وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

رادیو آموزش ۱۷: الفاظ تخصصی

رادیو آموزش ۱۷: الفاظ تخصصی

یکی از اشتباهات بزرگ در ارتباطات کلامی، استفاده از الفاظ تخصصی است که باعث می شود ارتباط رنگ و بوی درستی به خود نگیرد. در این مطلب بیشتر در این خصوص صحبت می کنیم.

رادیو آموزش ۱۷ با موضوع استفاده از الفاظ تخصصی در ارتباط با مشتری تهیه شد.

فایل ۱۷ رادیو آموزش را که بعنوان پنجمین فایل از سری فایل های مهارت های ارتباط با مشتریان می باشد را گوش کنید.

.

فایل صوتی بالا را می توانید از اینجـــــــــــــــــا دانلود نمایید

متن فایل صوتی بالا برای دوستانی که خواندن را از شنیدن بیشتر دوست دارند:

بانام و یاد خدا، سلام می کنم خدمت دوستان و همراهان گرامی،

 شما مشغول گوش دادن به هفدهمین فایل از سری فایلهای رادیو آموزش با موضوع مهارت های ارتباط با مشتریان هستید، با من همراه باشید

در این رادیو آموزش تصمیم دارم در خصوص موضوع مهمی در حوزه فن بیان در ارتباط با مشتریان صحبت کنم.فن بیان با مشتری

ما زمانی که از فن بیان و نحوه صحبت کردن با مشتری صحبت می کنیم موارد مختلف و نکات زیادی وجود داره که فروشنده ها باید اونها را رعایت کنند

اما در این فایل صرفاً به یکی از این موارد اشاره خواهم کرد و آنهم استفاده از الفاظ تخصصی در صحبت با مشتری است.

ما تاکیدمون اینه که ترجیحاً فروشنده ها در مقابل مشتری از کلمات و جملات پیچیده و کلمات تخصصی که در حوزه کار اونها وجود داره استفاده نکنند. خیلی اوقات مشتری ها اطلاعی از این جملات تخصصی شما ندارند و شما با استفاده از این جملات و کلمات تخصصی مشتری را سردرگم و گیج می کنید.

برادران هیث در کتاب ایده عالی مستدام که توسط انتشارات آریانا قلم ترجمه و منتشر شده است در خصوص اسارت در دام دانش صحبت می کنند. این دو برادر می گویند : زمانی که انسان چیزی را بلد هست و میخواد به دیگران آموزش بده تصورش اینه که دیگران هم به اندازه خودش اطلاعات و دانش دارند و با سطح اطلاعات خودشون در مورد اون موضوع صحبت می کنند و باعث می شن مخاطب از صحبت های اونها برداشتی نداشته باشند.

مراقب باشید بعنوان فروشنده حرفه ای دچار این دام نشید و تا جایی که می تونی در وهله اول مخاطب و مشتری خودتون راشناسایی کنید و بفهمید که در چه جایگاهی قرار داره و تا جایی که می تونید از الفاظ سخت و تخصصی استفاده نکنید.

اگر می بینید اطلاعات و دانش فنی مشتری پایین هست، در سطح او صحبت کنید و اصلا از این کلمات استفاده نکنید، اما بلعکس اگر متوجه شدید مشتری فردی کاملا حرفه ای است و با تمام ریزه کاری های شغل شما آشنا هست، اونجا می توانید از الفاظ تخصصی استفاده کنید  و چه بهتر که بیشتر از صحبت تخصصی استفاده بشه. اما در صنایعی که مشتریان عمومی یا بقول ما مشتریان گذری زیادی دارند استفاده از الفاظ تخصصی درست نیست.

مثالی که من خیلی در مورد اون صحبت می کنم در خصوص دندانپزشکی ها هست. دندانپزشک ها الفاظ تخصصی زیادی در شغلشان دارند، بعنوان مثال (کلمه ساده آن) اندو کردن که ما می گوییم عصب کشی.

معمولا دستیارها ، پذیرشها و پزشکان بیشتر از این الفاظ تخصصی و علمی خودشان استفاده می کنند و من در جایی دیدن که پذیرش می گفت هزینه اندو شما اینقدر میشه و اون مشتری چون نمی دونست اندو همون عصب کشیه، تاکید داشت، دندان من اندو نیست و باید عصب کشی بشه.

پس مراقب باشید، همونطور که مشتری میتونه برداشت کنه صحبت کنید و الفاظ تخصصی خودتون را تا جایی که می تونید کاهش بدید و معادل اونها را در صحبت با مشتری استفاده کنید.

امیدوارم این فایل صوتی کوتاه برای شما مفید واقع شده باشه و اگر فکر می کنید این فایل می تونه برای دوستانتون هم مفید باشه با اونها به اشتراک بگذارید.

مابقی فایل های رادیو آموزش را می توانید از وب سایت من یعنی Sheikhsli.ir دانلود نمایید

پیروز و موفق باشید.

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

2 دیدگاه دربارهٔ «پیام یا شعار تبلیغاتی حرفه ای ایجاد کنید»

بيژن خادم محمدي گفت:

مفید بود استفاده کردم…    من یه شعار واسه فروشگاه مون انتخاب کردم. نمیدونم چجوری میشه به شما انتقال بدم؟  اینجا که نمیشه گذاشت. کلی روش کار کردم. ممنون میشم راهنماییم کنین     

مجتبی شیخ علی گفت:

سلام دوست گرامیشما می توانید شعارتون را برای بنده ایمیل بفرمایید، در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهم بودinfo@sheikhali.irو یا M_sheikhali@yhoo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه