

یکی از مباحثی که در بحث تولید و همچنین ماندگاری در بازار بحث می شود، چرخه عمر محصول است. اینکه یک محصول چه عمری دارد و روند ترقی و سپس افول آن به چه صورتی است.
در شکل زیر نمودار چرخه عمر محصول را مشاهده می فرمایید، این نکته را باید یادآوری کنم منظور از محصول شامل خدمات نیز می باشد.
هر خدمت یا محصولی که قرار است وارد بازار شود باید در ابتدا طراحی و توسعه یابد، باید مطابق نیاز و خواست مشتری محصول و خدمات طراحی شوند، در این قسمت فروش صفر است.
در دومین فاز از چرخه عمر محصول، خدمت یا محصول توسعه یافته به بازار معرفی و عرضه می شود، در این مرحله سازمانها تلاش می کنند محصول و خدمات جدید را به بازار معرفی کنند.
در این مرحله سازمان ها با انواع روش های بازاریابی و تبلیغات سعی در معرفی محصول به جامعه هدف خودشان دارند. معمولا در این بخش هزینه های معرفی بالا بوده و فروش پایین است.
دراین فاز چرخه عمر محصول، سازمان توانسته جایگاه خوبی در بازار ایجاد کند و به رشد مناسب دست یاقته است، در این مرحله هزینه های معرفی و تبلیغات کاهش یافته و فروش افزایش می یابد.
در این فاز چزخه عمر محصول، سازمان ها به بلوغ رسیده اند و تقریبا به نقطه عالی از فروش رسیده اند، در این مرحله سازمان ها توانسته اند حداکثر مشتری و بازار را کسب کنند. در این مرحله فروش و سود به حداکثر میزان خودش رسیده است، سازمان های حرفه ای تلاش می کنند زمان ماندن در این فاز را بیشتر کنند.
یکی دیگر از تلاش سازمان ها این است که زمان رسیدن به این فاز در چرخه عمر محصول را افزایش دهند.
هر محصولی پس از بلوغ به مرحله زوال می رسد، همانطور که هر انسانی پس از چندین سال عمر دیر یا زود به مرحله زوال و پیری می رسد. در این مرحله محصول یا خدمات روند نزولی دربازار دارد و اگر سازمان ها نتوانند محصولات جایگزین و یا بروز شده را ارائه نمایند از چرخه رقابت و صنعت حذف می شوند. اگر در گوشه ذهنتان مروری داشته باشید متوجه می شوید که سازمان های و برندهای بسیاری بوده اند که در گذشته بازار بسیار مطلوبی داشتند اما امروزه محصولاتشان خریداری ندارد. (کارخانه ای را چند سال پیش دیدم که هنوز ماشین لباسشویی سطلی قدیمی تولید می کرد و هر روز از بدی بازار می نالید)
نوارهای کاست را که در ماشین ها استفاده میشد را به یاد دارید؟
راستی دوربین های عکاسی یاشیکا را چطور؟ دوربینی که بازار فوق العاده ای در ایران داشت. اما امروز دیگر نشانی از این برند نیست.
برندهای زیادی وجود دارد که چرخه عمر آنها رو به زوال رفت و دیگر نشانی از آنها نیست.
امیدوارم این مطلب آموزشی راهنمای کاربردی برای موفقیت شما و سازمانتان باشد.
2 دیدگاه دربارهٔ «۵ تکنیک حرفه ای در مذاکرات به توصیه هاروارد»
جالب بود👍
سپاس از همراهی شما