وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

اصلی که یک مذاکره کننده موفق رعایت میکند

اصلی که یک مذاکره کننده موفق رعایت میکند

ما خیلی اوقات در مذاکره هامون بدون اینکه علت موضوع یا علت صحبتی را بدونیم، در مورد اون تصمیم گیری میکنیم، میپذیریم و یا رد میکنیم، بدون اینکه قبلش در مورد علت اون فکر بکنیم. مذاکره کننده حرفه ای اصلی را رعایت می کند که در این فایل مرور میکنیم

برای تبدیل شدن به یک مذاکره کننده موفق و حرفه ای، راهکارها، اصول و تکنیک های مختلفی وجود دارد که بایستی آنها را بیاموزیم. این اصول مطمئنا میتواند سطح ارتباطات و مذاکره ما را چه در زندگی شخصی و چه در زندگی تجاری بالا ببرد و بتوانیم فردی تاثیرگذار باشیم.

در رادیو آموزش شماره ۲۷ در مورد یکی از اصول مهم در ارتباطات و مذاکره موفق صحبت کرده ام که مطمئنم رعایت آن میتواند نتایج فوق العاده ای را ایجاد کند.

فایل صوتی بالا را میتوانید از اینجـــــا دانلود نمایید

متن رادیو آموزش ۲۷

با نام و یاد خدا، عرض سلام میکنم خدمت همه شما دوستان و همراهان گرامی

خوشحالم که قراره دقایقی را با این فایل صوتی مهمان شما باشم.

جمله ای به نقل از افلاطون هست که میگه: تنها زمانی یک ذهن تحصیل کرده و موفق خواهد بود که قادر باشه در مورد موضوعی بدون اینکه اون را بپذیره و یا رد بکنه، فکر بکنه.

جمله، جمله زیبایی است و کاربردهای فراوانی بخصوص در مذاکره دارد.

ما خیلی اوقات در مذاکره هامون بدون اینکه علت موضوع یا علت صحبتی را بدونیم، در مورد اون تصمیم گیری میکنیم، میپذیریم و یا رد میکنیم، بدون اینکه قبلش در مورد علت اون فکر بکنیم.

بذارید چندتا مثال بزنم:

فرض کنید دوستتون کار پردرآمدش را رها کرده  و سراغ کاری رفته که درآمدش یک سوم شده اما در عوضش بیشتر در کنار خانوادش هست ویا اوقات فراغت بیشتری داره.

یا فرض بکنید میخواهید با رئیستون در مرود اینکه چرا ایده جمعی از کارکنان که روی این ایده کار کردن، اون را پروزش دادن و میتونه بهره وری سازمان را بالا ببره و مدیر با اون مخالفه مذاکره کنید و موافقتش را جلب کنید.

بعضی وقتها ما با این موارد در مذاکره هامون روبرو میشیم و نمی تونیم درک کنیم چرا این طرف این حرف را میزنه.

مذاکره کننده های عادی و مذاکره کنندگانی که قوی نیستند، سعی میکنند در این زمان بحث و جدل بکنن اما مذاکره کننده موفق و حرفه ای چندتا سوال از خودش میپرسه:

  • شاید باورهای این فرد متفاوته، شاید در باورهای این فرد نکته ای هست که من اون را نمی بینم، شاید توی فرهنگ این فرد موضوعی وجود داره که با فرهنگ من متضاد هست و من بی اطلاعم.
  • شاید بتونم من رویکردم را تغییر کنم تا بفهم دقیقا اون فرد چی میخواد،
  • شاید من اشتباه برداشت کردم و اشتباه متوجه شدم .
  • و اصلا شاید باورهاش عجیب باشه، اما این عجیب بودن برای من هست و باید به این فکر کنم که چرا این فرد اینطور فکر میکند، چرا به این نتیجه رسیده و چرا نحوه تفکرش به این صورت هست.

مذاکره کننده موفق و حرفه ای بجای جرو بحث و بجای پذیرفتن و یا رد کردن بدون تفکر، سعی میکنن به پشت پرده ماجرا نگاه کنند، سعی می کنند ببینن علت ماجرا چی بوده؟ سعی میکنن ببینه چرا دوستش میخواد اوقات فراغت بیشتری داشته باشه، ترجیح دوستش چیه؟ شاید به این فکر میکنن اون رئیسی که مخالفت میکنه، شاید دوست داشته در پرورش دادن ایده جزئی از تیم باشه و یا شاید دوست داشت در مسیر بررسی و پرورش ایده از نظرات اون استفاده میشد و بعد ایده را پرورش میدادن و حالا که رئیس کنار گذاشته شده و ایده پرورش یافته، مسلماً رئیس مخالفت میکنه.

پیشنهاد میکنم این نوشته را هم مطالعه نمایید:  اصـــــول و فنـــــون مذاکره

مذاکره کننده موفق  میدونه که راه موفقیت و راه متقاعدسازی  مخاطب اینه که فلسفه های حرفهای اون را درک بکنه و درک بکنه که چرا این فرد چنین احساسی داره و چنین حرفی میزنه.

مذاکره کننده موفق بدنبال علت صحبت ها هست  و صرفاً به ظاهر صحبت ها دقت نمیکنه.

پس وقتی میتونیم مذاکره کننده موفق و حرفه ای باشیم که بتونیم طرف مقابل را درک کنیم و بتونیم بفهمیم منظور حرف طرف مقابل من چیه.

راهکارهای مختلفی برای این موضوع وجود داره، باید فرهنگ اون فرد، علت صحبت های مخاطب، تیپ شخصیتی و رفتاری مخاطب را تحلیل کنیم که امیدوارم بتونم فایل های بیشتری را در آینده، در این زمینه برای شما تهیه کنم و در موردش بیشتر صحبت کنیم.

اما به عنوان مرور این نکته را فراموش نکنیم، قبل از اینکه حرفی را خیلی سریع بپذیریم یا رد بکنیم، در موردش فکر کنیم و فلسفه ها را پیدا کنیم. مطمئن باشید ارتباطاتتون خیلی بهتر و حرفه ای تر خواهد شد و در مذاکره هاتون موفق تر خواهید بود.

من مجتبی شیخ علی برای همتون آرزوی پیروزی و موفقیت میکنم و امیدوارم این فایل کوتاه به شما کمک بکنه مذاکره های بهتری داشته باشید، خوشحال میشم در اینستاگرام با آموزش های دیگر همراه باشید و یا وب سایت Sheikhali.ir دانلود نمایید.

امیدوارم همواره پیروز و موفق باشید و هیچ فرصتی را برای فوق العاده بودن از دست ندید.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۳.۵ از ۲ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 1 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه