وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

نکاتی برای مذاکره آنلاین

نکاتی برای مذاکره آنلاین

مذاکره آنلاین، دشواری ها و دردسرهای خاص خودش را دارد که در این مطلب به برخی از چالش های مذاکره آنلاین و راهکارهای برخورد، می پردازیم.

امروزه بخشی از مذاکره ها در فضای آنلاین و فضای مجازی صورت میگیرد و فضای آنلاین را باید قسمتی جدانشدنی و مهم در فضای مذاکرات دانست. مذاکره آنلاین می تواند از طرق مختلف مانند ایمیل یا پیام رسان ها صورت بگیرد که هر کدام مزایا و معایب خودش را دارد.

مذاکره آنلاین، دشواری ها و دردسرهای خاص خودش را دارد که در این مطلب به برخی از چالش های مذاکره آنلاین و راهکارهای برخورد، می پردازیم.

مذاکره آنلاین، بخصوص ایمیل و استفاده از پیام رسان ها را در زمره ارتباطات فقیر و ضعیف می دانند که همین موضوع باعث ایجاد سوء تفاهم ها و سوء برداشت های مختلفی می شود.

در مذاکره آنلاین نمی توان از نشانه های غیرکلامی استفاده کرد و این سبب می شود مخاطب کاملاً متوجه پیام نشود،

همچنین در این سبک ارتباط، مانند مذاکره با ایمیل نمی توان احساسات را بخوبی منتقل کرد، بعنوان مثال شاید نتوانم در یک متن چند سطری خشم خودم را نشان بدهم و ممکن است من متنی را با حس خشم بنویسم اما خواننده برداشتی متفاوت داشته باشد.

در مذاکره آنلاین یک اشتباه کوچک در نوشتن متن، ممکن است منجر به برداشت کاملاً متفاوت نسبت به پیام شده و در مذاکره خلل ایجاد کند.

گاهاً ممکن است مطلبی که شما از طریق ایمیل ارسال کرده اید به دست مخاطب نرسد و همین موضوع باعث شود مخاطب شما را فردی  غیرحرفه ای و زمان نشناس بداند.

مشکل دیگری که می توان آنرا دید، عدم برقرار ارتباط ها و صحبت های جانبی است که می تواند در تسهیل مذاکره بسیار کاربردی باشد. (برای آنشایی بیشتر این مطلب را از اینجـــــــــا بخوانید) اما در مذاکره آنلاین و مکتوب، معمولاً انسان ها تمایلی به ارائه اطلاعات شخصی ندارند.

♦ پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر این مطلب را مشاهده نمایید: آمادگی برای مذاکره با مدل جانی برت

مذاکره آنلاین

چند توصیه

برای موفق بودن در مذاکره آنلاین، نکات فراوانی است که ما در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • حتما از تصویر مناسبی در پروفایل خودتان استفاده نمایید.
  • حتما چندین و چند بار متن پیام را مرور کنید.
  • از شکلک ها و ایموجی ها برای نشان دادن نوع احساس استفاده کنید تا مخاطب دچار سوء برداشت نشود.
  • از خلاصه نویسی استفاده نکنید و سعی کنید در قالب جملاتی کامل، مطلبتان را توضیح دهید.
  • سعی کنید از سمت کانال های ارتباطی ضعیف مانند ایمیل و پیام رسان ها  به سمت کانال های ارتباطی قوی مانند ارتباط تلفنی و ارتباط حضوری سوق پیدا کنید.
  • از ارسال کامل پیام ها مطلع شوید. برای این موضوع می توانید از مخاطب خودتان پیگیری کنید.

.دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

20 دیدگاه دربارهٔ «چند نکته در خصوص نامه نگاری و مکاتبات اداری»

لیلا مفاخری گفت:

سلام استاد .فوق العاده بود .

خلیل قاسمی پور گفت:

سلام،بسیار عالی و کاربردی

sh.f گفت:

باسلام
در قسمت نمونه اداری نباید از کلمه بازگشت به نامه ارسالی به جای پیرو استفاده می شد؟

مجتبی شیخ علی گفت:

بله می توانید از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید

حمید گفت:

هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد

sh.f گفت:

باسلام
توضیح درباره تفاوت بین عطف و پیرو و بازگشت بسیار مفید بود. ممنون

مهرداد گفت:

با سلام
مدیریت محترم نیست بلکه مدیر محترم است
بنابراین به جای مدیریت محترم از مدیر محترم استفاده میشود

آرش گفت:

سلام. باتوجه به توضیحات ارائه شده فکر کنم نمونه نامه باید به جای پیرو از بازگشت استفاده میشد.

مجتبی شیخ علی گفت:

بله می شود از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید.

حمید گفت:

هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد

محمد گفت:

با سلام
اگر پیرو دو نامه، نامه سومی بزنیم بهتر است بنویسیم:
پیرو نامه های شماره … و شماره …
یا
پیرو نامه شماره … و نامه شماره …

محمد گفت:

استاد محترم
با سلام و احترام
از مطالب ارائه شده بهره بردم البته به‌نظر بنده در نمونه نامه اداری، شایسته است به‌عوض کلمه (مدیریت) نوشته شود (مدیر محترم) چون مدیریت در واقع حوزه مدیریت است و از آنجاکه نمی تواند به‌عنوان مخاطب قرار گیرد صحیح نیست.همچنین این مهم راجع به کلمه (ریاست) هم مستتر اس.

مجتبی شیخ علی گفت:

درود برشما
ممنون از نکته ای که فرمودید
البته در واژه نامه ها، مدیریت را به معنال مدیر بودن هم ترجمه می کنند و البته توجه به عرف هم مهم است. شما وقتی از واژه مدیر محترم استفاده میکنید، ممکن است این حس منتقل شود که احترام کافی نگذاشته ایم اما مدیریت محترم، این حس را منتقل نمی کند. (یه جورایی میشه مثل بفرما و بفرمایید)
وقتی معنای کلمات در عرف و نظر جامعه تغییر میکند، گهگاهی می شود همراهی کرد و از آنها استفاده کرد.
باز هم ممنون از نظر و لطف شما

مجید گفت:

سلام در ارسال پیام از چارگون میتوان برای گیرندگان غیر اصل رونوشت به کار نبرد وبرای تعداد مشخص گیدنده اصل اسامی را جستجو کرد؟

رضا گفت:

با سلام و خسته نباشید
اشاره حضرتعالی به موضوع عرف به طور کل بجاست ولی در مواقعی که بشود موارد صحیح را جایگزین نمود باید تلاش کنیم ، مورد صحیح را بکار ببریم به ویژه اینکه کلمه “محترم” برای فرد بکار می رود نه مکان. بنابراین بهتر است بجای مدیریت محترم از مدیر محترم… و بجای ریاست محترم از رئیس محترم … استفاده شود.

مجتبی شیخ علی گفت:

سلام و درود برشما
نکته ای که فرمودید کاملاً بجا و صحیح است.
بهتر است اینگونه که شما بیان کردید نوشته شود.

میرعماد قربانیان گفت:

با درود و ادب
مطالب بسیار عالی بود.
ولی بنده با مواردی در نامه نگاری به شدت مخالف هستم و هرگز واژه هایی را در نامه نگاری های خود استفاده نمی نمایم.
نامه یک سند رسمی می باشد، بنابر این خواهشی در نامه وجود ندارد.
از آنجا که بیشتر نامه نگاری ها در سازمان ها و یا بین سازمانی صورت می گیرد، همواره قوانینی وجود داشته که تمام افراد ملزم به رعایت آن ها می باشند، در نتیجه هر کس موظف به رعایت و اجرای قوانین است، پس خواهشی وجود ندارد، حتی برای مقام بالاتر از خود.
در این رابطه چنانچه کارمندان بنده از این واژه ها در نامه های خود استفاده نمایند، نامه آن ها عودت داده شده و درخواست ویرایش بر مبنای کرامت انسانی و پرهیز از تحقر و تکثر می گردد.
همچنین واژه زشت و اشتباه “استحضار” را درک نمی کنم.
وقتی واژه های زیبای فارسی “آگاه یا آگاهی” وجود دارد، چرا باید با واژه سخت بکار برد و اساس این پاچه خواری چرا باید گسترده و رواج یابد. حتی اگر مخاطب بالا دستی باشد.
به اساتید محترم ادبیات پیشنهاد می گردد به جای ترویج واژه ها و اصطلاحات مرسوم و اشتباه، به فرهنگ سازی و آموزش واژه های سنگین و فارسی همت گمارند. (چرا سلام؟ چرا درود نه؟؟؟)
نگاهی به نامه های شصت- هفتاد سال گذشته، علاوه بر فرح بخشی، غرور و بزرگی زبان فارسی را صد چندان می نماید.
پایدار باشید، رک گوی همیشگی میرعماد قربانیان

مجتبی شیخ علی گفت:

درود بر شما
ممنون

محسن گفت:

استفاده از واژه ..دستور فرمایند..به جای واژه .دستور فرمایید ..صحیح است یاغلط….

کیومرث رضاوندی گفت:

عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − یک =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه