وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

رادیو آموزش ۱۳: تعریف و اهمیت مشتری

رادیو آموزش ۱۳: تعریف و اهمیت مشتری

در رادیو آموزش ۱۳ در خصوص مشتری و اهمیت مشتری از منظر بزرگان این علم می پردازیم، این فایل رادیو آموزش پیرو فایل آموزشی رادیو آموزش ۱۲ می باشد که در خصوص یادگیری های سطحی برای شما ارائه کردم،  از این پس تصمیم دارم در بازه های زمانی فایل های رادیو آموزش یا ویدئوآموزش را […]

در رادیو آموزش ۱۳ در خصوص مشتری و اهمیت مشتری از منظر بزرگان این علم می پردازیم، این فایل رادیو آموزش پیرو فایل آموزشی رادیو آموزش ۱۲ می باشد که در خصوص یادگیری های سطحی برای شما ارائه کردم، 

از این پس تصمیم دارم در بازه های زمانی فایل های رادیو آموزش یا ویدئوآموزش را در حوزه  مهارت های ارتباط با مشتریان و مهارت هایی که فروشندگان حرفه ای باید بدانند ارائه کنم تا بصورت سلسله وار مباحث آموزشی برای شما دوستان ارائه شود. رادیو آموزش ۱۳ اولین فایل صوتی در این خصوص است.

لطفاً اولین فایل صوتی آموزش ارتباط با مشتریان را گوش نمایید:

 

فایل بالا را می توانید از اینجا دانلود نمایید.

 

متن رادیو آموزش ۱۳ ، برای آن دسته از دوستانی که خواندن را به گوش دادن ترجیح می دهند:

 

با نام و یاد خدا

سلام می کنم خدمت همه دوستان و همراهان گرامی

 مجتبی شیخ علی هستم و در رادیو آموزش ۱۳ تصمیم دارم شروعی داشته باشیم بر روی سلسله آموزش های مهارت های ارتباط با مشتریان.

همانطور که در رادیوآموزش شماره ۱۲ خدمت شما توضیح دادم، قراره از این به بعد آموزش های ما از نوع  عمیق باشه و بصورت سلسله وار ارائه کنیم. اولین سلسله از آموزش ها ، مهارت های ارتباط با مشتری هست تا برای آن دسته از دوستانی که در حوزه کسب وکار و فروشندگی فعال هستند بتونن کارشون را بهتر انجام بدن و مشتریان بیشتر و وفادارتری داشته باشند.

با من همراه باشید.

قبل از اینکه به سراغ مفاهیم اصلی دوره برویم و در خصوص نکات اصلی ارتباط با مشتریان صحبت کنیم لازم دونستم یک تعریف از مشتری ارائه کنم تا به یک تعریف مشترک برسیم تا هر کجا در صحبت ها حرفی از مشتری شد این تعریف در ذهن شما مرور بشه.

معمولا زمانی که در دوره های حضوری از دوستان می پرسیم که مشتری چه کسی هست یا اصلاً چه تعریفی داره، تعریف های مختلفی ارائه میشه.

یکی میگه مشتری اونیه که به ما پول میده، یکی میگه اون کسی که از ما خرید می کنه، یا فردی که دوست داره از ما خرید کنه (یا همون مشتریان بالقوه) .

تعریف های متعددی وجود داره و مطمئنا الان در ذهن شما هم یکسری از این تعریف ها مرور میشه.

اما تعریف من مقداری متفاوت هست.

مشتری فردی هست که ما با او ارتباط برقرار می کنیم، یعنی هرکسی که باهاش در ارتباط هستیم.

اجازه بدهید موضوع را بازتر کنیم، شما در خانه با همسرتان، فرزندان و پدر و مادرتان در ارتباط هستید، پس طبق این تعریف اونها مشتری های شما می شوند.   در سازمان با همکارنتان و مدیرانتان در ارتباطید، پس آنها هم مشتری شما می شوند.  فردی که از شما خرید می کند هم با شما ارتباط برقرار می کند پس این فرد هم می شود مشتری.

یک مدیر با کارکنان سازمانش در ارتباط است، پس کارکنان مشتریان مدیر هستند، پس می بینید تعریف مشتری تعریف وسیعی است و شاید به نوعی همه آدم های اطراف ما مشتری ما محسوب می شوند، پس اگر بتوانیم در حوزه ارتباط با مشتریان این نکات را برای همه رعایت کنیم، مطمئناً دنیای ما دنیای بهتری خواهد شد، پس تعریف مشتری را فراموش نکنید.

البته ما در این دوره بیشتر تمرکزمان بر روی آندسته از مشتری هایی است که از سازمان ما خرید می کنند.

اما مقداری هم در خصوص اهمیت مشتری صحبت کنیم.

اهمیت مشتری 1

 

اهمیت مشتری و رفتار با مشتری برای همه ما مشخصه و می دونیم مشتری برای هر سازمانی مهمه، چرا که این مشتری هست که به سازمان پول میده و سازمان میتونه بقای خودش را حفظ کنه و روی پای خودش بایسته و کسب کار ادامه پیدا کنه. خیلی از بزرگان کسب و کار، کارآفرینها و حتی رهبران سیاسی و دینی هم در خصوص مشتری و اهمیت مشتری و نحوه رفتار با مشتری صحبت کرده اند.

این تعاریف زیاد هستند، از سم والتون گرفته که می گوید: "در سازمان تنها یک رئیس وجود دارد و او مشتری است که می تواند تمام افراد سازمان را از مدیر تا کارکنان اخراج نماید، تنها با خرج کردن پولش در سازمانی دیگر." تا گاندی رهبر کشور هند که می گوید: "مشتری مهمترین ناظر بر روی فعالیت های ماست، آنها به ما وابسته نیستند، بلکه ما به انها وابسته ایم، مشتری جزئی از سازمان است و ما به خدمت به مشتری لطفی به نکرده ایم بلکه اوست که با خریدش به ما لطف می کند."اهمیت مشتری گاندی

از این دست جملات و صحبت ها بسیار زیاد وجود داره و احتمالاً بسیاری از اینها را شنیدید و حتی اگر در گوگل هم سرچ کنید بسیاری از این جملات را مشاهده می کنید. پس اهمیت مشتری برای همه ما مشخص است.

این موضوع را هم باید خدمت شما بگویم، یک دورانی دوران تولید مدار بود، یعنی میزان تقاضا بازار بیش از عرضه محصولات در بازار بود، و کسب و کارها هرچقدر محصول تولید می کردند مشتری ها می خریدند و تفاوتی نمی کرد که آیا این محصول کیفیت خوبی دارد یا نه،  موضوعی که شاید الان در صنعت خودرو هم مشهود باشد.

اما دوران امروزی دوران مشتری مداری است. یعنی تقاضا آنقدر کم شده که سازمان ها نمی توانند برای تمام ظرفیت تولیدشان و عرضه محصولاتشان مشتری داشته باشند پس باید رقابت کنند و برای فروش محصولاتشان بجنگند. در این دوران سازمانی موفق تر خواهد بود که به اهمیت مشتری پی ببره و مهارت های ارتباطی خوبی با مشتریهاش برقرار بکنه و اگر سازمانی به این اهمیت توجه نکنه یقیقناً دوران عمر کوتاهی خواهد داشت و از عرصه رقابت حذف خواهد شد.

برای اولین فایل آموزشی بیشتر وقت شما را نمی گیرم، در این اولین فایل یکسیری مقدمات را برای شما گفتم. خوشحال میشم نظراتتون را برای من بفرستید، همانطور که گفتم مشتری کسی است که با او در ارتباط هستید پس من هم مشتری شما هستم و یکی از کارهایی که شما می توانید برای من مشتری انجام بدید این هست که نظرات و پیشنهاداتتون را برای من بفرستید تا بتونم فایل های بعدی را با کیفیت بهتری برای شما تولید کنم.

منتظر فایل های بعدی باشید

برای همتون آرزوی پیروزی و موفقیت می کنم.

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − ده =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه