وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

خطای شناختی اعتماد بنفس بیش از حد

خطای شناختی اعتماد بنفس بیش از حد

ما انسان ها معمولاً درگیر خطاهای شناختی و ادراکی هستیم، خطاهایی که باعث میشن دچار اشتباه بشیم. یکی از این خطاها اعتمادبنفس بیش از حد یا توهم مثبت هست که باعث میشه خودمون را بیشتر از حدی که هستیم، قبول داشته باشیم.

دانستن خطاهای شناختی به ما کمک می کنه واقعیت ها را بهتر ببینیم و بهتر بتوانیم در مسیر موفقیت قرار بگیریم. یکی از خطاهای شناختی که خیلی اوقات می توان سد محکمی در برابر موفقیت ما باشد، توهم مثبت یا اعتماد بنفس بیش از حد (Overconfidence) است.

این خطای شناختی را می توان به جرات در اکثر انسان ها دید و افرادی که بتوانند این توهم مثبت را کنترل کنند، بهتر می توانند نقاط تاریک و منفی خودشان را شناسایی کنند و آنها را تبدیل به نقاط قوت کنند.

در این ویدئوآموزش در خصوص این خطای شناختی صحبت کرده ام. حتما این ویدئو را ببینید.

ویدئوآموزش بالا را می توانید از اینجـــــــــا دانلود نمایید

متن ویدئوی بالا برای دوستانی که خودندن را به دیدن و شنیدن ترجیح میدن (:

یه خطای شناختی وجود داره به اسم اعتماد بنفس بیش از حد یا توهم مثبت

معمولاً ما انسان ها خودمون را از متوسط جامعه بالاتر می دونیم و برای این موضوع  و اثباتش، آزمایش های مختلفی انجام شده مثلاً

وقتی از مردم پرسیدند که آیا شما از میانگین جامعه بهتر رانندگی می کنید، اکثرشون، پاسخشون مثبت بود یا زمانی که از اساتید یک دانشگاه نظرسنجی کردند، ۹۴ درصدشون معتقد بودند از میانگین اساتید دانشگاه بیشتر کار میکنند که این اعداد از نظر آماری نمی تونن صحیح باشند.

این خود بزرگ بینی و بزرگ تر دیدن خودمون از میانگین جامعه خیلی جاها باعث میشه که ما نتونیم تحلیل درستی نسبت به خودمون داشته باشیم و نسبت به اون نتونیم مسیر درست را انتخاب کنیم

به قول چیپ و دن هیث، ما انسان ها توی ارزیابی خودمون افتضاح هستیم

یادتون باشه، برای موفقیت در حوزه ای،  مدیریت، ارتباط و مذاکره یا هر چیز دیگه ای، یکی از اولین کارهایی که باید انجام بدید، اینکه خودتون را بهتر بشناسید، نقاط قوت و ضعف خودتون را خوب شناسایی کنید و توی این مسیر معمولاً دیگران خیلی بهتر از خودمون می توانند به ما کمک کنند، پس پذیرای نظرات و انتقادهای دیگران باشیم.

دوره مذاکره

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 13 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه