وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

دو تعریف مهم و اثر گذار در ارتباطات

دو تعریف مهم و اثر گذار در ارتباطات

برقراری ارتباط موثر با دیگران یکی از مهمترین اصولی است که در مسیر موفقیت بیان می شود. در این موطلب به دو نکته مهم باورها و ارزش می پردازیم.

ما همواره در حال برقراری ارتباط با دیگران هستیم.طبق تحقیقاتی ما ۷۴% از زمانی بیداریمان را مشغول برقراری ارتباط با دیگرانیم.

اما برای اینکه ارتباط مطلوبی داشته باشیم، موارد مختلفی است که باید نسبت به آنها اطلاع داشته باشیم و آنها را کنترل نماییم. یکی از مهمترین عوامل شناخت خودمان و شناخت باورها و ارزش هایمان است.

در این مطلب می خواهم در خصوص باورها و ارزش ها برایتان مواردی را بنویسم.

باورهای ما انسان ها

ما انسان ها باورهایی داریم که زندگی ما بر حول آنها می چرخد، باورهایی که به نظرمان کاملاً درست هستند و هیچ جای شک و شبهه ای درآن نیست.

هر انسانی باورهایی دارد و در بسیاری از مواقع می بینیم که افراد از باورهای خودشان به شدت دفاع می کنند. باورهایی مانند باورهای مذهبی، باورهای قومی و قبیله ای، باورهایی که نسبت به دنیای اطرافمان داریم و …

این باورها از طرق مختلف به ما منتقل می شوند، برخی از آنها بواسطه تربیت و محیطی که درآن بزرگ شده ایم، برخی نیز به واسطه تحقیقها و مشاهده های خودمان ایجاد شده اند.

ما به باورهایمان اعتقاد داریم، آنها را درست می دانیم و به همین خاطر سعی می کنیم دیگران را هم با باورهای خودمان همراه کنیم. این موضوع در افرادی که با تحقیق و مطالعه به باوری دست یافته اند بیشتر است.

این مطلب را هم بخوانید: ۵ قانون و توصیه برای مذاکره موفق

اگر در اصول دینمان، دین اسلام، مطالعه کرده باشید، مسلمان واقعی را کسی میداند که به واسطه تحقیق و بررسی خودش  به حقانیت این دین برسد و اینجاست که می بینیم وقتی فردی از دین دیگری وارد دین ما می شود بسیار بر اعتقادات خودش استوار است و بعنوان یک باور آنرا قبول دارد.

پس باور می شود آنچیزی که ما با تمام وجودمان قبولش داریم و میدانیم که امری است صحیح.

ارتباطات

ارزش های ما انسانها

ارزش ها معیارهایی است در وجود هر انسانی که با آن معیارها زندگی می کند و دیگران را با آنها می سنجد.

عملاً ارزش معیاری برای خوب و بد آدم ها می شود. این ارزش ها غالباً به واسطه باورهای ما بوجود می آیند. فردی که بر راستگویی وصداقت باور دارد و ان را ارزش می داند، انسانها را براساس همین معیار می سنجد. فردی که دین و مذهب را در باورش دارد، دیگران را براساس خداپرستی می سنجد. فردی که باورش براین است که افراد پولدار انسانهای مهمی هستند و لایق دوستی، انسانها را براساس پول می سنجد و بسیاری ارزش های دیگر.

در وهله اول چه خوب است که باورها و ارزش های صحیحی را در خودمان پرورش بدهیم، درست است که تغییر باورهایی که از کودکی با ما بوده مقداری سخت است اما ما انسانها توانایی انجام هر کاری را داریم و می توانیم هر عادتی را در وجودمان اضافه و یا حذف کنیم.

در وهله دوم سعی کنیم به ارزش ها و باورهای منطقی دیگران احترام بگذاریم.

باورها و ارزش های ما بر روی کیفیت ارتباطات ما تاثیر می گذارد، مراقب آنها باشیم.

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + بیست =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه