وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

آیا شما فرد خوش قولی هستید؟

آیا شما فرد خوش قولی هستید؟

همه ما در زندگی، به دیگران وعده هایی را می دهیم و سعی میکنیم خوش قول باشیم، اما گاهاً هم خودمان بدقولی کرده ایم و هم با دبقولی دیگران مواجه بودیم.
در این مطلب در خصوص بدقولی نکاتی را گفته ام و چند توضیه و راهکار برای اینکه بتوانیم از بدقولی پیشگیری کنیم را با هم مرور میکنیم.

یکی از کارهایی که همه ما انسانها انجام می دهیم، قول دادن و یا وعده دادن است، به دیگران قول می دهیم که کاری را تا زمانی مشخص انجام دهیم. خب این موضوع شاید کاملاً بدیهی باشد، اما مشکل اینجاست که زیاد هستند افرادی که خوش قول نیستند و  وعده ای می دهند و به آن عمل نمی کنند.
.

  • دوستتان قول میدهد راس ساعت ۳ سرقرار با شما حاضر باشد اما او ساعت ۳.۵ می آید.
  • طراح تبلیغاتی به شما قول می دهد، تا ۵ روز دیگر کارشما را آماده کند اما این کار را به بهانه های مختلف تا ۱۰ روز به تاخیر می اندازد.
  • تامین کننده ماده اولیه شرکتی قول میدهد که تا ۳ روز دیگر، مواد اولیه در کارخانه باشد، اما او با دو روز تاخیر مواد را تحویل می دهد و کارخانه دو روز با مشکل نبود مواد اولیه مواجه می شود.
  • تعمیرکار خودرو به شما می گوید: خودرویتان تنها ۳۰ دقیقه کار دارد، اما تعمیر ماشین شما ۳ ساعت طول می کشد و شما مجبور می شوید ۳ ساعت از زمانتان را آنجا بمانید.

.

از این قبیل مثال ها فراوان است (اگر شما هم مثال یا خاطره ای از بدقولی دیگران دارید در قسمت نظرات در پایین همین صفحه، آنرا به اشتراک بگذارید.)

خوش قولی در کسب وکار

اما چرا این اتفاق ها می افتد؟ پیامد این بدقولی ها چیست؟

گاهاً دیده می شود سازمانی به خاطر این بدقولی ها، دچار هزینه های زیادی می شود، مانند مثال بالا که دیر رسیدن مواد اولیه و خوابیدن یکروز خط تولید یک شرکت باعث ایجاد خسارت و ضررهای زیادی به یک شرکت تولیدی می شود.

مطمئناً هیچ کسی دوست ندارد فرد بدقولی باشد، اما می توان به جرات گفت تقریبا تمام ما، حتی اگر شده یکبار، بدقولی کرده ایم. در ادامه دو توصیه برای شما دارم:

توصیه اول

یکی از دلایل این بدقولی ها، وعده های سریع و تقریباً بدون تفکر است، مخاطب به ما می گوید، این ماشین چقدر برای تعمیر زمان نیاز دارد؟ تعمیرکار بدون اینکه به جوانب کار فکر کند، می گوید ۳۰ دقیقه، حالا در میان کار، مشکلی برای تجهیزاتش پیش می آید، مشتری های دیگری می آیند و میخواهند سوال کنند و یا بدنبال ماشینشان می آیند و همه اینها باعث می شود کار ۳۰ دقیقه ای ۳ ساعت طول بکشد.

پس بهتر است پیش از آنکه زمانی را اعلام کنیم، به کارهای جانبی دیگر فکر کنیم و زمان آنها را هم در نظر بگیریم

توصیه دوم

پیشنهاد دیگر این است که همیشه زمانی را جهت محکم کاری به زمان اصلی اضافه کنیم، اگر می دانیم کاری یک روزه تمام می شود، بهتر است این زمان را یکروز و نیم اعلام کنیم.

یادم می آید یکی از مشتری ها درخواستی برای یکی از دوره های مجازی وب سایت ما داشت، همکارم زمان انجام کار را یک روز اعلام کرد، اما من با توجه به اینکه مشتری عجله ای نداشت، گفتم ۳ روز دیگر کار شما انجام میشود.

از قضا آنروز مشکلی بوجود آمد و کار مشتری ۲ روز طول کشید. اما ما با توجه به قولی که داده بودیم، کار را به موقع و حتی زودتر تحویل دادم.

این مطلب را هم بخوانید: اعتماد در مذاکره چیست و چگونه اعتماد ایجاد کنیم؟

مزیت دیگر این زمان اضافه این است که اگر کار را زودتر تحویل دهید، مشتری و مخاطب شما خوشحال می شود و شما را فردی خوش قول و متعهد می داند، اما اگر حتی یکساعت هم تاخیر داشته باشید، فردی بدقول و مسئولیت ناپذیر شناخته می شوید.

پیشنهاد می کنم از همین امروز سعی کنید فرد خوش قولی باشید، و همه موانعی که می تواند باعث شود شما فردی بدقول شوید را شناسایی کنید و نکته دیگر اینکه، با بهانه های مختلف (مثل ترافیک) بدقولی های خودمان را توجیه نکنیم، مطمئناً عذرخواهی کوچک و گفتن صادقانه دلیل تاخیر برای شنونده هم قابل تحمل تر خواهد بود.

منتظر نظرات شما هستم.

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + چهارده =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه