وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

کارکرد مغز  و ارتباط آن با متقاعدسازی

کارکرد مغز و ارتباط آن با متقاعدسازی

در این مطلب نگاهی به تقسیم بندی مغز از نگاه دنیل کانمن برنده نوبل اقتصاد و نویسنده کتاب تفکر کند و تفکر سریع می پردازیم.

همانطور که گفتم، در کانال تلگرامی ارتباطات و مذاکره، آموزش موضوع مذاکره را دنبال می کنیم و همان مطالب در سایت هم منتشر می شوند. موضوع این قسمت در خصوص کارکرد مغز و نحوه تصمیم گیری است.👇🏻👇🏻

در ادامه موضوع متقاعدسازی (قسمت اول را می توانید اینجـــا مشاهده نمایید)، بنظرم باید با کارکرد مغز و سیستم تصمیم گیری مغز آشنا بشید. برای این موضوع، یعنی کارکرد مغز، دو تا مطلب براتون آماده کردم که مطلب اول را امروز باهم مرور می کنیم.

اگر بخواهیم بصورت کلی نگاهی به کارکرد مغز بندازیم، می تونیم اون را به دو قسمت، خودآگاه و ناخودآگاه تقسیم کنیم. دنیل کانمن، نویسنده کتاب تفکر کند و سریع، این مورد را با نام سیستم یک و سیستم دو در تصمیم گیری  بکار می بره.

زمانی که ما برروی کاری تمرکز می کنیم، برای انجام آن کار به فکر کردن و تمرکز ذهنی نیاز داریم، قسمت خودآگاه مغز ما فعال است. بعنوان مثال زمانی که کتاب می خوانیم، یا الانی که دارید این متن را می خونید، قسمت خودآگاه مغز شما فعال هست.

(شاید زمانی را تجربه کرده باشید که کتاب می خونید اما بعد از ۵ دقیقه متوجه می شوید که هیچ کدام از کلمه های کتاب را یادتان نمی آید، در این مواقع وارد لایه ناخودآگاه شده اید.)

اما بسیاری از کارها، نیاز به فکر کردن آنچنانی ندارد، مثلاً شما زمانی که مشغول رانندگی هستید تا به خانه تان بروید، نیازی نیست، به تابلوهای خیابان ها دقت کنید و به سادگی به سمت منزلتان می روید، اینجا لایه ناخودآگاه فعال است.

مغز ما ترجیح می دهد که کارها را بیشتر به سمت لایه ناخودآگاه ببرد تا انرژی کمتری مصرف کند و به همین جهت خیلی از تصمیم گیری ها در این لایه از ذهن انجام می شود.

طبق بررسی ها و گفته های بزرگان این حوزه تا ۹۰% تصمیم گیری های انسان ها، در لایه ناخودآگاه شکل می گیره و معمولاً مغز ما ترجیح میده تصمیم گیری ها در این لایه باشه.

این مطلب را هم بخوانید: تاثیر چارچوب های فکری بر مذاکره

حال اگر بدانیم این قسمت مغز چگونه می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد، ساده تر می توانیم دیگران را متقاعد کنیم.

در آموزش بعدی، یک تقسیم بندی دیگر از ذهن را با هم مرور می کنیم تا بهتر با مغز و کارکرد آن آشنا شوید. این آشنایی لازمه و اساس یادگیری اصول و تکنیک های متقاعدسازی است، چرا که بعدها که در خصوص تکنیک ها صحبت می کنیم، می دانید که چرا یک تکنیک به ظاهر ساده، اینقدر میتواند کاربردی باشد.

قسمت بعدی را اینجــــا بخوانید

پیروز و موفق باشید


در صورتی که مایل هستید اصول و تکنیک های بیشتری را بصورت کامل بدانید، پیشنهاد می کنم در دوره مجازی هنر متقاعدسازی درفروش و مذاکره شرکت کنید.

هنر متقاعدسازی در مذاکره

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + سه =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه