وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

آیا درمذاکره می توانم در مورد گزینه جایگزین بلوف بزنم؟

آیا درمذاکره می توانم در مورد گزینه جایگزین بلوف بزنم؟

داشتن گزینه جایگزین در مذاکره بسیار مهم است اما خیلی اوقات افراد وسوسه می شوند که در مذاکره در خصوص گزینه های دیگری که دارند، بلوف بزنند. در این مطلب به چرایی انجام ندادن این کار می پردازیم

در وب سایت و در مطالب گذشته در مورد گزینه های جایگزین مذاکره یا همان آلترناتیوها صحبت کردیم و در مطلب قبلی هم تاکید کردم که گزینه های جایگزین خودتان را تا حد ممکن در مذاکره افشا نکنید.
(برای مطالعه مطلب گزینه های جایگزین را آشکار نکنید! کلیک نمایید.)

سوالی که معمولاً بوجود می آید این است که آیا می توانم در خصوص گزینه های جایگزین بلوف بزنم یا دروغ بگویم تا بتوانم از مخاطب مذاکره امتیاز بیشتری بگیرم؟

بعنوان مثال:

 به خریدار ماشینم می گویم من مشتری ۳۳ میلیونی هم داشتم اما نفروختم (درحالی که اینطور نیست و اگر ۳۰ میلیون هم ماشین را بخرند، خوشحال می شوم.)

به مدیرم می گویم، به من شغل دیگری پیشنهاد شده که حقوقی به مراتب بالاتر از اینجا دارد، حالا اگر شما حقوقم را زیاد نمی کنید برای آن کار اقدام کنم.

و….

اگر گذری بر کتاب های مذاکره و توصیه های مذاکره ای بیاندازیم به سه دلیل اصلی این کار توصیه نمی شود.

دلیل اول: اخلاقیات

اولین و ضعیف ترین دلیل اخلاقیات است. اگر به اخلاق اعتقاد داشته باشید، پس این اقدام درست نیست و بلوف زدن و دروغ گفتن کار پسندیده ای نیست. همانطور که هیچ کسی دوست ندارد متضرر شود و کسی به او بلوف بزند، پس اجازه نداریم در مذاکره هایمان بلوف بزنیم. (مطمئناً اگر شما هم مدیر باشید دوست ندارید کارمندتان سر شما کلاه بگذارد.)

اما ممکن است شما بگویید در این بازار، اخلاق جایی ندارد. به همین خاطر در ابتدا گفتم این ضعیف ترین دلیل است.

دلیل دوم: ممکن است شکست بخوریم.

دو مثال اول را بیاد بیاورید، تصور کنید شما مشتری خوبی برای ماشینتان پیدا شده است که حاضر است نقداً مبلغ ۳۰ میلیون پرداخت کند و شما هم با این مبلغ موافق هستید، اما بلوف می زنید و می گویید خریدار ۳۳ میلیونی داشتم و نفروختم. در اینجا ممکن است مشتری معامله را ترک کند و بگوید من نمی توانم این رقم را بدهم، بنظرم بهتر است به همان مشتری قبلی بفروشی.

یا در مثال دوم، ممکن است مدیرتان بگوید: “تو کارمند خوبی هستی و لیاقت بهترین ها را داری، برای شغل جدید بهت تبریک میگم، واقعاً دوست داشتم اینجا بمونی اما توان پرداخت این حقوق را ندارم”

وقتی با این جواب ها روبرو شویم یا باید قید مذاکره را بزنیم و در برخی مواقع مانند مثال دوم، نابود می شویم یا دست به دامان دروغ های دیگر بشویم و تا این موقعیت را از دست ندهیم.


برای مثال اول: خب ایرادی نداره، من با شما حال کردم، اصلاً دوست دارم ماشینم را با ضرر به شما بفروشم، اصلاً اون طرف یه حرفی زد، معلوم نبود پولش نقد باشه  و ….

برای مثال دوم: البته جناب رئیس می دونید، من جو اینجا را با هیچ پولی عوض نمی کنم، حیف نیست دوستان خوب اینجا را ول کنم و برم یه شرکت دیگه ای که اصلاً نمی دونم اونجا چطور فضایی حاکم هست. اصلاً منصرف شدم، اگه موافق باشید همینجا به کارم ادامه میدم.


وقتی این اتفاق بیافتد، شما مجبورید در ادامه مذاکره یا مذاکره های بعدیتان امتیازهایی را که نمیخواهید به مخاطب بدهید، مثلاً ممکن است سال آینده هم مدیرتان با افزایش حقوق شما موافقت نکند و شما هم نتوانید حرفی بزنید.

بنظرم دلیل دوم، قوی ترین دلیل برای انجام ندادن این کار است.

بلوف در مذاکره

دلیل سوم: مسائل قانونی

ممکن است با بلوفی که می زنید فرد مخاطب را دچار دردسر کنید و او هم متوجه بلوف و دروغ شما بشود و از شما شکایت کند. زیاد اتفاق می افتد که بعد از معامله خریدار از فروشنده به جرم کلاهبرداری شکایت می کند. این مورد هم می تواند دردسرهای فراوانی برای ما داشته باشد.


بعنوان جمع بندی، هیچ گاه توصیه نمی شود که در مذاکره هایمان دروغ و بلوف بزنیم و این بلوف برای گزینه های جایگزین هم هیچگاه توصیه نمی شود، حتی اگر کاری به جنبه های اخلاقی آن نداشته باشیم.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

4 دیدگاه دربارهٔ «نقد و بررسی هدایا تبلیغاتی ۴ شرکت بزرگ ایرانی»

saeed گفت:

سلام ممنون از مطلب خوبتون برای تقویم رومیزی و طراحیش چن تا نکته رو باید در نظر گرف اول کاربری بهر حال اگه محصولی کاربری درستی نداشته باشه روی میز قرار نمیگیره این کاربری هم باید برای مصرف کنندش باشه هم برای ارباب رجوع مصرف کننده تقویم رومیزی کار اصلیش نمایش تقویمه نه تبلیغ یه شرکت تبلیغ ذیل اون کاربری باید قرار بگیره دوم شکل ظاهری یا دکوراتیو اغلب دوست دارن طوری تبلیغ کنن که به چش بیان گل درشت باشن غافل از اینکه من مصرف کننده اصلاً علاقه ای ندارم با تقویم گل درشت یه شرکت دیگه ظاهر میز کارمو خراب کنم سوم هماهنگی تقویم با سایر وسایلی که قراره روی یه میز قرار بگیره هر چی هنرمندانه تر از رنگای خنثی برای تقویم رومیزی استفاده بشه و بصورت غیر مستقیم تاکید تبلیغاتی داشته باشه کاربر پسند تر و موندگار تره و چهار کیفیت گاهی تصور میشه مردم تشنه دریافت این نوع هدایا هستن پس قیمت و کیفیت و کم کنیم و تیراژ و بالا ببریم و باز غافل از این که اگه کار شکیل نباشه ، هیچ کس میز کارشو بخاطر همچین هدیه ای خراب نمیکنه حتی خودمون هم حاضر نیسیم چنین کاری بکنیم در مورد مباحث گرافیکیم که تقریباً باید زار زار گریه کرد 🙂

محمود همتی پور گفت:

عرض ادب و احترام خدمت دوست و استاد عزیزم جناب آقای شیخ علی بزرگوار قبل از هر چیز تشکر ویژه ای دارم من باب تهیه مطالبی کاملا کاربردی و بیان آنها با زبان ساده. پیرامون موضوع مطروحه متاسفانه یکی از بزرگترین معضلات همین مورد وجود رابطه به جای ضابطه است. مسئله بعد وجود مدیران بی کفایت در سطح هرم مدیریتی مجموعه هاست. نکته سوم عدم استفاده از مشاوره در سطوح تخصصی امور. زیرا اکثریت بر این باور هستند که انجام یک طرح تبلیغاتی و اهدایی به نوعی رفع تکلیف است و همین طرز تفکر جلوی ایجاد راهکارهای متخصصانه را سد میکند. البته با توجه به شیوه های غلط مدیریتی در ایران میتوان دلایل دیگری نیز ذکر نمود که با توجه به مجال کوتاه از باز کردن بیش از این خودداری مینمایم. فقط امیدوارم کمتر شاهد کج سلیقگیهای موجود باشیم. با آرزوی توفیق روز افزون برای حضرتعالی ارادتمندتان محمود همتی پور

محمد گفت:

ارائه اینگونه هدایا تبلیغاتی به یک معضل در جامعه تبدیل شده و معمولا اینقدر این هدایا بدون کاربرد هستند که هیچ کجا نمی توان از آنها استفاده کرد. نمیدانم، شاید واقعاً طراح خوب نداریم یا طراح های خوب در دسترس نیستند.

سلام گفت:

اگر هر پروژه ای(از جمله بحث تبلیغات و ارایه هدایای تبلیغاتی) توسط متخصصان آن حوزه اجرا شود، شاهد اینهمه اتلاف هزینه و انرژی نخواهیم بود.
اگر دقیقتر نگاه کنیم طراحی و تولید این تقویم های رومیزی با این حجم از مقوا و در تیراژ بالا که نهایتا یک سال کاربرد دارد بیشتر از این که سودمند باشد زیان آور است، چه برای محیط زیست و چه برای هویت برند! محصولاتی بی کیفیت که تصویر خوبی از شرکت ها نمیسازند و بیشتر برای رفع تکلیف ارایه می شوند. در حالی که با کمی خلاقیت و با همان هزینه امکان ارایه هدایایی کاربردی، دوست داشتنی و بادوام بیشتری وجود داشت.
بنظر من یکی از مجموعه های موفق در این زمینه، که محصولات آنها را شخصا از نزدیک دیده ام، گروه خلاقیت دیدینو(http://ddno.ir) است که هدایای تبلیغاتی جدیدی از جمله تقویم طراحی و تولید میکند. تقویمهایی با متریالهای مختلف و با قیمتهای متنوع
مثلا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-سالیان-خوش-و-استند-چندکاره/
هدیه تبلیغاتی مدیریتی با تقویمی که میتوان بطور دایم از آن استفاده کرد
یا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-یک-سال-در-یک-نگاه/
تقویم مقوایی با قیمت ارزان و بسته بندی متفاوت

https://www.parsnews.com/بخش-اخبار-۲/۶۱۱۱۷۱-هدایای-سازمانی-تبلیغاتی-سال-این-بار-خلاقانه-تر-از-همیشه

شاید توجه به تخصص،  موضوعی ست که این روزها کمتر به آن توجه میشود و در واقع بجای انتخاب شایسته به انتخاب سرسری و بی تفکر روی آورده شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه