وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

بتنا، کلید قدرت در مذاکره

بتنا، کلید قدرت در مذاکره

بتنا می تواند یکی از عوامل مهم ایجاد قدرت در مذاکره باشد.اگر بتنا نداشته باشیم احتمالاً مجبوریم امتیازهای بیشتری را به طرف مقابل بدهیم. در این مطلب به برخی از جنبه های اهمیت بتنا می پردازیم

دو کارمند را تصور کنید که برای افزایش حقوق نزد مدیرشان می روند. نفر اول از دو شرکت دیگر پیشنهاد کار دارد و حقوق هایی مطلوب هم به او پیشنهاد کرده اند اما نفر دوم هیچ پیشنهاد شغلی دیگری ندارد.به نظر شما کدام یک از این دو در این مذاکره حقوق، موفق تر خواهند بود؟  بتنا یا همان بهترین گزینه جایگزین مذاکره (Best Alternative To a Negotiated Agreement) را یکی از عوامل مهم در قدرت بخشیدن به ما در مذاکره می دانند و این موضوع در کتب مختلف مذاکره مانند پیروزی در مذاکره، مذاکره حرفه ای و … دیده می شود.

 برای آشنایی بیشتر این مطلب را هم بخوانید: آیا مذاکره شما آلترناتیو دارد؟ بتنا در مذاکره چیست؟

بتنا در مذاکره

شاید می پرسید چرا بتنا  (BATNA)  به ما قدرت می دهد؟

ابتدا باید این سوال را پرسید: اگر نتوانید معامله را نهایی کنید و مذاکره نتیجه ای نداشته باشد، کجا خواهید رفت؟ چطور می توانید به خواسته های خودتان برسید، در حالی که مخاطب مذاکره، قصد همکاری با شما را ندارد؟

هر چقدر که بتنای شما یا همان بهترین گزینه جایگزین توافق شما، قوی تر باشد، قدرت مذاکره شما افزایش یافته است و به احتمال بیشتری می توانید به نتایج مطلوب دست پیدا کند.

 داشتن بتنا به شما کمک می کند در مذاکره هایی که معمولاً دشوار هستند و مخاطب شما تمایلی به همکاری و پذیرش خواسته های شما ندارد، موفق تر و بهتر پیش بروید.

بتنا می تواند به شما در موارد زیر کمک کند:

  • حداقلی که می تواند شما را راضی کند، مشخص می کند. با داشتن بتنا، می دانید که حداقل امتیازی که شما را خشنود می کند چقدر است. (زمانی که من یک پیشنهاد شعلی با مبلغ ۵ میلیون در ماه دارم، مطمئناً می دانم که پیشنهاد ۲ میلیون تومنی شرکتم من را راضی نخواهد کرد.)
  • با تکیه بر بتنا می دانید که حداکثر پیشنهادی که می توانید بدهید چقدر است، به قول کتاب پیروزی در مذاکره، چه پیشنهادی بدهم که به من نخندند و مرا از اتاق بیرون نکنند.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − ده =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه