وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

نظریه متقاعد سازی دقیقاً بدنبال چیست؟

نظریه متقاعد سازی دقیقاً بدنبال چیست؟

متقاعدسازی قرار است لایه ناخودآگاه ذهن مخاطب را ترغیب کند تا او به ما اعتماد کند. در این مطلب به دو اصل و اهمیت اصلی متقاعدسازی می پردازیم.

زمانی که صحبت از مذاکره و یا فروش می شود، یک موضوع جذاب در این میان، قابل توجه است و آن، متقاعد سازی است. بسیاری از فروشنده ها و مذاکره کننده ها بدنبال یادگیری اصول متقاعد سازی هستند تا بتوانند مسیر مذاکره خودشان را به سمتی که مایل هستند، سوق بدهند.

در این مطلب پیش زمینه در خصوص متقاعد سازی خواهیم گفت و اینکه چرا اصول و تکنیک های متقاعدسازی دقیقاً چه کاری انجام میدهند.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: چگونه مشتری را متقاعد و جذب کنیم؟

چرا باید از متقاعد سازی استفاده کنیم؟

یکی از دلایلی که می تواند فرایند نهایی سازی مذاکره و فروش را تسریع کند، اعتماد است. در هر مذاکره ای اگر بتوانید اعتماد طرف مقابل را جلب کنید، یک قدم جلو افتاده اید و راحت تر می توانید مذاکره خودتان را به سرانجام برسانید.

حال مسئله اینجاست که هر چه سریع تر اعتماد ایجاد شود، سریع تر به نتیجه دلخواه می رسید و یکی از عوامل مهم در ایجاد اعتماد استفاده از اصول متقاعد سازی است.

متقاعدسازی

تکنیک های متقاعد سازی چگونه اعتماد ایجاد می کنند؟

طبق معرفی فروید و تشریح ایشان از مغز، دو قسمت اصلی وجود دارد، مغز خودآگاه و مغز ناخودآگاه. همین تقسیم بندی در کتاب دنیل کانمن، تفکر تند وسریع هم آمده است. زمانی که از مغز خودآگاه استفاده می کنیم، از قسمت منطقی بهره می گیریم و در حال تجزیه و تحلیل هستیم، اما زمانی که از قسمت ناخودآگاه استفاده میکنیم، مغز انرژی کمتری مصرف می کند و به اصولی که از قبل می داند، عمل می کند. (مانند رانندگی، در شروع یادگیری رانندگی، شما باید با دقت رانندگی کنید و حواستان به همه چیز باشد اما بعد از مدتی به راحتی و بدون تفکر به گاز و ترمز، رانندگی می کنید.)

این مطلب را هم بخوانید: کارکرد مغز و ارتباط آن با متقاعدسازی

اگر بتوانیم بر اساس این تقسیم بندی، بر روی قسمت ناخودآگاه مخاطب کار کنیم و بر این قسمت تاثیر بگذاریم، او به سرعت به ما اعتماد می کند. ناخودآگاه انسان ها بصورت مشترک از قوانینی پیروی می کند که وقتی با آنها روبرو می شود، سوگیری داشته و به سرعت اعتماد می کند.

قوانین متقاعدسازی بر روی این اصول تمرکز دارد، یعنی با هدف قرار دادن ناخودآگاه، اعتماد طرف مقابل را سریعاً دریافت می کند.

در مطالب بعدی بیشتر در خصوص متقاعد سازی صحبت می کنیم، اما در صورتی که مایل هستید اصول و تکنیک های بیشتری را بصورت کامل بدانید، پیشنهاد می کنم در دوره مجازی هنر متقاعدسازی درفروش و مذاکره شرکت کنید.

هنر متقاعدسازی در مذاکره

امتیاز ۵ از ۲ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

20 دیدگاه دربارهٔ «چند نکته در خصوص نامه نگاری و مکاتبات اداری»

لیلا مفاخری گفت:

سلام استاد .فوق العاده بود .

خلیل قاسمی پور گفت:

سلام،بسیار عالی و کاربردی

sh.f گفت:

باسلام
در قسمت نمونه اداری نباید از کلمه بازگشت به نامه ارسالی به جای پیرو استفاده می شد؟

مجتبی شیخ علی گفت:

بله می توانید از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید

حمید گفت:

هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد

sh.f گفت:

باسلام
توضیح درباره تفاوت بین عطف و پیرو و بازگشت بسیار مفید بود. ممنون

مهرداد گفت:

با سلام
مدیریت محترم نیست بلکه مدیر محترم است
بنابراین به جای مدیریت محترم از مدیر محترم استفاده میشود

آرش گفت:

سلام. باتوجه به توضیحات ارائه شده فکر کنم نمونه نامه باید به جای پیرو از بازگشت استفاده میشد.

مجتبی شیخ علی گفت:

بله می شود از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید.

حمید گفت:

هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد

محمد گفت:

با سلام
اگر پیرو دو نامه، نامه سومی بزنیم بهتر است بنویسیم:
پیرو نامه های شماره … و شماره …
یا
پیرو نامه شماره … و نامه شماره …

محمد گفت:

استاد محترم
با سلام و احترام
از مطالب ارائه شده بهره بردم البته به‌نظر بنده در نمونه نامه اداری، شایسته است به‌عوض کلمه (مدیریت) نوشته شود (مدیر محترم) چون مدیریت در واقع حوزه مدیریت است و از آنجاکه نمی تواند به‌عنوان مخاطب قرار گیرد صحیح نیست.همچنین این مهم راجع به کلمه (ریاست) هم مستتر اس.

مجتبی شیخ علی گفت:

درود برشما
ممنون از نکته ای که فرمودید
البته در واژه نامه ها، مدیریت را به معنال مدیر بودن هم ترجمه می کنند و البته توجه به عرف هم مهم است. شما وقتی از واژه مدیر محترم استفاده میکنید، ممکن است این حس منتقل شود که احترام کافی نگذاشته ایم اما مدیریت محترم، این حس را منتقل نمی کند. (یه جورایی میشه مثل بفرما و بفرمایید)
وقتی معنای کلمات در عرف و نظر جامعه تغییر میکند، گهگاهی می شود همراهی کرد و از آنها استفاده کرد.
باز هم ممنون از نظر و لطف شما

مجید گفت:

سلام در ارسال پیام از چارگون میتوان برای گیرندگان غیر اصل رونوشت به کار نبرد وبرای تعداد مشخص گیدنده اصل اسامی را جستجو کرد؟

رضا گفت:

با سلام و خسته نباشید
اشاره حضرتعالی به موضوع عرف به طور کل بجاست ولی در مواقعی که بشود موارد صحیح را جایگزین نمود باید تلاش کنیم ، مورد صحیح را بکار ببریم به ویژه اینکه کلمه “محترم” برای فرد بکار می رود نه مکان. بنابراین بهتر است بجای مدیریت محترم از مدیر محترم… و بجای ریاست محترم از رئیس محترم … استفاده شود.

مجتبی شیخ علی گفت:

سلام و درود برشما
نکته ای که فرمودید کاملاً بجا و صحیح است.
بهتر است اینگونه که شما بیان کردید نوشته شود.

میرعماد قربانیان گفت:

با درود و ادب
مطالب بسیار عالی بود.
ولی بنده با مواردی در نامه نگاری به شدت مخالف هستم و هرگز واژه هایی را در نامه نگاری های خود استفاده نمی نمایم.
نامه یک سند رسمی می باشد، بنابر این خواهشی در نامه وجود ندارد.
از آنجا که بیشتر نامه نگاری ها در سازمان ها و یا بین سازمانی صورت می گیرد، همواره قوانینی وجود داشته که تمام افراد ملزم به رعایت آن ها می باشند، در نتیجه هر کس موظف به رعایت و اجرای قوانین است، پس خواهشی وجود ندارد، حتی برای مقام بالاتر از خود.
در این رابطه چنانچه کارمندان بنده از این واژه ها در نامه های خود استفاده نمایند، نامه آن ها عودت داده شده و درخواست ویرایش بر مبنای کرامت انسانی و پرهیز از تحقر و تکثر می گردد.
همچنین واژه زشت و اشتباه “استحضار” را درک نمی کنم.
وقتی واژه های زیبای فارسی “آگاه یا آگاهی” وجود دارد، چرا باید با واژه سخت بکار برد و اساس این پاچه خواری چرا باید گسترده و رواج یابد. حتی اگر مخاطب بالا دستی باشد.
به اساتید محترم ادبیات پیشنهاد می گردد به جای ترویج واژه ها و اصطلاحات مرسوم و اشتباه، به فرهنگ سازی و آموزش واژه های سنگین و فارسی همت گمارند. (چرا سلام؟ چرا درود نه؟؟؟)
نگاهی به نامه های شصت- هفتاد سال گذشته، علاوه بر فرح بخشی، غرور و بزرگی زبان فارسی را صد چندان می نماید.
پایدار باشید، رک گوی همیشگی میرعماد قربانیان

مجتبی شیخ علی گفت:

درود بر شما
ممنون

محسن گفت:

استفاده از واژه ..دستور فرمایند..به جای واژه .دستور فرمایید ..صحیح است یاغلط….

کیومرث رضاوندی گفت:

عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 2 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه