وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

مشتری مداری در کلینیک دندانپزشکی

مشتری مداری در کلینیک دندانپزشکی

امروز با توجه به رقابت شدید بین مراکز درمانی، باعث شده کلینیک ها هم بدنبال رعایت اصول مشتری مداری و ارتباط حرفه ای با بیماران خودشان باشند. نکاتی که در این مطلب است در خصوص مطب و کلینیک های دندانپزشکی است اما برای دیگر بخش های درمانی هم کاربرد دارد.

چند روز پیش یکی از دوستانم در سوالی در خصوص بهبود روند مشتری مداری و فروش بهتر در کلینیک های دندانپزشکی داشت و می خواست  (با توجه به تجربه ای که در مشاوره درمانگاه داندانپزشکی داشتم)  بهش توصیه هایی را ارائه کنم.

به همین خاطر تصمیم گرفتم نکاتی را هم در سایت برای آندسته از دوستانی که در این حوزه فعالیت می کنند بنویسم.
مشتری مداری در کلینیک دندانپزشکی

در برخی از مطالب دیدم که همان حوزه ها و مواردی که در مابقی کسب و کارها پیشنهاد می شود را برای حوزه دندانپزشکی هم در نظر می گیرند و بعنوان راهکارهای ارتباط با مشتریان ارائه می کنند، به عنوان مثال وارد نشدن به حریم مشتری (نزدیک شدن در حدود ۴۵ سانتی متر به فرد)   ، لمس نکردن بیمار، عدم برقراری تماس چشمی و ….

مطمئنا اگر این حوزه را بشناسید با من موافق خواهید بود که دکتر دندانپزشک و یا هر پزشک دیگری وارد حریم شخصی بیمارش می شود (برای معاینه ) و حتی دندانپزشکها ممکن بیش از یک ساعت روی دندان یک فرد کار کنند. پس برخی از  مواردی که در بالا گفت شد که بعضا در برخی از سایت ها و یا کانالهای تلگرام دیده ام نمی تواند برای یک دندانپزشک کاربردی و موثر باشد.

در ارائه خدمات پزشکی بخصوص دندانپزشکی  فرد مشتری یا به اصطلاح بیمار ، با درد و رنج وارد محیط می شود و چه بسا به ناچار و با اکراه و به خاطر این درد بسراغ دندانپزشک و دکتر رفته ، پس شرایط خاصی دارد و کوچک ترین تنشی ، در این فرد ایجاد نارضایتی شدید خواهد کرد.
مشاوره مشتری مداری و مدیریت دندانپزشکی

برای جلوگیری از این تنش و ایجاد نارضایتی در مشتری ها، مطب ها، کلینیک ها و درمانگاه ها باید حداقل موارد زیر را انجام دهند،  برخی از این موارد عمومی بوده و برخی صرفا مختص این حرفه و شغل می باشد:

  • محیط یک کلنیک دندانپزشکی از نظر آراستگی بایستی در مطلوب ترین حالت ممکن باشد، و برای تمام افراد حاضر مکانی برای نشستن وجود داشته باشد
  • رعایت نوبت افرادوهمچنین نوبت دهی دقیق از مواردی است که معمولا کمتر رعایت شده و بیمار ممکن است در برخی مواقع بیش از حد منتظر بماند
  • یکی از مواردی که گاها ً مشاهده می شود تاخیرهای بیش از حد پزشکان می باشد که باعث به هم خوردن ترتیب و نظم نوبت ها می شود.
  • استفاده از فایل ها و جزوات آموزشی می تواند تاثیر مطلوبی در زمان انتظار بیمار بگذارد
  • درمانگاه ها و کلنیک های خصوصی می توانند از مراجعین خود پذیرایی نیز بکنند (حتی با یک چای)
  • نکته مهم بعدی در دندانپزشکی هاکه فراوان مشاهده کرده ام صحبت بسیار زیاد و بی ربط دندانپزشک و دستیار می باشد ، علت ناگوار بودن این ماجرا آنجاست که پزشک به بیمار بسیار نزدیک است و این صحبتها در بیشتر مواقع برای بیمار ناخوشایند می باشد.
  • پیشنهاد می کنم دندانپزشک های عزیز گاهاً با بیمارشان صحبت کنند و یا سوالاتی را بپرسند که بیمار بتواند پاسخ بله یا خیر و حتی تایید را با چشم هایش و یا حرکت کوچک به شما بفهماند. با این رفتار ارتباط بهتری با بیمار می توان ایجاد کرد.

  • پس از اتمام کار بیمار حتما توصیه های لازم و اتفاق های احتمالی را به بیمار توضیح دهید ، اما با توجه به درد احتمالی در آن لحظه ممکن بیمار متوجه خیلی از موارد نشود، لذا بهتر است گفته های شما در قالب برگه ای آموزشی هم به بیمار داده شود تا در خصوص اقدام های بعدی و یا دردهای احتمالی بعدی آگاهی لازم ایجاد شود.

  • آخرین پیشنهادم پیگیری حال و احوال بیمار پس از مراجعه هست، می توانید فردی را در برخی از ساعت روز متصدی تماس با مراجعین روز قبل قرار دهید و وی با بیماران روز قبل تماس گرفته و از نظرات، مشکلات و پیشنهادهای آنها آگاه شود.

موراد فوق بخشی از خدماتی است که یک کلنیک دندانپزشکی حرفه ای می تواند به مراجعین خود ارائه دهد.

مشاور مدیریت دندانپزشکی


امتیاز ۳.۵ از ۲ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − 3 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه