وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

اصل تعهد و ثبات در متقاعدسازی (Commitment and Consistency)

اصل تعهد و ثبات در متقاعدسازی (Commitment and Consistency)

ما انسان ها خودمان را متعهد می کنیم تا بین گفته ها و رفتارهایمان سازگاری ایجاد کنیم، این اصل می تواند یک تکنیک و روش برای متقاعدسازی دیگران باشد که در این مطلب به تشریح آن می پردازیم

دومین اصلی که رابرت چالدینی در متقاعدسازی به آن اشاره می کند، اصل تعد و ثبات (Commitment and Consistency) است. در این مطلب این اصل را باهم مرور می کنیم.

به این سه نکته مهم دقت کنید:

  • انسانها سعی می کنند رفتار و گفته هایشان یکی باشد. (سازگاری داشته باشد)
  • انسانها سعی می کنند به دیگران ثابت کنند انتخاب آنها همیشه درست است.
  • انسانها خود را متعهد می کنند از گفته ها و رفتار خودشان دفاع کنند. (حتی اگر درست نباشد)

براساس نکات گفته شده، ما انسان ها همواره سعی میکنیم بین حرف و عملمان هماهنگی وجود داشته باشد و اینگونه نباشد، مطمئناً از جامعه و خانواده طرد می شویم. و این هماهنگی به گونه ای است که حتی حاضریم از گفته های خودمان در صورتی که اشتباه بوده هم دفاع کنیم.

چقدر می شناسید فردی را که تیم فوتبال محبوبش، در بیشتر مواقع نتیجه مطلوبی نمی گیرد اما او همچنان از تیمش دفاع می کند و بازی های شکست خورده را بگونه ای تفسیر می کند که هیچ نکته منفی سمت تیم محبوبش نباشد.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: اصل عمل متقابل در متقاعدسازی

اما برویم سراغ کاربردهای اصل تعهد و ثبات در متقاعدسازی

پیش از ادامه موضوع نتیجه یک کار تحقیقاتی را مرور می کنیم:

رستورانی با مشکل عدم حضور مشتریانی که میز رزور می کردند مواجه بود. مشتریان میز رزرو می کردند و سر ساعت حاضر نمی شدند. طبق آمار ۳۰% مشتریان بدون اطلاع به رستوران، راس ساعت در رستوران حضور نداشتند.

مدیر رستوران تغییر ساده ای در جمله بندی پذیرش انجام داد. پذیرش به مشتریان بعد از رزرو می گفت، “لطفاً اگر مجبور به لغو رزرو خود شدید، به ما خبر بدهید.”

این جمله به این عبارت تغییر یافت: ” اگر مجبور به لغو رزرو شدید، با ما تماس می گیرید؟”

همین اقدام باعث شد میزان کنسلی های بدون اطلاع از ۳۰% به ۱۰% کاهش یابد، چرا که از مشتری یک پاسخ مثبت گرفته ایم و او مجبور است از این پاسخ خودش تبعیت کند.

اگر بتوانید طوری گفتگو را پیش ببرید که مخاطب نکته ای مثبت در خصوص شما یا محصولتان بگوید و یا آن را تایید کند ، احتمال متقاعد کردن را افزایش داده اید.

به این تکنیک، بله گرفتن، دوبله و یا پا لای درب هم می گویند، بدین صورت که سعی کنید، در شروع صحبت حداقل بله یا پاسخ مثبت از مشتری بگیرید، زمانی که مشتری به شما پاسخ مثبت می دهد، ذهن به سمتی می رود که به درخواست های بعدی شما هم پاسخ مثبت دهد.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: رادیوآموزش/سوالی که مذاکره کننده حرفه ای درزمان فروش می پرسد

هر اقدامی که انجام دهید و این اقدام تعهدی برای مخاطب شما داشته باشد، هرچند این تعهد ناچیز باشد، می توانید ساده تر مخاطب را متقاعد کنید

فیلم زیر قسمت کوتاهی از فیلم سینمایی در جستجوی خوشبختی است و می بینیم که گاردنر، چقدر زیرکانه از مشتری چندین بار بله می گیرد.

به این مثال ها دقت کنید، این مثال ها نمونه از اصل تعهد و ثبات است:

  • مطمئنا شما هم موافقید که دانستن قوانین متقاعد سازی انسانها خیلی کاربردی هست؟
  • شما هم موافقید که در دوران بازنشستگی داشتن یه سرمایه خوب و کافی واقعاً لذت بخش هست؟
  • موافق هستید که پوشیدن یه کت و شلوار خوب در جلسات کاریتون خیلی مهمه؟

پاسخ این سوالها مثبت و بله است و اگر فروشنده مسیر صحبت را به این سمت سوق دهد، احتمال پاسخ مثبت مشتری برای خرید محصول بیشتر می شود.

نکته دیگر در پیشبرد اصل تعهد این است که در صورتی که امکان دارد از مخاطب بخواهید توضیحی بر پاسخ مثبت خودش بدهد. بعنوان مثال شما مسئول تیمی شده اید که می خواهید اقدامی را در سازمان انجام دهید. یک راه این است که از تیم بپرسید که آیا از این طرح حمایت می کنند و پس از شنیدن پاسخ بله، علت را از آنها جویا شوید و بخواهید در یک جمله توضیح بدهند، این کار تعهد آنها را به اجرای اهداف گروه بالا می برد.

روش دیگر کاربرد اصل تعهد و ثبات این است که ابتدا درخواستی کوچک از مخاطب داشته باشید و به دنبال آن درخواست های بزرگ تر را مطرح کنید، هر چه این روند از کوچک به بزرگ باشد، احتمال موفقیت شما بیشتر می شود. مثلا می توانید از مشتری بخواهید، می شود شما نگاهی به این کاتالوگ بیاندازید؟ بیایید یکبار محصول را تست کنید. و ….

این مطلب را هم بخوانید: تشدید تعهد در مذاکره چیست و چگونه با این دام مقابله کنیم؟

جمع بندی

اصل تعهد و ثبات یکی از اصول متقاعدسازی است که رابرت چالدینی به آن اشاره کرده است. این اصل میگوید اگر بتوانید یک پاسخ مثبت از مشتری یا مخاطب بگیرید یا درخواست کوچکی بکنید و مخاطب اجابت کند، به احتمال بیشتری می توانید مخاطب را برای انجام کارهای بعدی یا خرید، ترغیب کنید.


در صورتی که مایل هستید اصول و تکنیک های بیشتری را بصورت کامل بدانید، پیشنهاد می کنم در دوره مجازی هنر متقاعدسازی درفروش و مذاکره شرکت کنید.

هنر متقاعدسازی در مذاکره

امتیاز ۴.۷ از ۳ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

یک پاسخ به «بازاریابی شبکه ای چیست؟»

ابوالفضل گفت:

باسلام و وقت بخیر تحصیلات من کارشناس ارشد بازرگانی است و بنا به مقاله ای که در دست تهیه داشتم با بازرایابی شبکه ای مجاز یکی از شرکتها آشنا شدم به نظر من یکی از راههایی که دولت می تواند به راحتی مالیات دریافت کند از طریق بازاریابی شبکه ای است و می تواند ۷۰درصد محصولات ایرانی باشد مگر محصولات آرایشی و بهداشتی که متاسفانه در داخل کشور برند خوبی وجود ندارد از نظر قیمت تمامی شرکتها قیمت مورد تایید اداره بازرگانی دارند و طبق لیست ارسالی به اداره بازرگانی قیمتها لحاظ می گردد نه نظر شخصی و شرکتی و از نظر مراجعه تقلید هم هیچ مانعی برای فعالیت در آنها وجود ندارد حتی کتابی تحت عنوان فقه و بازاریابی چندسطحی در انتشارات آستان قدس رضوی نوشته شده است فقط تنها ایرادی که به فروش مستقیم(بازاریابی شبکه ای) وارد است عدم بازخوردگرفتن شرکتهای بازاریابی از مشاوران بازاریاب خود است که به نظر من اگر از مشتریان و مشاوران خود در خصوص محصولات و پلن درآمدی نظرسنجی کنند می توانند به مراتب موفقتر عمل نمایند. در بازاریابی شبکه ای همه به درآمد میرسند فقط مثل ساختمان سازی می ماند که شما اول باید فروش و مجموعه سازی نماید و بعد کسب درامد کنید لذا بسته به فعالیت افراد می تواند در عرض چندماه یا چندسال طول بکشد بستگی به فعالیت افراد دارد فقط باید توجه داشته باشد مثل هرکار دیگری نیاز به کسب مهارت و آموزش دارد با اینکه خیلی ساده به نظر میرسد ولی نیاز به آموزش خاص خود را دارد چون بازاریابی مدرن است و فیلم های و مطالب آقای دکتر روستا پدرعلم بازاریابی نوین ایران می تواند در این مسیر شما را کمک کند. سایت MLMBOOK هم می توانددر انتخاب شرکت شما را کمک کند. شرط اول در انتخاب شرکت، انتخاب شرکتی با تنوع محصولات و بیشترین محصول است دقیقاً مثل بورس که هرچه سبد سهام متنوع تری داشته باشید ریسک کمتر و درآمد بیشتری می توانید داشته باشید. ضمناً با توجه به اینکه خیلی از شرکتهای هرمی مجدداً شروع به فعالیت نموده اند از طریق سایت ایران هشدار به نشانی www.iranhoshdar.ir و ایران اصناف و سایت بازاریابی شبکه ای به نشانی www.networkmarketing.mimt.gov.ir حتماً قانونی بودن شرکت را بررسی نماید و یا اینکه با اداره بازرگانی تهران به شماره تماس ۰۲۱۲۶۴۲۱۲۸۹ و ۰۲۱۲۶۴۲۱۱۹۶ تماس بگیرید و در خصوص شرکت اطلاع حاصل کنید. به امید روزی که کشور ما وابسته به نفت نباشد و با پرداخت مالیات باعث رشد و شکوفایی کشور عزیزمان ایران شوید و با مصرف محصولات ایرانی از تولید کننده داخلی که از سفارشات مقام معظم رهبری است حمایت کنید و یکی از راههای دستیابی به این مهم گسترش و فرهنگ سازی بازاریابی شبکه ای یا فروش مستقیم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه