

همه ما یجورایی درگیر کسب درآمد هستیم، حالا یا داریم برای دیگران کار می کنیم، یا خودمون یه کسب و کار داریم و مشغول کار هستیم.
توی این ۱۳ سالی که با هزاران نفر بعنوان دانش پذیر و صدها نفر مدیر روبرو بودم، متوجه شدم، برخی خیلی بهتر از بقیه کار می کنند و بهتر از دیگران به خواسته های خودشون می رسند.
وقتی به این آدم ها فکر میکنم، یسری ویژگی های و رفتارها هم توی این افراد، بیشتر دیده میشه، من ۴ تا از این اخلاقیات و رفتارها را بیشتر از بقیه دوست دارم، اینجا با شما به اشتراک میذارم، شاید برای شما هم مفید باشه
خیلی خوبن آدم هایی که راحت عصبی نمیشن، راحت بهم نمیریزن، راحت داد نمی زنن و کنترل خوبی روی هیجانات و رفتارهاشون دارند. به تجربه یکی از رموز موفقیت و پیشرفت، همین هست که یه وقت هایی خودمون و هیجان و حسی که داریم را کنترل کنیم. این آدم ها علاوه بر موفقیت و زودتر به نتیجه رسیدن، دوست داشتنی تر هم هستند.
بین آدم های موفقی که دیدم، یه ویژگی مشترک را خیلی ها داشتند، اونها، سعی می کنند از دیگران تعریف کنند.
یه عادت بد و ناپسند خیلی از ما آدم ها این هست که خیلی راحت دیگران را تخریب می کنیم، نظراتشون را زیر سوال می بریم و سعی می کنیم، نشان بدیم ما خیلی بهتریم. اما آدم های خاص، اینطور نیستند، بجای تخریب، طرف مقابلشون را بالا می برند.
آدم هایی که گوش شنوایی دارند، کم هستند و همین افراد معدود هستند که بهتر از بقیه در ارتباطات و شغل خودشون رشد می کنند. خیلی وقت ها، فقط کافیه گوش بدی و هیچ حرفی نیاز نیست بزنی، در کنار گوش دادن، سکوت هم ابزار بزرگی برای رسیدن به موفقیت و جایگاه بالا است.
لذت می برم از آدم هایی که وقتی با ایده جدید، آموزش جدید و یا موضوع جالب جدیدی روبرو می شوند، خیلی سریع اقدام می کنند و سعی می کنند آن ایده یا آموزش را اجرایی کنند. اینها معمولاً امروز و فردا نمی کنند و به جای کمال طلبی سعی می کنند سریع تر در مسیر قرار بگیرند و در طول مسیر، خودشون را بهبود بدهند.
می دونم که نکات زیادی وجود داره که باعث رشد یک نفر میشه، اما بنظرم، اینها عوامل ساده ای هستند که خیلی از ما، به خاطر ساده بودن، خیلی ساده از کنارشون رد میشیم. حواسمون باشه، خیلی وقت ها، کارهای ساده و گام های کوچک هست که ما را خیلی سریع رشد میده.
این مطلب در مجله موفقیت نیز چاپ شده است.
20 دیدگاه دربارهٔ «چند نکته در خصوص نامه نگاری و مکاتبات اداری»
سلام استاد .فوق العاده بود .
سلام،بسیار عالی و کاربردی
باسلام
در قسمت نمونه اداری نباید از کلمه بازگشت به نامه ارسالی به جای پیرو استفاده می شد؟
بله می توانید از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید
هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد
باسلام
توضیح درباره تفاوت بین عطف و پیرو و بازگشت بسیار مفید بود. ممنون
با سلام
مدیریت محترم نیست بلکه مدیر محترم است
بنابراین به جای مدیریت محترم از مدیر محترم استفاده میشود
سلام. باتوجه به توضیحات ارائه شده فکر کنم نمونه نامه باید به جای پیرو از بازگشت استفاده میشد.
بله می شود از بازگشت به نامه … هم استفاده کنید.
هر دو مورد صحیح است.چون اقدام انجام شده در جواب نامه میباشد می توان بعضا از پیرو استفاده کرد
با سلام
اگر پیرو دو نامه، نامه سومی بزنیم بهتر است بنویسیم:
پیرو نامه های شماره … و شماره …
یا
پیرو نامه شماره … و نامه شماره …
استاد محترم
با سلام و احترام
از مطالب ارائه شده بهره بردم البته بهنظر بنده در نمونه نامه اداری، شایسته است بهعوض کلمه (مدیریت) نوشته شود (مدیر محترم) چون مدیریت در واقع حوزه مدیریت است و از آنجاکه نمی تواند بهعنوان مخاطب قرار گیرد صحیح نیست.همچنین این مهم راجع به کلمه (ریاست) هم مستتر اس.
درود برشما
ممنون از نکته ای که فرمودید
البته در واژه نامه ها، مدیریت را به معنال مدیر بودن هم ترجمه می کنند و البته توجه به عرف هم مهم است. شما وقتی از واژه مدیر محترم استفاده میکنید، ممکن است این حس منتقل شود که احترام کافی نگذاشته ایم اما مدیریت محترم، این حس را منتقل نمی کند. (یه جورایی میشه مثل بفرما و بفرمایید)
وقتی معنای کلمات در عرف و نظر جامعه تغییر میکند، گهگاهی می شود همراهی کرد و از آنها استفاده کرد.
باز هم ممنون از نظر و لطف شما
سلام در ارسال پیام از چارگون میتوان برای گیرندگان غیر اصل رونوشت به کار نبرد وبرای تعداد مشخص گیدنده اصل اسامی را جستجو کرد؟
با سلام و خسته نباشید
اشاره حضرتعالی به موضوع عرف به طور کل بجاست ولی در مواقعی که بشود موارد صحیح را جایگزین نمود باید تلاش کنیم ، مورد صحیح را بکار ببریم به ویژه اینکه کلمه “محترم” برای فرد بکار می رود نه مکان. بنابراین بهتر است بجای مدیریت محترم از مدیر محترم… و بجای ریاست محترم از رئیس محترم … استفاده شود.
سلام و درود برشما
نکته ای که فرمودید کاملاً بجا و صحیح است.
بهتر است اینگونه که شما بیان کردید نوشته شود.
با درود و ادب
مطالب بسیار عالی بود.
ولی بنده با مواردی در نامه نگاری به شدت مخالف هستم و هرگز واژه هایی را در نامه نگاری های خود استفاده نمی نمایم.
نامه یک سند رسمی می باشد، بنابر این خواهشی در نامه وجود ندارد.
از آنجا که بیشتر نامه نگاری ها در سازمان ها و یا بین سازمانی صورت می گیرد، همواره قوانینی وجود داشته که تمام افراد ملزم به رعایت آن ها می باشند، در نتیجه هر کس موظف به رعایت و اجرای قوانین است، پس خواهشی وجود ندارد، حتی برای مقام بالاتر از خود.
در این رابطه چنانچه کارمندان بنده از این واژه ها در نامه های خود استفاده نمایند، نامه آن ها عودت داده شده و درخواست ویرایش بر مبنای کرامت انسانی و پرهیز از تحقر و تکثر می گردد.
همچنین واژه زشت و اشتباه “استحضار” را درک نمی کنم.
وقتی واژه های زیبای فارسی “آگاه یا آگاهی” وجود دارد، چرا باید با واژه سخت بکار برد و اساس این پاچه خواری چرا باید گسترده و رواج یابد. حتی اگر مخاطب بالا دستی باشد.
به اساتید محترم ادبیات پیشنهاد می گردد به جای ترویج واژه ها و اصطلاحات مرسوم و اشتباه، به فرهنگ سازی و آموزش واژه های سنگین و فارسی همت گمارند. (چرا سلام؟ چرا درود نه؟؟؟)
نگاهی به نامه های شصت- هفتاد سال گذشته، علاوه بر فرح بخشی، غرور و بزرگی زبان فارسی را صد چندان می نماید.
پایدار باشید، رک گوی همیشگی میرعماد قربانیان
درود بر شما
ممنون
استفاده از واژه ..دستور فرمایند..به جای واژه .دستور فرمایید ..صحیح است یاغلط….
عالی