

شاید شما هم کتاب مذاکره و فروش تلفنی را تهیه کرده باشید، این کتاب شامل نکات فراوان در حوزه فروش و مذاکره تلفنی است. در این مطلب بخشی از نکاتی که در حین مکالمه بایستی رعایت شود را که از فصل پنجم کتاب است باهم مرور می کنیم:
در مکالمه تلفنی چون مخاطب چهره ما را نمیبیند باعث میشود بهسادگی نتواند متوجه جملات طولانی ما بشود. به همین خاطر توصیه میشود در مکالمههای تلفنی ترجیحاً از جملات کوتاه و مختصر استفاده کنید تا مخاطب بتواند تجزیهوتحلیل کافی و مناسبی بر روی گفتههای شما داشته باشد.
مهم است که در زمان مکالمه تلفنی و بخصوص بازاریابی و فروش تلفنی (تماس سرد) در معرفی محصول و یا خدمات نحوه صحبت شما یک صحبت عادی باشد، سعی نکنید شخص دیگری باشید، کافی است در صحبت کردن فقط خودتان باشید.
ن
میدانم برای شما اتفاق افتاده که یک بازاریاب با شما تماس میگیرد و از روی یک متن شروع به خواندن میکنند (گاهی فکر میکنیم یک فایل صوتی را برای ما گذاشتهاند) و کاملاً کتابی حرف میزنند.
بهعنوانمثال ” ما در راستای اعتلای فرهنگ مطالعه در بین مدیران محترم، اقدام به چاپ کتابهای مدیریتی در ۱۰ جلد کردهایم که بهصورت کاملاً رایگان برای شما ارسالشده و شما میتوانید از این کتابها استفاده کنید، در ضمن این کتابها توسط بهترین نویسندگان بینالمللی نوشتهشده است و …”
سرعت مناسب در مکالمه تلفنی را مخاطب برای ما مشخص میکند، اگر مخاطب سریع صبحت میکند شما هم سریع صحبت کنید و اگر آهسته صحبت میکند شما هم از این آهستگی پیروی کنید. اجازه بدهید این موضوع را بیشتر توضیح بدهم
در حالت اول فرض کنید یک مشتری یا مخاطب پشت تلفن با شما سریع صحبت میکند و شما با او آهسته مکالمه میکنید. در این حالت پیامی که سرعت صحبت شما منتقل میکند این است: “من خسته هستم و حوصله صحبت ندارم ” و یا “من مشغول کار دیگری هستم و توجهی به حرفهای شما ندارم ” و یا “آقا چرا اینقدر تند حرف میزنی، یه مقدار آرامتر ”
در حالت دوم مخاطب با سرعت پایین با شما صحبت میکند و شما بهسرعت با او مکالمه میکنید. در این حالت پیامی که سرعت صحبت شما منتقل میکند این است: ” زودتر حرفت را بزن کار دارم ” و یا “من عجله دارم و باید به کار دیگری برسم ”
پس هرکدام از موارد میتواند تأثیری نامطلوب بر روی مشتری و مخاطب ما بگذارد، پس مراقب باشید بهگونهای صحبت کنید که مخاطب از مکالمه با شما احساس لذت ببرد.
گاهی دیده میشود فرد فروشنده طوری صحبت میکند که فقط یک اپراتور جزء در سازمان است و از روی ناچاری و اجبار بازاریابی تلفنی انجام میدهد.
شما باید بهگونهای صحبت کنید (همانطور که در نکات قبلی گفته شد) که مخاطب احساس کند با فردی مسئول و کاملاً حرفه در حال مکالمه هست و تصویر مناسبی در ذهن مخاطب ایجاد شود.
مطمئناً در هر سازمانی یک چارت سازمانی وجود دارد و هر فردی یک جایگاه دارد، اما مشتری و مخاطب تلفنی ما این موضوع را نمیداند و تنها به دنبال یافتن پاسخ سؤالهایش هست، شما باید خودتان را فردی مسئول نشان دهید و جوابگوی خواستههای مشتری باشید، گاهی این جملات در تماسهای تلفنی که به برخی سازمان میزنیم شنیده میشود:
“داخلی را اشتباه گرفتهاید ”
“به واحد ما ربطی ندارد، مجدد تماس بگیرید ”
“نمیدانم مسئول این کار کیست، فقط این را میدانم که در شرح وظایف من نیست ”
و جملات بسیار دیگر…
داستانک شماره ۴
آقای حسنی با شرکت گردشگر تماس میگیرد و با واحد فروش میخواهد صحبت کند.
سناریو اول:
آقای حسنی: “سلام میخواستم با آقای کرمی مسئول فروش صحبت کنم، تشریف دارند؟”
پاسخدهنده در شرکت گردشگر: ” ببخشید شما با واحد IT شرکت تماس گرفتهاید “
آقای حسنی ” من چطور می تونم با ایشان صحبت کنم؟”
پاسخدهنده در شرکت گردشگر: ” نمیدانم، باید داخلی ایشون را داشته باشید، مجدد تماس بگیرید از اپراتور سؤال کنید.”
سناریو دوم
آقای حسنی: “سلام میخواستم با آقای کرمی مسئول فروش صحبت کنم، تشریف دارند؟”
پاسخدهنده در شرکت گردشگر: ” سلام بر شما، اینجا واحد IT هست اما مشکلی نیست من الان شما را مستقیم وصل میکنم به آقای کرمی، اگر جواب ندادن می تونید با شماره ۸۸۸۷۷۷۹۹۹ تماس بگیرید، خط مستقیم اتاق ایشون هست “
آقای حسنی ” ممنونم جناب “
پاسخدهنده در شرکت گردشگر: ” خواهش میکنم، وظیفه بود “
در سناریو دوم فرد سعی کرد خود را یک فرد مسئول و پاسخگو نشان دهند، فردی که به سازمان خودش احترام میگذارد و سازمانش را دوست دارد و سعی میکند به مشتریان سازمان کمک کند.
4 دیدگاه دربارهٔ «نقد و بررسی هدایا تبلیغاتی ۴ شرکت بزرگ ایرانی»
سلام ممنون از مطلب خوبتون برای تقویم رومیزی و طراحیش چن تا نکته رو باید در نظر گرف اول کاربری بهر حال اگه محصولی کاربری درستی نداشته باشه روی میز قرار نمیگیره این کاربری هم باید برای مصرف کنندش باشه هم برای ارباب رجوع مصرف کننده تقویم رومیزی کار اصلیش نمایش تقویمه نه تبلیغ یه شرکت تبلیغ ذیل اون کاربری باید قرار بگیره دوم شکل ظاهری یا دکوراتیو اغلب دوست دارن طوری تبلیغ کنن که به چش بیان گل درشت باشن غافل از اینکه من مصرف کننده اصلاً علاقه ای ندارم با تقویم گل درشت یه شرکت دیگه ظاهر میز کارمو خراب کنم سوم هماهنگی تقویم با سایر وسایلی که قراره روی یه میز قرار بگیره هر چی هنرمندانه تر از رنگای خنثی برای تقویم رومیزی استفاده بشه و بصورت غیر مستقیم تاکید تبلیغاتی داشته باشه کاربر پسند تر و موندگار تره و چهار کیفیت گاهی تصور میشه مردم تشنه دریافت این نوع هدایا هستن پس قیمت و کیفیت و کم کنیم و تیراژ و بالا ببریم و باز غافل از این که اگه کار شکیل نباشه ، هیچ کس میز کارشو بخاطر همچین هدیه ای خراب نمیکنه حتی خودمون هم حاضر نیسیم چنین کاری بکنیم در مورد مباحث گرافیکیم که تقریباً باید زار زار گریه کرد 🙂
عرض ادب و احترام خدمت دوست و استاد عزیزم جناب آقای شیخ علی بزرگوار قبل از هر چیز تشکر ویژه ای دارم من باب تهیه مطالبی کاملا کاربردی و بیان آنها با زبان ساده. پیرامون موضوع مطروحه متاسفانه یکی از بزرگترین معضلات همین مورد وجود رابطه به جای ضابطه است. مسئله بعد وجود مدیران بی کفایت در سطح هرم مدیریتی مجموعه هاست. نکته سوم عدم استفاده از مشاوره در سطوح تخصصی امور. زیرا اکثریت بر این باور هستند که انجام یک طرح تبلیغاتی و اهدایی به نوعی رفع تکلیف است و همین طرز تفکر جلوی ایجاد راهکارهای متخصصانه را سد میکند. البته با توجه به شیوه های غلط مدیریتی در ایران میتوان دلایل دیگری نیز ذکر نمود که با توجه به مجال کوتاه از باز کردن بیش از این خودداری مینمایم. فقط امیدوارم کمتر شاهد کج سلیقگیهای موجود باشیم. با آرزوی توفیق روز افزون برای حضرتعالی ارادتمندتان محمود همتی پور
ارائه اینگونه هدایا تبلیغاتی به یک معضل در جامعه تبدیل شده و معمولا اینقدر این هدایا بدون کاربرد هستند که هیچ کجا نمی توان از آنها استفاده کرد. نمیدانم، شاید واقعاً طراح خوب نداریم یا طراح های خوب در دسترس نیستند.
اگر هر پروژه ای(از جمله بحث تبلیغات و ارایه هدایای تبلیغاتی) توسط متخصصان آن حوزه اجرا شود، شاهد اینهمه اتلاف هزینه و انرژی نخواهیم بود.
اگر دقیقتر نگاه کنیم طراحی و تولید این تقویم های رومیزی با این حجم از مقوا و در تیراژ بالا که نهایتا یک سال کاربرد دارد بیشتر از این که سودمند باشد زیان آور است، چه برای محیط زیست و چه برای هویت برند! محصولاتی بی کیفیت که تصویر خوبی از شرکت ها نمیسازند و بیشتر برای رفع تکلیف ارایه می شوند. در حالی که با کمی خلاقیت و با همان هزینه امکان ارایه هدایایی کاربردی، دوست داشتنی و بادوام بیشتری وجود داشت.
بنظر من یکی از مجموعه های موفق در این زمینه، که محصولات آنها را شخصا از نزدیک دیده ام، گروه خلاقیت دیدینو(http://ddno.ir) است که هدایای تبلیغاتی جدیدی از جمله تقویم طراحی و تولید میکند. تقویمهایی با متریالهای مختلف و با قیمتهای متنوع
مثلا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-سالیان-خوش-و-استند-چندکاره/
هدیه تبلیغاتی مدیریتی با تقویمی که میتوان بطور دایم از آن استفاده کرد
یا این نمونه:
http://ddno.ir/Item/تقویم-یک-سال-در-یک-نگاه/
تقویم مقوایی با قیمت ارزان و بسته بندی متفاوت
https://www.parsnews.com/بخش-اخبار-۲/۶۱۱۱۷۱-هدایای-سازمانی-تبلیغاتی-سال-این-بار-خلاقانه-تر-از-همیشه
شاید توجه به تخصص، موضوعی ست که این روزها کمتر به آن توجه میشود و در واقع بجای انتخاب شایسته به انتخاب سرسری و بی تفکر روی آورده شده است