وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

۵ نکته در اصول مذاکره گروهی

۵ نکته در اصول مذاکره گروهی

در مذاکره گروهی موارد مختلفی را باید مد نظر قرار دهید تا بتوانید به نتیجه مطلوب برسید. در این مطلب برخی از مهمترین ها را مرور می کنیم

بسیاری از اوقات برای مذاکرات کاری و  یا هر مذاکره دیگری لازم است بصورت گروهی در جلسه حاضر شویم و مذاکره گروهی داشته باشیم.

 در مذاکره گروهی زمانی که با یک تیم همراه به مذاکره می رویم لازم است قبل از مذاکره جلسه هماهنگی داشته باشیم و مواردی با تیم هماهنگ کنیم. در این مطلب برخی از مهمترین مواردی که قبل از مذاکره گروهی باید هماهنگ شوند را مرور می کنیم:

نکته اول

هدف اصلی خودتان از مذاکره را یکبار مرور کنید و مطمئن شوید همگی با یک هدف واحد سر میز مذاکره حاضر می شوید. حتماً خط قرمزها و نقاط ترک مذاکره را مشخص کنید و مواردی که نباید از آنها عدول شود، مثل حداکثر تخفیف، مدت گارانتی و … را با تمام اعضا هماهنگ کنید تا مبادا هیچ کدام از افراد در میان مذاکره به اشتباه امتیازی بدهد.

بخاطر دارم در یک مذاکره، یکی از اعضا گروه ناگهان تخفیف بسیار زیادی به تیم مقابل داد که حتی افراد تیم خودش هم شوکه بودند و گویی این میزان تخفیف، نهایت تخفیفی بود که این تیم می توانست ارائه کند

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: ما انسان ها چگونه قضاوت می کنیم؟ تاثیر مقایسه در تصمیم گیری

نکته دوم

پیش از مذاکره بسته های پیشنهادی را آماده کنید و اینکه این بسته ها به چه روشی باید ارائه گردد. روند ارائه این بسته ها، اولویت هرکدام و اینکه در مقابل هر امتیاز بدنبال دریافت چه امتیازی هستید را با گروه هماهنگ کنید.

مذاکره گروهی

نکته سوم

قبل از شروع جلسه مذاکره مشخص کنید که هر فردی چه باید بگوید. اینکه پیشنهادها را چه کسی بدهد یا اگر سوال خاصی مطرح شد کدام یک از اعضا باید پاسخ بدهد، همه این موارد بایستی قبل از جلسه مذاکره گروهی هماهنگ و مشخص باشد

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: چه مواقعی نباید مذاکره کرد؟

نکته چهارم

وظیفه ها باید مشخص شود، مواردی که در نکته اول گفته شد نیز جزئی از همین بند است اما در خصوص وظیفه های مختلف باید مشخص شود که چه کسی مسئول است. بعنوان مثال چه کسی مسئول یادداشت برداری است، چه کسی مسئول تهیه گزارش و یا صورتجلسه هست، چه کسی مسئولیت معرفی تیم را دارد، چه کسی در انتهای جلسه نظرات نهایی را می گوید و …

نکته پنجم

رهبر تیم و اینکه تصمیم گیرنده نهایی چه کسی نیز باید مشخص شود. خیلی اوقات در جلسات مذاکره نیاز به تصمیم گیری در لحظات حساس و بحرانی است و تیم نمی تواند به یک تصمیم مشترک برسد، در این مواقع این رهبر تیم است که تصمیم نهایی را می گیرد و تیم باید او را همراهی کند و به تصمیم او احترام بگذارد.


مسلماً در مذاکره گروهی نکات بسیار زیادی باید مد نظر قرار بگیرد و این موارد حداقل آنهاست که لازم و ضروری است تا در مذاکره گروهی آنها را رعایت کنید و مطمئناً عدم رعایت هرکدام از این موارد می تواند باعث بروز تنش و یا اشتباهاتی در مذاکره شود که جبران کردن آنها دشوار است.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + سیزده =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه