تا به اینجا مروری داشتیم بر اصول متقاعدسازی رابرت چالدینی و در این مطلب به اصل علاقه مندی و دوست داشتن میرسیم و تصمیم داریم این اصل را مرور کنیم.
اگر تاکنون اصول قبلی متقاعدسازی رابرت چالدینی را نخوانده اید، از لینک های زیر استفاده کنید:
اصل علاقه مندی یا دوست داشتن به این موضوع اشاره می کند که ما رفتارهای فردی که علاقه مند به او هستیم را به شدت دنبال می کنیم. به زبانی ساده تر و به گفته چالدینی ما دوست داریم به کسانی که می شناسیم و آنها را دوست داریم، بله بگوییم.
اگر دقت کرده باشید، افرادی که بشدت به یک تیم فوتبال یا یک فوتبالیست علاقه مند هستند، همواره از پیرو فوتبالیست محبوبشان هستند و در هر حالی از او دفاع می کنند، اگر این فوتبالیست کمپینی راه بیاندازد، به درست و غلط آن کاری ندارد و سریعاً از این کمپین حمایت می کند و یا اگر محصولی را معرفی کند، سریعاً آنرا خریداری می کند.
نقش افراد مشهور و سلبریتی ها در این زمینه و دراین اصل پررنگ تر است.
اصولی که در این اصل چالدینی به آنها اشاره می کند و لازم میداند شامل موارد زیر است:
یکی از عواملی که باعث جذب ما به سمت دیگران می شود، جذابیت فیزیکی است.
ما کسی را که به ما شباهت بیشتری دارد را بیشتر دوست داریم و سریع تر به او اعتماد می کنیم. اصل تشابه بعنوان اصلی مهم در متقاعدسازی مطرح است که بعنوان یکی از زیر مجموعه های این اصل مطرح می شود. در اینجا هر نوع شباهتی مطرح است، رنگ لباس، هم دانشگاهی بودن، هم شهری بودن و …
همه انسان عاشق این هستند که مورد تعریف و تمجید قرار بگیرند و فردی که این رفتار را دارد، بیشتر مورد اعتماد و دوست داشتن قرار میگیرد.
ما افرادی که می شناسیم را راحتر دوست داریم و به آنها اعتماد می کنیم و برایمان سخت است به فردی که نمی شناسیم اعتماد کنیم. حتی از اینکار ترس داریم.
وقتی تیمی با یکدیگر همکاری می کنند آنها را دوست داریم و سعی میکنیم تلاش کنیم تا به هدف مشترک برسیم
هر فردی می خواهد عضوی از یک جامعه بزرگ تر باشد، زیرا این امر سطح تاثیر اجتماعی افراد را بالا می برد. به همین خاطر است مردم خودشان را به رویدادهای مثبت نزدیک می کنند و از رویدادهای منفی دور می شوند. مطمئناً این عبارت ها برایتان آشناست: ” ما بردیم” “آنها باختند”
این موضوع، یعنی وابستگی در برندهای مطرح نمود دارد، بعنوان مثال خیلی از افراد به سمت محصولات اپل می روند تا این وابستگی را حفظ کنند.
.
یکی از اقدام هایی که برخی از شرکت ها انجام می دهند و مطابق با این اصل است، استفاده از سلبریتی ها در تبلیغاتشان است.
شاید شما هم دیده باشید تبلیغ های مختلفی که از یک فرد معروف در آن تبلیغ استفاده شده است. مانند تبلیغ میهن که از مهدوی کیا استفاده کرده است و یا تبلیغ مسواکی که گلزار در تبلیغات آن بود.
این سبک را در تبلیغات سفیر برند و یا گواهان نیرومند نیز می گویند.
مطمئناً فردی که به یک چهره مشهور علاقه شدید دارد، از محصولی که او تبلیغ کرده است، استفاده می کند.
سبک دیگر استفاده از این اصل، کمپین های اجتماعی است که برخی از سلبریتی ها راه اندازی می کنند و علاقه مندان آنها از این کمپین ها حمایت می کنند و مطمئناً شما هم این کمپین ها را در شبکه های مجازی دیده اید.
شما هم اگر کسب و کاری دارید و می خواهید از این اصل استفاده کنید باید بدنبال فرصتی باشید که بتوانید به مشتری های خود نشان بدهید که یک فرد معروف از شما خرید کرده است یا با شما همکاری کرده. مثلاً رستورانی را دیدم که صاحب رستوارن تصاویری از چند بازیگر که به رستوران او آمده بودند را در معرض دید مشتریان قرار داده بود.
این علاقه داشتن صرفاً علاقه به یک فرد معروف کشوری مانند بازیگرها و فوتبالیست ها نیست، بلکه ممکن است فردی در یک صنعت مانند فولاد، محبوب باشد و هر فردی که در این صنعت کار می کند به این فرد احترام می گذارد، حال اگر شما نشان دهید که این فرد محبوب از شما خرید کرده یا با شما کار کرده است، راحت تر می توانید دیگران را به خرید متقاعد کنید.
در صورتی که مایل هستید اصول و تکنیک های بیشتری را بصورت کامل بدانید، پیشنهاد می کنم در دوره مجازی هنر متقاعدسازی درفروش و مذاکره شرکت کنید.
یک پاسخ به «مهارت های مذاکره و فروش تلفنی»
مطلب بسیار زیبا و آموزنده ای بود. سپاسگزارم