وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

۳ اصل مهم تهدید در مذاکره که باید بدانید.

۳ اصل مهم تهدید در مذاکره که باید بدانید.

تهدید در مذاکره اصول و قواعد خودش را دارد. مذاکره کننده خوب باید براساس اصول تهدید کند و حداقل سه مورد را در تهدید بایستی مورد توجه قرار داد که در ویدئو این پست می توانید این موارد را یاد بگیرید.

در ویدئوی قبلی (اینجا ببینید) توضیحی کوتاه و یک دقیقه ای در خصوص تهدید در مذاکره دادم و در این ویدئو به ۳ اصل مهم که قبل تهدید کردن در مذاکره باید به آنها فکر کرد پرداخته ایم.

ویدئو آموزش ۲۳  را می توانید از اینجـــــا دانلود نمایید

 


متن ویدئو آموزش ۲۲ با موضوع تهدید در مذاکره:

به نام خدا سلام در ویدئو قبلی خصوص تهدید صحبت کردیم و گفتیم تهدید یکی از ابزارهای مذاکره است

 البته این ابزار یک ابزار پر ریسک در مذاکره است چرا که ممکنه به نفع ما در مذاکره استفاده بشه و یا استفاده آن در مذاکره به ضرر ما تموم بشه

 اما به هر حال این یک انتخاب در مذاکرات است که من از آن استفاده کنم تا بتوانم به خواسته ها و منافع خودم دست پیدا کنم.

نکته مهم این است که تهدید ابزاری است برای رسیدن من به خواسته ها و منافع خودم در مذاکره

 به همین خاطر بزرگان مذاکره توصیه می‌کنند قبل از آن به سه نکته توجه کنید

نکته اول

اولین نکته این است زمانی که قرار است تهدیدی بکنیم، به این موضوع فکر کنیم آیا این تهدید بر مبنای احساس است یا بر مبنای یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده؟

 ما در مذاکره اجازه نداریم بر مبنای احساس تهدید بکنیم. معمولاً اتفاق هایی در مذاکره می افتد و صحبتهای جابه‌جا می‌شود که ممکن است احساس ما را درگیر کند و ما به صورت احساسی در یک لحظه ناگهان عصبانی شده و دست به تهدید بزنیم.

 تهدید در مذاکره باید برنامه‌ریزی شده باشد و چه بهتر قبل از مذاکره برنامه تهدیدهایتان را ریخته باشید و بدانید چه جایی و چه زمانی می توانید از تهدیدها استفاده کنید.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: ۵ تکنیک حرفه ای در مذاکرات

نکته دوم

 دومین نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که آیا برای ضد تهدیدهایی که ممکن است طرف مقابل من در برابر تهدیدهای هم ارائه کند آماده هستم یا نه؟

هر تهدیدی یک ضد تهدید هم دارد.

 زمانی که من طرف مقابلم را تهدید می کند به احتمال فراوان ایشان هم راحت نمی نشیند و حرف من را نمی پذیرد و ممکن است او هم اقدامی انجام بدهد و تهدید کند. آیا من برای آن تهدید ها هم آماده هستم یا نه؟ آیا سناریوهای مختلف جواب دهی به مخاطب را از قبل آماده کرده ام و به آنها فکر کرده‌ام؟

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: مذاکره در موضع ضعف و ۵ علت آن

تهدید در مذاکره

نکته سوم

سوم موضوعی که برای ما مهم است و باید به آن فکر کنیم این است که آیا این تهدید قرار است کمک کند من به منافعم دست پیدا کنم یا خیر؟

 متاسفانه خیلی از اوقات بر اساس اتفاق هایی که در طول مذاکره می افتد و حرف‌هایی که مخاطب می زند باعث می شود من تصمیم های احساسی بگیرم و این تصمیم های اساسی منجر به این می‌شود که من کاری کنم که مخاطبم تنبیه شود و به منافعش نرسد.

 در این مواقع من به منافع خودم هیچ کاری ندارم و فقط می‌خواهم مخاطب به منافعی که می خواهد دست پیدا نکند،  به همین خاطر دست به تهدید میزنم، زیر میز مذاکره میزنم و کاری می کنم تا  مخاطب به نتیجه‌ای که می‌خواهد دست پیدا نکند.

گاهاً مذاکره به مراحل خوبی رسیده و نتایج خوبی می توانیم دست پیدا بکنیم اما صرفاً به‌خاطر یک لجبازی آن هم با مخاطب خود، تهدیدی می کنم که مذاکره به هم بریزد.

 دقت کنید تهدید قرار است ابزاری باشد که من با استفاده از آن به خواسته‌های خودم دست پیدا کنم و تهدیدی که قرار است ابزاری باشد برای به هم ریختن مذاکره و از دست دادن منفعت ها و خواسته های خودم، هیچ فایده ای ندارد، پس بطور کلی تهدید ابزاریست که قرار است من از آن استفاده بکنم تا به خواسته‌های خودم برسم

این مطلب را هم بخوانید: تهدید سخت و نرم در مذاکره

البته این ابزار مذاکره پر ریسک است و اگر خواستم از این ابزار استفاده بکنم این ۳ نکته را باید مد نظر قرار بدهم، از روی احساس تصمیم نگیرم، به ضد تهدیدها فکر کنم و اینکه تهدید باید به من کمک بکند تا به خواسته‌های خود دست پیدا کند

امیدوارم مذاکره‌ای خوبی داشته باشید و اگر قرار شد از ابزار تهدید استفاده کنید درست از این ابزار استفاده کنید و بیشترین استفاده و بهره را از این ابزار ببرید

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۴ از ۲ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

20 دیدگاه دربارهٔ «چند نکته در خصوص نامه نگاری و مکاتبات اداری»

لیلا مفاخری گفت:

سلام استاد .فوق العاده بود .

خلیل قاسمی پور گفت:

سلام،بسیار عالی و کاربردی

sh.f گفت:

باسلام
در قسمت نمونه اداری نباید از کلمه بازگشت به نامه ارسالی به جای پیرو استفاده می شد؟

مجتبی شیخ علی گفت:

بله می توانید از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید

حمید گفت:

هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد

sh.f گفت:

باسلام
توضیح درباره تفاوت بین عطف و پیرو و بازگشت بسیار مفید بود. ممنون

مهرداد گفت:

با سلام
مدیریت محترم نیست بلکه مدیر محترم است
بنابراین به جای مدیریت محترم از مدیر محترم استفاده میشود

آرش گفت:

سلام. باتوجه به توضیحات ارائه شده فکر کنم نمونه نامه باید به جای پیرو از بازگشت استفاده میشد.

مجتبی شیخ علی گفت:

بله می شود از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید.

حمید گفت:

هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد

محمد گفت:

با سلام
اگر پیرو دو نامه، نامه سومی بزنیم بهتر است بنویسیم:
پیرو نامه های شماره … و شماره …
یا
پیرو نامه شماره … و نامه شماره …

محمد گفت:

استاد محترم
با سلام و احترام
از مطالب ارائه شده بهره بردم البته به‌نظر بنده در نمونه نامه اداری، شایسته است به‌عوض کلمه (مدیریت) نوشته شود (مدیر محترم) چون مدیریت در واقع حوزه مدیریت است و از آنجاکه نمی تواند به‌عنوان مخاطب قرار گیرد صحیح نیست.همچنین این مهم راجع به کلمه (ریاست) هم مستتر اس.

مجتبی شیخ علی گفت:

درود برشما
ممنون از نکته ای که فرمودید
البته در واژه نامه ها، مدیریت را به معنال مدیر بودن هم ترجمه می کنند و البته توجه به عرف هم مهم است. شما وقتی از واژه مدیر محترم استفاده میکنید، ممکن است این حس منتقل شود که احترام کافی نگذاشته ایم اما مدیریت محترم، این حس را منتقل نمی کند. (یه جورایی میشه مثل بفرما و بفرمایید)
وقتی معنای کلمات در عرف و نظر جامعه تغییر میکند، گهگاهی می شود همراهی کرد و از آنها استفاده کرد.
باز هم ممنون از نظر و لطف شما

مجید گفت:

سلام در ارسال پیام از چارگون میتوان برای گیرندگان غیر اصل رونوشت به کار نبرد وبرای تعداد مشخص گیدنده اصل اسامی را جستجو کرد؟

رضا گفت:

با سلام و خسته نباشید
اشاره حضرتعالی به موضوع عرف به طور کل بجاست ولی در مواقعی که بشود موارد صحیح را جایگزین نمود باید تلاش کنیم ، مورد صحیح را بکار ببریم به ویژه اینکه کلمه “محترم” برای فرد بکار می رود نه مکان. بنابراین بهتر است بجای مدیریت محترم از مدیر محترم… و بجای ریاست محترم از رئیس محترم … استفاده شود.

مجتبی شیخ علی گفت:

سلام و درود برشما
نکته ای که فرمودید کاملاً بجا و صحیح است.
بهتر است اینگونه که شما بیان کردید نوشته شود.

میرعماد قربانیان گفت:

با درود و ادب
مطالب بسیار عالی بود.
ولی بنده با مواردی در نامه نگاری به شدت مخالف هستم و هرگز واژه هایی را در نامه نگاری های خود استفاده نمی نمایم.
نامه یک سند رسمی می باشد، بنابر این خواهشی در نامه وجود ندارد.
از آنجا که بیشتر نامه نگاری ها در سازمان ها و یا بین سازمانی صورت می گیرد، همواره قوانینی وجود داشته که تمام افراد ملزم به رعایت آن ها می باشند، در نتیجه هر کس موظف به رعایت و اجرای قوانین است، پس خواهشی وجود ندارد، حتی برای مقام بالاتر از خود.
در این رابطه چنانچه کارمندان بنده از این واژه ها در نامه های خود استفاده نمایند، نامه آن ها عودت داده شده و درخواست ویرایش بر مبنای کرامت انسانی و پرهیز از تحقر و تکثر می گردد.
همچنین واژه زشت و اشتباه “استحضار” را درک نمی کنم.
وقتی واژه های زیبای فارسی “آگاه یا آگاهی” وجود دارد، چرا باید با واژه سخت بکار برد و اساس این پاچه خواری چرا باید گسترده و رواج یابد. حتی اگر مخاطب بالا دستی باشد.
به اساتید محترم ادبیات پیشنهاد می گردد به جای ترویج واژه ها و اصطلاحات مرسوم و اشتباه، به فرهنگ سازی و آموزش واژه های سنگین و فارسی همت گمارند. (چرا سلام؟ چرا درود نه؟؟؟)
نگاهی به نامه های شصت- هفتاد سال گذشته، علاوه بر فرح بخشی، غرور و بزرگی زبان فارسی را صد چندان می نماید.
پایدار باشید، رک گوی همیشگی میرعماد قربانیان

مجتبی شیخ علی گفت:

درود بر شما
ممنون

محسن گفت:

استفاده از واژه ..دستور فرمایند..به جای واژه .دستور فرمایید ..صحیح است یاغلط….

کیومرث رضاوندی گفت:

عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه