وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

عوامل تاثیر گذار بر زیبایی صدا و فن بیان

عوامل تاثیر گذار بر زیبایی صدا و فن بیان

داشتن یک صدا و لحن خوب برای صحبت کردن و تاثیرگذاشتن برروی دیگران، بسیار مهم و ضروری است. معمولاً ۳ پارامتر بر روی صدا تاثیر می گذارد که در این مطلب به آنها می پردازیم.

زمانی که صحبت از تقویت صدا و فن بیان و کلام می شود، باید به عواملی که میتواند در صدا و تقویت بیان ما تاثیر بگذارد دقت کنیم، در این مطلب سه عامل اصلی که برای تقویت فن بیان لازم است را خدمتتان بیان می کنم:

عامل اول : اندام گفتار

منظور تارهای صوتی است که در بدن ما وجود دارد و جنس آن از نیاکان ما به ارث رسیده است. شاید شما هم دیده باشید افرادی که تن صدایی فوق العاده دارند و از شنیدن صدای آنها لذت می بریم، این افراد ذاتاً تارهای صوتی و تن صدایی عالی دارند.

البته شایان ذکر است این اندام توانایی تقویت شدن را مانند مابقی اعضا بدن را دارد. برخی از بهترین تمرین ها را در دوره فن بیان و ارتباطات کلامی ارائه کرده ام.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: مقدمه ای بر مهارت های فن بیان و ارتباطات کلامی

عامل دوم: محیط

محیط زندگی ما و جامعه ای که در آن زندگی می کنیم تاثیر فراوانی بر صدا و بیان ما دارد، همانطور که شما هم می دانید و دیده اید، افراد شهرها و محله های مختلف لهجه های مختلف و بیان مختلفی دارند و یا فردی را در نظر بگیرید که محله خلافکارها زندگی می کند، بیان او را حتما می توانید تصور کنید.

نوع تربیت و آموزش و پرورش هم می تواند این تاثیر را داشته باشد. شاید شما هم دیده اید فرزند والدینی که هر دو سخنور و استاد دانشگاه هستند بسیار بهتر و شیوا تر از مابقی دوستانش است. یا حتی داشتن معلمی فصیح و با بیانی زیبا می تواند بروی کلام دانش آموزانش تاثیر فراوان داشته باشد.

نکته مهم که در این عامل هست، تاثیر دوستان ما بر بیان ماست، سعی کنید با افرادی در ارتباط باشید که بتوانید از آنها تاثیر مثبت بگیرید. حتما شما هم شنیده اید، رفتار ما و حتی آینده ما میانگین ۵ نفری است که بیشترین ارتباط را با آنها داریم.

صداسازی

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: آیا همه چیزدان بودن برای نفوذ کلام در دیگران، کاربرد دارد؟

عامل سوم: شخصیت

نوع تیپ شخصیتی و ویژگی های فردی می تواند بر صدای فرد تاثیر بگذارد. هر فردی می تواند تیپ و الگوی رفتاری خاصی را داشته باشد، برخی از افراد سلطه طلب هستند و برخی آرام و تو دار، برخی درونگرا هستند و برخی برونگرا. بسته به این تیپ شخصیت و الگوی رفتاری کلام و تاثیر کلام فرد هم می تواند متفاوت باشد. بعنوان مثال فردی که به شدت گوشه گیر و خجالتی شاید نتواند در جمع سخن بگوید و یا اگر دهان به سخن بگشاید، نتوان کلام تاثیر گذاری را به زبان بیاورد. و یا فردی را در نظر بگیرید که در جایگاه مدیریت یک شرکت بزرگ است و فردی کاملاً برونگرا، اجتماعی و دارای اطلاعات فراوان است، این فرد می تواند کلامی کاملاً تاثیرگذار و شیوا داشته باشد.

البته نمی خواهم بگویم که این عامل ۱۰۰% بر روی گفتار شما تاثیردارد و اگر فردی درونگرا و خجالتی هستید، نمی توانید بیان خوبی داشته باشید، خیر، اینگونه تصور نکنید، برخی از رفتارهای ما برگرفته از تیپ شخصیتی ماست اما ما می توانیم با یادگیری، تمرین و کسب مهارت این عادت ها و این الگوهای شخصیتی را کنترل کنیم. تنها نیازمند تمرین و ممارست است.

اگر تصمیم دارید بر روی زیبایی کلام خودتان کار کنید و فن بیان عالی داشته باشید، به سه مقوله بالا باید توجه کنید. البته بحث شخصیت و اجتماع، مقداری از دست ما خارج بوده و در این زمینه می توان برای فرزندانمان تلاش بیشتر بکنیم، اما در حوزه تقویت اندام گفتاری و سبک صحبت کردن، می توان تمرین کرد و این تمرین ها می تواند تاثیرات فوق العاده بر بیان و جذابیت های کلامی شما بگذارد.

.

در دوره فن بیان و ارتباطات کلامی علاوه موضوعات مهم مختلف در زمینه تاثیرگذاری بهبود فن بیان وتسلط کلامی، به تمرین هایی اشاره کرده ایم که میتواند تاثیر فوق العاده ای بر روی اندام گفتاریو زیبایی صدا و فن بیان داشته باشد. بسیاری از این تمرین ها توسط دوبلورها، گوینده ها و سخنران ها استفاده میشود.

جهت مشاهده توضیحات دوره، بر روی تصویر زیر کلیک نمایید

دوره فن بیان

.

امتیاز ۰ از ۰ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + 14 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه