وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

هنر امپاتی در مذاکره – (فیلم آموزشی)

هنر امپاتی در مذاکره – (فیلم آموزشی)

یکی از ابزارها و تعاریف در ارتباط موثر هنر امپاتی است. این هنر برای هر مذاکره کننده و حتی هر فردی ضروری است.

از مفاهیم مهم و کاربردی در ارتباطات و مذاکره، مفهوم امپاتی است. امپاتی در مذاکره ، یکی از اصولی است که هر مذاکره کننده ای که میخواهد سریعتر به نتیجه ای منطقی و مناسب دست یابد، باید آنرا رعایت کند.

زمانی که به مسائل و گفتگوها از دید مخاطب نگاه می کنیم، راحت تر و سریع تر می توان منافع مخاطب را شناخت و مذاکره را به سمت مذاکره برد-برد هدایت کرد.

در ویدئو آموزش زیر در خصوص امپاتی و مفهوم آن بیشتر توضیح داده ام:

جهت دانلود ویدئوآموزش هنر امپاتی در مذاکره، اینجــا کلیک نمایید

متن ویدئو فوق، برای دوستانی که خواندن را به دیدن ویدئو ترجیح می دهند:

خانمی دست فرزندش را میگیره و به بازار میره و مشغول دیدن ویترین مغازه ها میشه و از این تفریح لذت میبره. یک مقداری که میگذره، کودک شروع به گریه می کنه و مادر هرچقدر به کودکش میگه چرا به ویترین ها و مغازه ها نگاه نمیکنی، کودک ساکت نمیشه.

یک مقداری که از گریه های کودک میگذره مادر میشینه تا کودک را در آغوش بگیره و آروم کنه، وقتی میشینه و نگاهی به اطرافش میندازه، متوجه میشه کودک به غیر از دیوار مغازه ها و پای آدمهای دیگه، چیز دیگه ای نمیبینه و اینجا بود که مادر متوجه میشه چرا کودکش گریه می کنه و چرا کودکش از گشتن در بازار لذت نمی بره.

این داستان باعث شد مفهومی به نام امپاتی شکل بگیره. امپاتی یعنی ما به مسائل از نگاه دیگران نگاه کنیم.

یکی از موضوعاتی که در مذاکره از اهمیت بالایی برخوردار هست، موضوع امپاتی یا توانایی نگاه ما به مسئله و موضوع از دید مخاطب است. اینکه مخاطب چطور داره به مسئله نگاه می کنه و چطور داره به مسئله فکر می کنه.

این مطلب را هم بخوانید: اصول متقاعدسازی از نگاه رابرت چالدینی

شاید فکر کنید این موضوع خیلی ساده هست و راحت می تونیم این کار را انجام بدیم، اما ما انسان ها ذاتاً دوست داریم به مسائلی توجه کنیم که به اونها علاقه داریم و ذهنمون به سمت مواردی میره که خودممون بهش فکر می کنیم و خیلی سخته که بتونیم به مسائلی فکر کنیم که با خواسته ها و باورهای ما تفاوت داره.

هنر امپاتی یا توانایی نگاه به مسئله از نگاه و دید دیگران یعنی اینکه سریع قضاوت نکنیم، یعنی اینکه همونقدر که ما مطمئن هستیم که نظر ما و گفته ما صحیح هست، مخاطب ما هم همینطور فکر می کنه و اطمینان داره.

فیشر در کتاب مذاکره (لینک خرید کتاب در سایت آدینه بوک) خودش حرف جالبی میزنه، اون میگه ممکن شما روی میز یه لیوان آب ببینید که نیمی از اون پر از آب خنک هست اما همسرتون یک لیوان نیمه خالی کثیف میبینه که باعث شده روی میز ناهارخوری یک لکه دایره ای شکل آب ایجاد بشه.

پس پیشنهاد می کنم ازین پس در مذاکره و ارتباط خودتون، گهگاهی به موضوع و مسئله از دید فرد مقابل نگاه بگنید، در اینصورت ارتباط و مذاکره موفق تری خواهید داشت.

براتون آرزوی پیروزی و موفقیت می کنم.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۳.۷ از ۳ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × دو =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه