وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

۷ مهارت برای مدیریت مشتری شاکی

۷ مهارت برای مدیریت مشتری شاکی

همه سازمانها مشتری شاکی دارند و شکایت مشتریان یک امر طبیعی است، آنچه مهم است، نحوه برخورد با مشتری شاکی و رسیدگی به شکایت است. در این مطلب برخی از مهمترین نکات را مرور میکنیم.

همه سازمان ها مشتری شاکی دارند و رسیدگی به این مشتریان در زمره اولویت های مدیریت هر کسب و کاری است، چرا که تحقیقات نشان داده است که اگر به شکایت یک مشتری به سرعت و به خوبی رسیدگی شود، این مشتری، به احتمال ۹۰% تبدیل به مشتری شاکی می شود.

در این مطلب در خصوص ۷ مهارت و اصول ارتباط با مشتری شاکی صحبت می کنیم.

مشتری شاکی

مشتری شاکی را منتظر نگه ندارید

هرچقدر زمان انتظار  برای دریافت پاسخ طولانی تر شود، انتظار عصبانیت بیشتری را داشته باشید. به سرعت به شکایت او رسیدگی کنید. زمانی که مشتری را منتظر نگه می‌دارید، او را عصبانی‌تر می‌کنید و او مدام با خودش کلنجار می‌رود.

مشتری شاکی را پاسکاری نکنید

یک اشتباه بزرگ در ارتباط با مشتری شاکی این است که مدام او را از واحدی به واحد دیگر بفرستید یا به او بگویید این وظیفه من نیست، لطفاً با همکارم صحبت کنید. این کار بسیار خطرناک است. زمانی که مشتری شاکی چند نفر را می بیند ممکن است کاسه صبرش لبریز شده و به شدت عصبانی شود.

این مطلب را هم بخوانید: چگونه اعتماد از دست رفته را بهبود دهیم؟

اگر خیلی عصبانی است او را به مدیرتان ارجاع دهید

تنها زمانی که می توانید مشتری را به فرد دیگری پاس بدهید، زمانی است که او خیلی عصبانی است و نمی توانید او را مدیریت کنید، تنها کافیست او را به کسی معرفی کنید که فکر کند مدیر یا فرد مهمی در سازمان است، به سرعت عصبانیت او کم می شود.

مشتری شاکی

از کلمه هایی مانند آرامش، شکایت و اعتراض، استفاده نکنید

به مشتری عصبانی نگویید: “لطفاً آرامش خودتان را حفظ کنید” این کار او را عصبانی تر می کند. کلمه های دیگری که نباید استفاده کنید، شکایت و اعتراض است. نگویید “به شکایت(اعتراض) شما رسیدگی می کنیم” بگویید ” موضوع شما رسیدگی می شود.” زمانی که واژه شکایت را بیان می کنید، ممکن است، حس عصبانیت مشتری را هم ترغیب کنید.

اجازه بدهید کامل صحبت کند

هیچگاه حرف مشتری شاکی را قطع نکنید، او با حرف زدن، آرام می شود، زمانی که شما حرف او را قطع می کنید، این فرایند را مختل کرده و مجدد مشتری عصبانی تر می شود.

شکایت مشتریان

بدنبال یافتن راه حل باشید نه مقصر

برای مشتری شاکی مهم نیست که چه کسی مقصر است و چرا این اتفاق افتاده، او بدنبال حل شدن مشکل است. نیازی نیست به او مقصر معرفی کنید، مشکلش را حل کنید.

فورا عذرخواهی نکنید

نیازی نیست تا یک مشتری به شما گفت که شکایتی دارد از او عذرخواهی کنید. شما باید ابتدا صحبت های او را بشنوید، چرا که ممکن است شکایت او تنها یک سوتفاهم باشد و این مواقع نیازی به عذرخواهی نیست.

این نکات به شما کمک می کند تا ارتباط بهتری با مشتری شاکی برقرار کنید و سریع تر او را تبدیل به یک مشتری راضی کنید.

این مطلب در مجله موفقیت نیز چاپ شده است.

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

4 دیدگاه دربارهٔ «پوکرفیس چیست و چه کاربردی درمذاکره دارد؟»

ابراهیم گفت:

راجب پوکر بودن مطالب خیلی مزخرف و بیهوده و کاملا اشتباهی گذاشتید.
این خیلی احمقانس که آدم جلو احساسشو بگیره و با دوز و کلک که پشت پوکر بودن پنهان شده کارشو پیش ببره.
طرف وقتی قوی و به خودش مسلط باشه دگ با هییییچ چیزی نمیشه ازش سوءاشتفاده کرد تا لازم بشه طرف پوکر بشه.
بجا اینکه بیاین این حالت احمقانه و بی روح‌رو از مردم بگیرین و به مردم شادی و طراوت بدین ازش تعریف میکنید

مجتبی شیخ علی گفت:

آقا ابراهیم سلام
امیدوارم مطلب را کامل خونده باشی، اما بذار یه مثال بزنم تا اهمیت کنترل احساس مشخص تر بشه.
فرض کنید شما از جایی خرید می کنید و وقتی می خواهید پول را جابجا کنید یا حتی قراردادی را امضا کنید، طرف روبروی شما خیلی بیش از حد خوشحال هست و نمی تونه جلوی خنده خودش را بگیره، این مواقع چی فکر میکنید؟ با خودتون نمی گید نکنه کاسه ای زیر نیم کاسه باشه؟
این موضوع برای ابراز ناراحتی و عصبانیت و حس های دیگه هم هست.
همونطور که شما هم گفتید، آدم قوی خیلی مسلط هست و یکی از این تسلط ها هم کنترل به موقع احساس هایی هست که نباید بروز داده بشه.

افشین گفت:

👌👌👌

شاهین گفت:

با احترام شما اصلا متوجه بحث نشدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 15 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه