وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

شما جمع گرا هستید یا فرد گرا ؟

شما جمع گرا هستید یا فرد گرا ؟

طبق تحقیقات ۵۰% آمریکایی ها پس از زمانی که متوجه می شوند که دستگاه تلفن بر روی پیام گیر است تلفن را قطع می کنند و این آمار در بین ژاپنی ها که فرهنگی جمع گرا دارند، ۸۵% است. باید به تفاوت بین فرهنگ جمع گرا و فردگرا توجه کرد. در این مطلب بیشتر توضیح داده شده.

معمولاً مدل ها و روش های مختلفی برای تفکیک افراد و همچنین جوامع مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از این تقسیم بندی ها جوامع را به دو فرهنگ جمع گرا و فردگرا تقسیم می کند.

زمانی که با فردی ارتباطی برقرار می کنیم دو جنبه در این ارتباط مهم است، یکی جنبه اطلاع رسانی و جابجایی اطلاعات است و دیگری جنبه روابط است، یعنی زمانی که با فردی ارتباط برقرار می کنیم، با او روابطی را ایجاد میکنیم که می تواند منشا بسیاری از رفتارها و تصمیم ها در آینده باشد.

فرهنگ جمع گرا

دو روانشناس به نام های شوارت و میاموتو، تحقیقاتی را در زمینه فرهنگ های جمع گرا و فردگرا انجام دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که در فرهنگ های فرد گرا بر جنبه اطلاع رسانی ارتباطات ارزش بیشتری قائل هستند و در فرهنگ جمع گرا بر جنبه روابطی ارتباط بیشتر اهمیت می دهند.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: ارتباط موثر چیست؟ موانع ارتباط موثر کدامند؟

فرهنگ ما ایرانی ها فرهنگی جمع گرا هست و طی این تحقیق بیشتر دوست داریم بر جنبه روابط در یک ارتباط و مذاکره تمرکز کنیم  و اگر در ارتباط و مذاکره این جنبه ارتباط کم رنگ باشد، حس خوبی نسبت به آن ارتباط نخواهیم داشت، به همین سبب لازم برای اینکه بتوانیم در مذاکره ها و ارتباطات خودمان موفق باشیم، به این جنبه ارتباط دقت بیشتری کنیم.

اگر از زوایه کسب و کار به این موضوع نگاه کنیم،  سازمان ها باید راهکارها و روش هایی را اتخاذ کنند که با فرهنگ جمع گرای ایران همخوانی داشته باشد.

طبق تحقیقات همان دو محقق  یکی از جنبه های مهم در این زمینه ارتباط افراد به تلفن های پیام گیر است. طبق تحقیقات آنها ۵۰% آمریکایی ها پس از زمانی که متوجه می شوند که دستگاه تلفن بر روی پیام گیر است تلفن را قطع می کنند و این آمار در بین ژاپنی ها که فرهنگی جمع گرا دارند، ۸۵% است.

ما ایرانی هم هم فرهنگ جمع گرا داریم و همین موضوع در ما صدق می کند، ما دوست نداریم پشت تلفن با یک ربات صحبت کنیم، به همین سبب بهتر است کسب وکارها فردی را برای پاسخ گویی به تلفن ها داشته باشند تا اینکه به بهانه داشتن کلاس کاری، تلفن های خودشان را به پیغام گیر و سانترال و منشی تلفنی مجهز کنند.

دوره فن بیان

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه