وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

سندروم کیک ثابت در مذاکره چیست؟

سندروم کیک ثابت در مذاکره چیست؟

سندروم کیک ثابت یکی از موضوعاتی است که در آموزش مذاکره درباره آن صحبت می شود. مذاکره کننده حرفه ای مراقب است که درگیر این دام نشود.

از تعابیری که در مذاکره به کار برده می شود، کیک مذاکره است. گفته می شود آنچه قرار است در مذاکره به عنوان امتیاز بین طرفین رد و بدل شود را می توان به یک کیک تشبیه کرد. در اولین برداشت، این مفهوم به ذهن می رسد که حجم کیک ثابت است و لذا باید تلاش کرد سهم بیشتری از کیک را نصیب خودمان بکنیم یا اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، نهایتاً به هر یک از طرفین مذاکره، نیمی از کیک برسد. این موضوع با عنوان سندروم کیک ثابت در مذاکره توسط گرین هالف معرفی شد، یعنی اعتقادی که می گوید، در تمام مذاکره ها هر امتیازی طرف مقابل بدست بیاورد، همانقدر من ضرر کرده ام.

کارشناسان مذاکره پیشنهاد می کنند بجای نزدیک شدن به مذاکره رقابتی با حاصل جمع صفر (یکی برنده مذاکره و دیگری بازنده) مذاکره کننده ها باید سعی کنند در یک طرف میز بنشینند و  در برابر مسئله یا چالش پیش رو، به دنبال راهکارهای حل مسئله بگردند یا به اصطلاح باهم متحد شوند.

کیک مذاکره

فردی را تصور کنید که شرکت بزرگ و قدرتمندی دارد، او همواره تلاش می کند در مذاکره هایش با پیمانکاران، قرارداد را با کمترین حد ممکن منعقد کند و برای اینکار سعی می کند تا جایی که می تواند تامین کننده های مختلف را بر علیه یکدیگر تحریک کند و با این ترفند به خواسته های حداکثری خود می رسد.

این مدیر به ثابت بودن حجم کیک اعتقاد دارد اما مسئله اینجاست که همان پیمانکارها هم درصدد جبران رفتارهای مدیر هستند و در زمانی که شرکت او با بحران و موقعیت اضطراری روبرو می شود، هیچکدام از پیمانکارها حاضر به همکاری با او نمی شوند.

این رفتارهای تهاجمی در مذاکره برای بیشتر برنده شدن می تواند در مواقعی به ضرر مذاکره کننده تمام شود.

گرین هالف می گوید:

با مردم طوری رفتار کن که انگار دوباره لازم خواهد بود با انها مذاکره کنی. معاملات یکبار مصرف به آسانی یافت نمی شوند. واداشتن مردم برای توجه به شما همراه با حسی از اعتماد، دوستی و حسن نیت، به مراتب بهتر از تمایل آنها برای انتقام گرفتن است.”

این نکته را هم باید مد نظر قرار بدهید که در برخی از مذاکره ها، وقعاً حجم کیک ثابت است، در این موارد این مذاکره کننده است که باید سعی کند، مسیر مذاکره را به سمتی ببرد که هر دو طرف از منافع کیک مذاکره بهره مند شوند.

این مطلب را بخوانید : چگونه کیک مذاکره را بزرگتر کنیم؟

البته همانطور که در یکی از مطالب گذشته سایت گفتیم، مذاکره کننده ها باید سعی کنند، مواردی را به موضوعات مذاکره خودشان اضافه کنند تا بتوانند با گزینه های مختلفی مذاکره کنند.

.دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۳.۳ از ۳ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

4 دیدگاه دربارهٔ «نقد و بررسی هدایا تبلیغاتی ۴ شرکت بزرگ ایرانی»

saeed گفت:

سلام ممنون از مطلب خوبتون برای تقویم رومیزی و طراحیش چن تا نکته رو باید در نظر گرف اول کاربری بهر حال اگه محصولی کاربری درستی نداشته باشه روی میز قرار نمیگیره این کاربری هم باید برای مصرف کنندش باشه هم برای ارباب رجوع مصرف کننده تقویم رومیزی کار اصلیش نمایش تقویمه نه تبلیغ یه شرکت تبلیغ ذیل اون کاربری باید قرار بگیره دوم شکل ظاهری یا دکوراتیو اغلب دوست دارن طوری تبلیغ کنن که به چش بیان گل درشت باشن غافل از اینکه من مصرف کننده اصلاً علاقه ای ندارم با تقویم گل درشت یه شرکت دیگه ظاهر میز کارمو خراب کنم سوم هماهنگی تقویم با سایر وسایلی که قراره روی یه میز قرار بگیره هر چی هنرمندانه تر از رنگای خنثی برای تقویم رومیزی استفاده بشه و بصورت غیر مستقیم تاکید تبلیغاتی داشته باشه کاربر پسند تر و موندگار تره و چهار کیفیت گاهی تصور میشه مردم تشنه دریافت این نوع هدایا هستن پس قیمت و کیفیت و کم کنیم و تیراژ و بالا ببریم و باز غافل از این که اگه کار شکیل نباشه ، هیچ کس میز کارشو بخاطر همچین هدیه ای خراب نمیکنه حتی خودمون هم حاضر نیسیم چنین کاری بکنیم در مورد مباحث گرافیکیم که تقریباً باید زار زار گریه کرد 🙂

محمود همتی پور گفت:

عرض ادب و احترام خدمت دوست و استاد عزیزم جناب آقای شیخ علی بزرگوار قبل از هر چیز تشکر ویژه ای دارم من باب تهیه مطالبی کاملا کاربردی و بیان آنها با زبان ساده. پیرامون موضوع مطروحه متاسفانه یکی از بزرگترین معضلات همین مورد وجود رابطه به جای ضابطه است. مسئله بعد وجود مدیران بی کفایت در سطح هرم مدیریتی مجموعه هاست. نکته سوم عدم استفاده از مشاوره در سطوح تخصصی امور. زیرا اکثریت بر این باور هستند که انجام یک طرح تبلیغاتی و اهدایی به نوعی رفع تکلیف است و همین طرز تفکر جلوی ایجاد راهکارهای متخصصانه را سد میکند. البته با توجه به شیوه های غلط مدیریتی در ایران میتوان دلایل دیگری نیز ذکر نمود که با توجه به مجال کوتاه از باز کردن بیش از این خودداری مینمایم. فقط امیدوارم کمتر شاهد کج سلیقگیهای موجود باشیم. با آرزوی توفیق روز افزون برای حضرتعالی ارادتمندتان محمود همتی پور

محمد گفت:

ارائه اینگونه هدایا تبلیغاتی به یک معضل در جامعه تبدیل شده و معمولا اینقدر این هدایا بدون کاربرد هستند که هیچ کجا نمی توان از آنها استفاده کرد. نمیدانم، شاید واقعاً طراح خوب نداریم یا طراح های خوب در دسترس نیستند.

سلام گفت:

اگر هر پروژه ای(از جمله بحث تبلیغات و ارایه هدایای تبلیغاتی) توسط متخصصان آن حوزه اجرا شود، شاهد اینهمه اتلاف هزینه و انرژی نخواهیم بود.
اگر دقیقتر نگاه کنیم طراحی و تولید این تقویم های رومیزی با این حجم از مقوا و در تیراژ بالا که نهایتا یک سال کاربرد دارد بیشتر از این که سودمند باشد زیان آور است، چه برای محیط زیست و چه برای هویت برند! محصولاتی بی کیفیت که تصویر خوبی از شرکت ها نمیسازند و بیشتر برای رفع تکلیف ارایه می شوند. در حالی که با کمی خلاقیت و با همان هزینه امکان ارایه هدایایی کاربردی، دوست داشتنی و بادوام بیشتری وجود داشت.
بنظر من یکی از مجموعه های موفق در این زمینه، که محصولات آنها را شخصا از نزدیک دیده ام، گروه خلاقیت دیدینو(http://ddno.ir) است که هدایای تبلیغاتی جدیدی از جمله تقویم طراحی و تولید میکند. تقویمهایی با متریالهای مختلف و با قیمتهای متنوع
مثلا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-سالیان-خوش-و-استند-چندکاره/
هدیه تبلیغاتی مدیریتی با تقویمی که میتوان بطور دایم از آن استفاده کرد
یا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-یک-سال-در-یک-نگاه/
تقویم مقوایی با قیمت ارزان و بسته بندی متفاوت

https://www.parsnews.com/بخش-اخبار-۲/۶۱۱۱۷۱-هدایای-سازمانی-تبلیغاتی-سال-این-بار-خلاقانه-تر-از-همیشه

شاید توجه به تخصص،  موضوعی ست که این روزها کمتر به آن توجه میشود و در واقع بجای انتخاب شایسته به انتخاب سرسری و بی تفکر روی آورده شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 9 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه