۳ اصل مهم در مشتری مداری و ارتباط با مشتری

ارسال شده در: کسب و کار | 0


از اولویت های اصلی سازمان های بزرگ و حرفه ای مشتری مدار بودن آنهاست، این سازمانها همواره تلاش می کنند در همه ارتباطات سازمانی خودشان، مشتری مداری و ارتباط عالی با مشتری را رعایت کنند.

در این مطلب ۳ نکته مهم برای مشتری مدار بودن را برای شما می نویسم که می تواند به شما کمک کند در مشتری مدار بودن حرفه ای تر باشید.

 

۱-       از برداشت اولیه غافل نشوید

شاید شما هم شنیده باشید که می گویند زمان ورود شما به مکان یا جلسه ای، پوشش شما و زمان خروج کلام شما نشانگر میزان حرفه ای بودن شماست. این موضوع در سازمان ها هم وجود دارد. مشتری ها در بدو ورود به سازمان شما ابتدا ظاهر سازمان و کارکنان سازمان شما را میبیند و بر اساس این دیدن برداشتی از سازمان شما خواهد داشت. ظاهر آراسته، مرتب و نظم سازمانی می تواند تاثیر مطلوبی بر برداشت اولیه بگذارد. آشفتگی ها و بی نظمی ها را از بین ببرید، سعی کنید از یک هویت ثابت استفاده کنید. امیدوارم بتوانم بعداً و در مطالب بعدی در این خصوص بیشتر برایتان بنوسیم.

 

پس از ظاهر سازمان، ظاهر کارکنان شما هم اهمیت فراوانی دارد، اگر در سازمان شما افراد متعددی کار می کنند، ترجیحاً از لباس فرم استفاده کنید، اگر هم خودتان در کسب و کارتان هستید،از ظاهر مناسب و حرفه ای استفاده کنید.

 

۲-      کلام و بیان سازمانتان را مدیریت کنید.

کلام و بیان هم مانند ظاهر در دو قسمت وجود دارد، کلامی که سازمانتان در قالب تابلوها، کاغذها، دستورالعمل، فرم ها و … در اختیار مشتری قرار می گیرد. نحوه بیان مکتوب شما و نحوه ارائه اطلاعات به مشتریان از این روش باید کاملاً حساب شده و حرفه ای انجام شود. اینکه چه متنی و چه نوشته ای تاثیر بیشتری می گذارد نیازمند فکر و بررسی است. برای اینکار پیشنهاد می کنم یا از اهل فن و مشاورانی که کار تولید محتوا و نوشتن متن های تبلیغاتی را می کنند کمک بگیرید یا لااقل سرچ و جستجویی در خصوص تبلیغ نویسی و محتوا نویسی انجام بدهید ویا یک گام فراتر در این دوره ها شرکت کنید. (برای تهیه متن های تبلیغاتی می توانید از ما هم کمک بگیرید)

 

موضوع بعدی در کلام، کلام و بیان کارکنان و کسانی است که در سازمان شما با مشتری ها در ارتباط هستند. این افراد باید قدرت کلامی و قدرت بیان خوبی داشته باشند، صدای آنها رسا و واضح باشد، از جملات و کلمات صحیح استفاده کنند. پیشنهاد می کنم دستورالعمل و رویه ای برای ارتباط با مشتری ها تهیه کنید و به کارکنان خودتان آموزش بدهید چگونه با مشتری ها رفتار کنند و از چه عبارت هایی استفاده کنند.

 

۳-     سوال پرسیدن، مشتری ها را خشنود می کند!

یکی از کارهایی که می تواند در درون مشتری ها تاثیر بگذارد، سوال کردن است، زمانی که از مشتری سوال می کنید، مشتری احساس بهتری خواهد داشت، اگر پس از پرسش های صحیح از مشتری، محصول یا خدماتی را به او پیشنهاد کنید، راحت تر و سریع تر آنرا از شما بپذیرند. باید بر روی سوالهای صحیح از مشتری کار کنید، تمرین کنید، با جلساتی که می توانید با کارکنان و همکاران خودتان بگذارید، سوالهای متعددی را در مراحل مختلف ارتباط با مشتری بیابید.

 

برای اینکار می توانید نقشه سفر مشتری هایتان را رسم کنید، برای اینکار لازم است هرجایی که مشتری با آن در سازمان شما با یکنفر می تواند ارتباط برقرار کند را مشخص کنید. برای هر کدام از این نقاط می توانید کلام و بیان مشخص و هم چنین سوالهای مشخص و خاص تهیه کنید و از کارکنانتان بخواهید این سوالها را بپرسند. متاسفانه خیلی از فروشنده ها از همان ابتدا می روند سراغ این سوال که: "ببخشید، چقدر می خواهید هزینه کنید؟" شاید پرسیدن سوالات دیگری مانند اینکه چه چیزی برایتان مهم است؟ آیا به ویژگی محصولی که دوست دارید فکر کرده اید؟ و سوالات دیگر ….

 

 

امیدوارم این ۳ نکته را خوانده باشید و بتواند به شما کمک کند تا در کسب و کار خودتان تغییر و تحولاتی هر چند کوچک ایجاد کنید.

اگر هم دوست دارید اصول و مهارت های حرفه ای ارتباط با مشتری و مشتری مداری را کامل بیاموزید در دوره مجازی مهارت های حرفه ای ارتباط با مشتریان وب سایت ایران آکادمی شرکت کنید. (حتی می توانید این دوره را بصورت بسته آموزشی خریداری نمایید.)

برای مشاهده جزئیات دوره مجازی مهارت های حرفه ای ارتباط با مشتریان روی تصویر زیر کلیک نمایید

[مشتری مداری

شما هم نظر دهید...

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.