وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

گوش دادن فعال در مذاکره تلفنی

گوش دادن فعال در مذاکره تلفنی

ارتباط تلفنی تقریباً در هر کسب و کاری وجود دارد و یکی از جنبه های مهم ان که در این مطلب به آن می پردازیم، گوش دادن فعال است. چون چهره مخاطب پشت تلفن را نمی بینیم شاید گوش دادن کمی سخت باشد. برخی از اصول را اینجا مرور می کنیم

یکی از نکات مهم در ارتباطات و همچنین مذاکره گوش دادن فعال است و این موضوع در مذاکره تلفنی اهمیت دوچندان دارد.

یکی از کارهای سخت برای ما انسان‌ها گوش دادن است، چراکه معمولاً ما در زمان گوش دادن به صحبت‌های دیگران ذهنمان کاملاً درگیر نمی‌شود و ممکن است به کارها و موارد دیگر مثل بدهی‌ها، خرید خانه، برنامه تعطیلات پیش رو و … هم‌فکر کنید و این موضوع باعث می‌شود که بر روی حرف‌های طرف مقابل تمرکز نداشته باشید و صرفاً حرف‌های مخاطب را بشنویم نه اینکه گوش بدهیم (گوش دادن و شنیدن دو مقوله متفاوت هستند، شما انواع صداها مثل صدای ماشین‌های عبوری، سروصدای بچه‌هایی که در کوچه بازی می‌کنند و … را می‌شنوید اما به آن‌ها گوش نمی‌کنید.)

حال در مکالمه و مذاکره تلفنی موضوع گوش دادن مهم‌تر می‌شود، چراکه به خاطر عدم دیدن فرد مخاطب میزان تمرکز ما بر روی صحبت‌های مخاطب کمتر می‌شود.

در این قسمت نکاتی را برای گوش دادن فعالانه و اهمیت آن برای شما می‌نویسم:

✅ گوش دادن یعنی برای دیگران و حرف و صحبت‌های آن‌ها احترام قائلیم.

✅ با گوش دادن فعال می‌توانیم درک صحیح و کامل از نیازها و خواسته‌های مشتری و مخاطب داشته باشیم.

✅ می‌توانیم بهتر به خواسته‌های مشتری‌ها پاسخ بدهیم.

✅ در گوش دادن فعال سعی کنید از کلام‌های تأییدی استفاده کنید، کلامی مثل بله درسته، می‌فهمم. این عبارت‌ها نشان‌دهنده دقت شما به صحبت‌های مخاطب است. نمی‌دانم برای شما هم اتفاق افتاده در مکالمه‌ای شروع به صحبت می‌کنید و مخاطبتان سکوت می‌کند و پس از لحظه‌ای، حرفتان را قطع کرده و می‌گویید « الو، الوو، صدای من را دارید؟» پس سکوت کردن یک اشتباه در مکالمه و مذاکره تلفنی است، زیرا که مشتری یا مخاطب احساس می‌کند شما به حرف‌های او گوش نمی‌کنید. (در ارتباطات حضوری از زبان بدن و تکان دادن سروصورت نیز باید استفاده شود)

✅ می‌توان در موقعیت‌های مناسب از مخاطب سؤال پرسید «پس این‌طور که من متوجه شدم شما خدمات طراحی سایت هم انجام می‌دهید، درست است؟»

این ویدئو رایگان را از دست ندهید:  تعریف مذاکره چیست و چه اهمیتی دارد؟

✅ می‌توانید از تکرار صحبت‌های مشتری هم استفاده کنید. تکرار دو نوع است:

۱- تکرار طوطی‌وار

در این تکرار شما عیناً کلام مخاطب را به زبان می‌آورید و در ادامه حرف‌های خودتان را میگویید.

مخاطب: «من عقیده دارم در ارتباط تلفنی گوش دادن اهمیت ویژه‌ای دارد.»

شما: «بله در مکالمات و مذاکره تلفنی گوش دادن اهمیت ویژه دارد و این اهمیت به حدی است که باید این موضوع به تمام کارکنان آموزش داده شود

۲- تکرار آزاد

در این تکرار شما برداشتتان از حرف‌های مشتری را می‌گویید.

مخاطب: «من عقیده دارم در ارتباط و مذاکره تلفنی گوش دادن اهمیت ویژه‌ای دارد.»

شما: «با توجه به برداشت من از صحبت‌های شما لازم است مهارت گوش دادن به کارکنان آموزش داده شود.»

پس مراقب باشید و دچار اشتباهی که برخی از بازاریاب‌ها می‌شوند نشوید، این اشتباه، پرحرفی است، مطمئن باشید با پرحرفی کردن و صحبت طولانی درباره ویژگی‌ها و مزیت‌های محصولتان نمی‌توانید فروش خوبی داشته باشید، اما اگر به‌خوبی به حرف‌های مشتری گوش کنید می‌توانید نیازها و خواسته‌های او را بفهمید و در خصوص آن‌ها صحبت کنید. در ضمن تقریباً تمام انسان‌ها از افرادی که زیاد حرف می‌زنند دل‌خوشی ندارند.

مطلب فوق بخشی از کتاب مذاکره و فروش تلفنی است.

کتاب مذاکره تلفنی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

20 دیدگاه دربارهٔ «چند نکته در خصوص نامه نگاری و مکاتبات اداری»

لیلا مفاخری گفت:

سلام استاد .فوق العاده بود .

خلیل قاسمی پور گفت:

سلام،بسیار عالی و کاربردی

sh.f گفت:

باسلام
در قسمت نمونه اداری نباید از کلمه بازگشت به نامه ارسالی به جای پیرو استفاده می شد؟

مجتبی شیخ علی گفت:

بله می توانید از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید

حمید گفت:

هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد

sh.f گفت:

باسلام
توضیح درباره تفاوت بین عطف و پیرو و بازگشت بسیار مفید بود. ممنون

مهرداد گفت:

با سلام
مدیریت محترم نیست بلکه مدیر محترم است
بنابراین به جای مدیریت محترم از مدیر محترم استفاده میشود

آرش گفت:

سلام. باتوجه به توضیحات ارائه شده فکر کنم نمونه نامه باید به جای پیرو از بازگشت استفاده میشد.

مجتبی شیخ علی گفت:

بله می شود از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید.

حمید گفت:

هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد

محمد گفت:

با سلام
اگر پیرو دو نامه، نامه سومی بزنیم بهتر است بنویسیم:
پیرو نامه های شماره … و شماره …
یا
پیرو نامه شماره … و نامه شماره …

محمد گفت:

استاد محترم
با سلام و احترام
از مطالب ارائه شده بهره بردم البته به‌نظر بنده در نمونه نامه اداری، شایسته است به‌عوض کلمه (مدیریت) نوشته شود (مدیر محترم) چون مدیریت در واقع حوزه مدیریت است و از آنجاکه نمی تواند به‌عنوان مخاطب قرار گیرد صحیح نیست.همچنین این مهم راجع به کلمه (ریاست) هم مستتر اس.

مجتبی شیخ علی گفت:

درود برشما
ممنون از نکته ای که فرمودید
البته در واژه نامه ها، مدیریت را به معنال مدیر بودن هم ترجمه می کنند و البته توجه به عرف هم مهم است. شما وقتی از واژه مدیر محترم استفاده میکنید، ممکن است این حس منتقل شود که احترام کافی نگذاشته ایم اما مدیریت محترم، این حس را منتقل نمی کند. (یه جورایی میشه مثل بفرما و بفرمایید)
وقتی معنای کلمات در عرف و نظر جامعه تغییر میکند، گهگاهی می شود همراهی کرد و از آنها استفاده کرد.
باز هم ممنون از نظر و لطف شما

مجید گفت:

سلام در ارسال پیام از چارگون میتوان برای گیرندگان غیر اصل رونوشت به کار نبرد وبرای تعداد مشخص گیدنده اصل اسامی را جستجو کرد؟

رضا گفت:

با سلام و خسته نباشید
اشاره حضرتعالی به موضوع عرف به طور کل بجاست ولی در مواقعی که بشود موارد صحیح را جایگزین نمود باید تلاش کنیم ، مورد صحیح را بکار ببریم به ویژه اینکه کلمه “محترم” برای فرد بکار می رود نه مکان. بنابراین بهتر است بجای مدیریت محترم از مدیر محترم… و بجای ریاست محترم از رئیس محترم … استفاده شود.

مجتبی شیخ علی گفت:

سلام و درود برشما
نکته ای که فرمودید کاملاً بجا و صحیح است.
بهتر است اینگونه که شما بیان کردید نوشته شود.

میرعماد قربانیان گفت:

با درود و ادب
مطالب بسیار عالی بود.
ولی بنده با مواردی در نامه نگاری به شدت مخالف هستم و هرگز واژه هایی را در نامه نگاری های خود استفاده نمی نمایم.
نامه یک سند رسمی می باشد، بنابر این خواهشی در نامه وجود ندارد.
از آنجا که بیشتر نامه نگاری ها در سازمان ها و یا بین سازمانی صورت می گیرد، همواره قوانینی وجود داشته که تمام افراد ملزم به رعایت آن ها می باشند، در نتیجه هر کس موظف به رعایت و اجرای قوانین است، پس خواهشی وجود ندارد، حتی برای مقام بالاتر از خود.
در این رابطه چنانچه کارمندان بنده از این واژه ها در نامه های خود استفاده نمایند، نامه آن ها عودت داده شده و درخواست ویرایش بر مبنای کرامت انسانی و پرهیز از تحقر و تکثر می گردد.
همچنین واژه زشت و اشتباه “استحضار” را درک نمی کنم.
وقتی واژه های زیبای فارسی “آگاه یا آگاهی” وجود دارد، چرا باید با واژه سخت بکار برد و اساس این پاچه خواری چرا باید گسترده و رواج یابد. حتی اگر مخاطب بالا دستی باشد.
به اساتید محترم ادبیات پیشنهاد می گردد به جای ترویج واژه ها و اصطلاحات مرسوم و اشتباه، به فرهنگ سازی و آموزش واژه های سنگین و فارسی همت گمارند. (چرا سلام؟ چرا درود نه؟؟؟)
نگاهی به نامه های شصت- هفتاد سال گذشته، علاوه بر فرح بخشی، غرور و بزرگی زبان فارسی را صد چندان می نماید.
پایدار باشید، رک گوی همیشگی میرعماد قربانیان

مجتبی شیخ علی گفت:

درود بر شما
ممنون

محسن گفت:

استفاده از واژه ..دستور فرمایند..به جای واژه .دستور فرمایید ..صحیح است یاغلط….

کیومرث رضاوندی گفت:

عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 20 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه