وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

قبل از مذاکره به این ۸ موضوع فکر کنید

قبل از مذاکره به این ۸ موضوع فکر کنید

قبل از مذاکره خودتان حتماً به این ۸ مورد توجه کنید. این موارد به شما کمک می کند بهتر مذاکره کنید.

مذاکره اثربخش و موفقیت آمیز، مذاکره ای است که مذاکره کننده قبل از مذاکره آماده باشد و برای مذاکره خودش برنامه ریزی کند. برای داشتن مذاکره ای موفق و عالی پیشنهاد می کنیم قبل از مذاکره به ۸ نکته زیر دقت کنید:

نکته اول

مشخص کنید که در این مذاکره قرار است چه چیزهایی را از دست بدهید. چه امتیازهایی باید بدهید و در مقابل این امتیازها چه چیزی هایی باید بدست بیاورید. به عبارت دیگر برای هر امتیازی  که از مخاطب دریافت می کنید، چه امتیازی حاضر هستید بدهید؟

نکته دوم

موضوعات اصلی جلسه خودتان را مشخص کنید، باید بدانید که در مورد چه مباحثی می خواهید صحبت کنید، چه نکاتی مهم است و باید در موردشان حرف بزنید. در خصوص کدام ویژگی، مزیت و یا منفعت محصول یا خدماتتان بیشتر قرار حرف بزنید و …

♦ این دوره می تواند فروش شما را بیشتر کند: فروش منافع(چگونه با معرفی منفعت ها، فروش بیشتری داشته باشید؟)

نکته سوم

چه چیزی میخواهید بدست بیاورید؟ بدنبال چه چیزی هستید؟ چند مورد از نتایجی که مد نظر شما است که از مذاکره بدست بیاورید را یادداشت کنید.

نکته چهارم

بیاندیشید و بررسی کنید که ایا این مذاکره تکرار شدنی است یا صرفاً یکبار برگزار می شود. مطمئناً سیاست های رفتاری ما در مذاکراتی که فقط یکبار برگزار می شود تعاملی تر خواهد بود.

نکته پنجم

خط قرمزهای شما چیست؟ چه مواردی را حاضر نیستید به عنوان امتیاز به مخاطب بدهید؟ یا اینکه نهایت امتیازی که می دهید چقدر است؟ بعنوان مثال نهایت تخفیفی که حاضرید به مخاطب خودتان بدهید چقدر است. یا از چه مبلغی بیشتر حاضر به پرداخت نیستید؟ همه اینها خط قرمز های شماست.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: نقطه ترک مذاکره را بشناسید

نکته ششم

برای اول و آخر جلسه خودتان برنامه داشته باشید. اینکه می خواهید فرایند مذاکره را چگونه شروع کنید، آیا می خواهید شما شروع کننده باشید و اولین پیشنهاد را شما بدهید یا میخواهید روند را به سمتی ببرید که مخاطبتان اولین پیشنهاد را بدهد؟

در این بین برای انتهای هم برنامه داشته باشید، چه در صورت موفقیت و چه در صورت عدم موفقیت، جلسه را چگونه به پایان می رسانید.

نکته هفتم

اگر بصورت تیمی مذاکره می کنید، برای هر فردی مسئولیتی را مشخص کنید. مشخص کنید که هر فردی در چه زمانی صحبت کند و در مورد چه موضوعی نظر بدهد. وظیفه هر فردی مشخص باشد و همچنین رهبرتیم هم بایستی مشخص شود تا در صورت نیاز به تصمیم گیری مسائل دشوار، رهبر حرف و نظر نهایی را بدهد.

نکته هشتم

به گزینه های جایگزین فکر کنید. آلترناتیو شما در این مذاکره چیست؟ اگر این جلسه نتیجه ای نداشته باشد، گزینه بعدی شما چه کسی و یا چه سازمانی خواهد بود؟

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × یک =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه