یادگیری مهارت ها و اصول مذاکره تلفنی برای هر فردی در هر کسب و کار مفید و لازم است، گاهاً این سوال در ذهن خیلی از افراد پیش می آید که دلیل این اهمیت چیست و چرا باید بسراغ یادگیری این مهارت های مذاکره تلفنی برویم
در این مطلب به مهمترین دلایل اهمیت و توضیح آنها خواهم پرداخت.
معمولا بسیاری از ما ، زمان زیادی را صرف صحبت با تلفن در خصوص امور کاری می کنیم (خواه تلفن همراه یا ثابت) ، تفاوتی نمی کند مدیر باشید یا کارمند یک شرکت.
معمولا کارمندانی مانند پرسنل فروش، بخش پشتیبانی، منشی ها، مرکز ارتباطات تلفنی و بخش های مختلف دیگری در سازمانها کارشان از طریق ارتباط تلفنی انجام میشود
در بسیاری از شرکت ها فرآیند فروش و حتی مذاکره خودشان را از طریق مذاکره تلفنی انجام می دهند، فروشنده های تلفنی باید بتوانند از طریق مذاکره تلفنی کالا یا خدماتشان را به مرحله فروش برسانند.
ارتباط حضوری پر هزینه هست، شاید بتوان به جرات گفت یک قرار ملاقات حضوری بیش از نیمی از روز شما را از بین می برد و زمان های تلف شده زیادی دارد (زمانهایی مثل ، طی کردن مسیر، ترافیک، وقتی که منتظر آمدن فرد مخاطب هستید و …) اما در همین زمان شما می توانید از طریق تلفن با چندین نفر صحبت کنید، البته ملاقات های حضوری هم در بسیاری از مواقع ضروری هستند و باید برگزار شوند اما برخی از این ملاقات ها می تواند بصورت تلفنی خاتمه یابد.
با توجه به گفته های فوق ارتباط و مذاکره تلفنی می تواند علاوه بر صرفه جویی زمان، برای ما صرفه جویی مالی هم داشته باشد،
همه ما انسانها زمانی که فردی را می بینیم صحبت های او را بهتر می فهمیم و بهتر درک می کنیم. (شاید اگر شما هم مانند من عینک می زنید تجربه کرده باشید زمانی که عینک به چشم ندارید و فردی از فاصله کمی دورتر با شما صحبت می کند علاوه بر تار دیدن او صدایش را هم خوب نمی شنوید). در ارتباط حضوری خیلی راحت تر می توان خواسته ها را به طرف مقابل منتقل کرد اما زمان که فرد دیده نمی شود و تنها صدای ما را می شنود ، منتقل کردن خواسته دشوارتر می شود، مهارت های ارتباط تلفنی در این مواقع به شما کمک می کند مطالبتان را بهتر به مخاطب منتقل کنید.
زمانی که با فردی بصورت حضوری صحبت می کنیم احساسات او را می توان در چهره و زبان بدن او دید، صورت و ظاهر فرد را می بینیم و خیلی ساده تر و راحت تر ارتباط برقرار می کنیم، اما در ارتباط و مذاکره تلفنی این اتفاق ها نمی افتد و ما فرد را نمی بینیم، اما ذهن ما بر اساس نوع گفتار مخاطب و صدای او تصویرسازی ذهنی می کند، پس اگر در مذاکره تلفنی، حرفه ای و پرقدرت صحبت کنیم مطمئنا می توانیم تصویر ذهنی خوبی ایجاد کنیم.
تماس سرد را به گونه ای از ارتباط می گویند که فروشنده فرد مخاطب را نمی شناسد و یا اطلاعات کمی نسبت به او دارد. این نوع فروش سختی ها و معایب خاص خودش را دارد و فروشنده باید اصول و تکنیک های این نوع ارتباط را بداند، تماس تلفنی، ارسال پیامک، ایمیل های انبوه و خیلی از موارد تبلیغاتی که در آن دقیقا مخاطب ها را نمی شناسیم از نوع تماس سرد می باشد.
در تماس سرد تبدیل مخاطب به مشتری با نرخ کمی می باشد، بعنوان مثال فروشنده ای تنها ۱ تماس از ۱۰ تماسش تبدیل به مشتری می شود.
در فروش های تلفنی هم نکاتی وجود دارد که باعث می شود این تماس ها سرد اثربخشی بیشتری داشته باشد و در ادامه کتاب نکاتی را به صورت اختصاصی در این خصوص خواهیم گفت.
مطالب فوق بخشی از کتاب مهارتهای ارتباط و مذاکره تلفنی است.
دیدگاهتان را بنویسید