنید و نتونید مذاکره خوبی داشته باشید.
پس برای اینکه بتونید یک مذاکره خوب داشته باشید، خصوصاً در مواردی که یک تعارض وجود داره، سعی کنید مسئله را از دیدگاه خودتون بیان کنید و مخاطب خودتون را مقصر قرار ندید.
امیدوارم این فایل صوتی کوتاه بتونه به شما کمک کنه ارتباط و مذاکره بهتری داشته باشید.
برای همتون ارزوی پیروزی و موفقیت میکنم، شما می توانید مابقی فایل ها را از کانال تلگرامی آموزگرام و یا وب سایت های Iran-Acaddemy.org و یا Sheikhali.ir دانلود نمایید.
خوشحال میشیم این فایل ها را با دوستانتون به اشتراک بذارید
پیروز و موفق باشید/
16 دیدگاه دربارهٔ «چند نکته در خصوص نامه نگاری و مکاتبات اداری»
سلام استاد .فوق العاده بود .
سلام،بسیار عالی و کاربردی
باسلام
در قسمت نمونه اداری نباید از کلمه بازگشت به نامه ارسالی به جای پیرو استفاده می شد؟
بله می توانید از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید
هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد
باسلام
توضیح درباره تفاوت بین عطف و پیرو و بازگشت بسیار مفید بود. ممنون
با سلام
مدیریت محترم نیست بلکه مدیر محترم است
بنابراین به جای مدیریت محترم از مدیر محترم استفاده میشود
سلام. باتوجه به توضیحات ارائه شده فکر کنم نمونه نامه باید به جای پیرو از بازگشت استفاده میشد.
بله می شود از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید.
هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد
با سلام
اگر پیرو دو نامه، نامه سومی بزنیم بهتر است بنویسیم:
پیرو نامه های شماره … و شماره …
یا
پیرو نامه شماره … و نامه شماره …
استاد محترم
با سلام و احترام
از مطالب ارائه شده بهره بردم البته بهنظر بنده در نمونه نامه اداری، شایسته است بهعوض کلمه (مدیریت) نوشته شود (مدیر محترم) چون مدیریت در واقع حوزه مدیریت است و از آنجاکه نمی تواند بهعنوان مخاطب قرار گیرد صحیح نیست.همچنین این مهم راجع به کلمه (ریاست) هم مستتر اس.
درود برشما
ممنون از نکته ای که فرمودید
البته در واژه نامه ها، مدیریت را به معنال مدیر بودن هم ترجمه می کنند و البته توجه به عرف هم مهم است. شما وقتی از واژه مدیر محترم استفاده میکنید، ممکن است این حس منتقل شود که احترام کافی نگذاشته ایم اما مدیریت محترم، این حس را منتقل نمی کند. (یه جورایی میشه مثل بفرما و بفرمایید)
وقتی معنای کلمات در عرف و نظر جامعه تغییر میکند، گهگاهی می شود همراهی کرد و از آنها استفاده کرد.
باز هم ممنون از نظر و لطف شما
سلام در ارسال پیام از چارگون میتوان برای گیرندگان غیر اصل رونوشت به کار نبرد وبرای تعداد مشخص گیدنده اصل اسامی را جستجو کرد؟
با سلام و خسته نباشید
اشاره حضرتعالی به موضوع عرف به طور کل بجاست ولی در مواقعی که بشود موارد صحیح را جایگزین نمود باید تلاش کنیم ، مورد صحیح را بکار ببریم به ویژه اینکه کلمه “محترم” برای فرد بکار می رود نه مکان. بنابراین بهتر است بجای مدیریت محترم از مدیر محترم… و بجای ریاست محترم از رئیس محترم … استفاده شود.
سلام و درود برشما
نکته ای که فرمودید کاملاً بجا و صحیح است.
بهتر است اینگونه که شما بیان کردید نوشته شود.