

به نتیجه رساندن و اجرایی کردن توافقات در مقطع زمانی در گفتگوهای سرنوشت ساز بسیار اهمیت دارد. یکی آغاز گفتگو است که در آن طرفین می کوشند فضای امنی برای خود ایجاد کنند و کنترل گفتگو را بدست گیرند. دیگری پایان گفتگو است که امکان دارد نتایج در آن مقطع زمانی شفاف نشده و طرفین به هیج تصمیمی نرسند.
یک گفتگوی خوب، على رغم اهمیت زیادی که دارد لزوما منجر به تصمیم نمی شود؛ بنابراین باید بتوانید گفتگو را به یک تصمیم خوب و عمل مشترک پذیرفته شده توسط طرفین تبدیل کنید.
افراد می توانند به یکی از چهار روش دستور دادن، مشورت کردن، رای گیری کردن و یا اجماع به نتیجه نهایی که همان تصمیم عملی است، دست یابید.
ا. دستور دادن: در این حالت یک فرد مقتدرتر، تصمیمات را به طرفین تحمیل ان میکند با تصمیم گیری به دیگران سپرده می شود.
٢. مشورت کردن: در این حالت، طرفین گفتگو از یک شخس سوم می خواهند را به مذاکره وارد شود و آنها را در تصمیم گیری نهایی یاری کند.
٣. رای گیری کردن: این حالت زمانی رخ می دهد که طرفین به چند گزینه مناسب رسیده اند و قصد دارند از میان آنها یک گزینه را انتخاب کنند.
۴. اجماع: در این حالت طرفین تا زمانی که همه افراد بر سر یک راه حل به توافق برسند، به گفتگو کردن ادامه می دهند.
تصمیم گیرندگان و کسانی که به نحوی از تصمیم متاثر می شوند، می توانند در تصمیم گیری برای تعیین روش مناسب در هر وضعیت دخیل باشند.
باید مشخص کنید که چه کسی، چه کاری را در چه زمانی انجام دهد. فعالیت های مستمری را که انتظار دارید بیان کنید. به تعهدات افراد توجه داشته باشید و آنها را نسبت به تعهداتشان مسئول و پاسخگو نگاه دارید.
در نهایت همواره به یاد داشته باشید، همان قدر که دیگران باید تغییر کنند و یا ما از آن ها انتظار داریم که تغییر کنند؛ تنها کسی که باید همواره الهام بخشش باشیم و به سوی موفقیت هدایتش کنیم، فرد درون آیینه است.
مطلب فوق برگرفته از کتاب گفتگوهای سرنوشت ساز نوشته کری پاترسون است
2 دیدگاه دربارهٔ «ویدئوآموزش ۷: فروشندگی حرفه ای و خلاق»
سلام وقت بخیر استاد صمیمی شدن با مشتری فروش میبره بالا درست ولی باعث توقع بیشتر و بیجا مشتری میشه چیکار باید کرد؟
سلام، وقت بخیر
در این زمینه باید حد و حدود را شناخت و رعایت کرد. نباید خیلی زیاد صمیمی شد، صمیمیت در حدی است که پا فراتر از قوانین و اصول و چارچوب های احترام و رسمی بودن نگذاریم.
اگر به اندازه این موضوع را رعایت کنید، مشتری هم توقع بیشتری نخواهد داشت