وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

سه نوع قدرت درمذاکره

سه نوع قدرت درمذاکره

قدرت ابزاری است که به ما کمک می کند تا در مذاکره بهتر عمل کنیم. منابعی مختلفی برای ایجاد قدرت وجود دارد که در این مطلب به سه نوع قدرت می پردازیم. این موارد به شما کمک می کندعملکرد بهتری داشته باشید.

قدرت درمذاکره می تواند یکی از عوامل مهم موفقیت و به سرانجام رساندن هر مذاکره ای باشد و فردی که از قدرت مطلوب تری بهره مند است معمولاً نتایج بهتری کسب می کند. موارد مختلفی می تواند برای شما قدرت ایجاد کند که در این مطلب به سه نوع قدرت در مذاکره اشاره می کنیم:

قدرت با بتنا قوی

اولین موردی که می تواند قدرت در مذکره را بدنبال خودش داشته باشد، بتنا یا بهترین گزینه جایگزین مذاکره (BATNA) است. فردی که بتنای مطلوبی دارد با قدرت بیشتری در جلسه مذاکره حاضر می شود و اصلاً نیازی نیست که تحت فشار طرف مقابل قرار بگیرد. بتنا مناسب یکی از بهترین گزینه های داشتن قدرت درمذاکره است و به شما کمک می کند با اعتماد بنفس و پشتوانه کافی بر سر میز مذاکره حاضر شوید.

جهت آشنایی با آلترناتیو و بتنا این مطلب را بخوانید: آیا مذاکره شما آلترناتیو دارد؟

قدرت جایگاه و نقش سازمانی

برخی به خاطر جایگاه و پست های سازمانی که دارند، دارای قدرت هم هستند و این پست سازمانی و عناوینی که با خود دارند به آنها کمک می کند قدرتمندتر باشند.

به عنوان مثال فردی که در جایگاه مدیرکل یک ارگان دولتی است، با قدرت بیشتری مذاکره می کند. همین موضوع برای یک مدیرعامل و هر فردی که پست سازمانی مطلوبی و بالایی داشته باشد، صدق می کند.

این مطلب را از دست ندهید:اصل قدرت در متقاعدسازی (Authority)

نگرش قدرت در مذاکره

قدرت روانی

قدرت روانی به نگرش فرد و میزان اعتماد به نفس او باز می گردد. برخی آنقدر به خودشان ایمان دارند که بخوبی بر سر میز مذاکره حاضر می شوند و با قدرت صحبت می کنند. شما می توانید با تفکر مثبت و فکر کردن به موقعیت های عالی و فوق العاده ای که داشته اید، احساس قدرت را در خودتان تقویت کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که طبق تحقیقات قدرت واقعی و داشتن قدرت از جنس نقش سازمانی، با قدرت احساسی و روانی، هیچ تفاوتی ندارد و هر دو دسته موفقیتهای مشابهی در مذکره هایشان داشته اند.

یادگیری مهارت های مذاکره به شما کمک می کند تا نگرش قدرت خودتان را تقویت کنید، دوره رایگان اصول و فنون مذاکره، می تواند شروع قدرتمندی برای یادگیری این مهارت کلیدی باشد.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − چهار =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه