وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

چه رفتارهایی در مصاحبه استخدامی نداشته باشیم؟

چه رفتارهایی در مصاحبه استخدامی نداشته باشیم؟

مصاحبه استخدامی برای هر فردی می تواند یک نقطه عطف در زندگی باشد. مطمئناً برای داشتن شغل خوب باید از پس مصاحبه استخدامی به خوبی بر بیایید، در این مطلب برخی از اشتباهات رایج در مصاحبه استخدامی را مرور می کنیم.

مصاحبه استخدامی برای هر فردی، یک جلسه مهم است، چرا که داشتن شغلی مناسب و همچنین سمت سازمانی عالی، در گرو موفقیت در مصاحبه استخدامی است.

اصول زیادی برای موفقیت در مصاحبه شغلی وجود دارد اما در رادیو آموزش شماره به چند نکته و چند رفتار اشاره کرده ام که بروز آنها می تواند احتمال شکست را در مصاحبه استخدامی افزایش دهد.

 

برای دانلود فایل صوتی رادیو آموزش ۳۲ اینجـــــــــا کلیک نمایید

با نام و یاد خدا، عرض سلام دارم خدمت همه شما دوستان گرامی

در این فایل صوتی تصمیم دارم در خصوص نکاهتی صحبت کنم که بروز آنها می تواند منجر به شکست در مصاحبه استخدامی شود.

وقتی صحبت از مصاحبه استخدامی می شود، خیلی اوقات برای خیلی از دوستان این مصاحبه یکی از مهم ترین جلساتی که در زندگی خودشان داشته باشند. اینکه بتونن یک شغل خوب، پست خوب و یک حقوق خوب داشته باشند، به این مربرط می شود که در مصاحبه استخدامی چقدر موفق عمل کنند.

در خصوص نکاتی که منجر به موفقیت مصاحبه می شود در کانال آموزگرام مطالبی را به مرور می گذاریم اما نکاتی هستند که بروز آنها منجر به شکست و عدم موفقیت در مصاحبه استخدامی می شود و احتمال داره مصاحبه کننده ما را بعنوان فرد باصلاحیت نپذیرد.

نسبت به سازمان یا مدیر قبلی بدگویی نکنید

از بدترین و خطرناک ترین اتفاق های مصاحبه استخدامی بدگویی است. بدگویی از سازمان، مدیر و حتی همکاران قبلی. وقتی به فرد می گوییم چرا شغل قبلی را ترک کردی می گوید، سازمان خوبی نداشتم،کارکنان اونجا آدم های نرمالی نبودند و رئیس خوبی نداشتیم، به همه چیز گیر میداد

این رفنار حس منفی و اثرگذاری منفی بر روی مصاحبه کننده ایجاد می شود و به احتمال فراوان او شما را استخدام نخواهد کرد، چرا که برداشت او این است که شما فردی هستید که ممکن است مدام غر بزنید و شاید همین بدگویی ها را نسبت به سازمان جدید و حتی خود مصاحبه کننده هم داشته باشید.

این مطلب را هم بخوانید: چگونه مذاکره حقوق و دستمزد موفق داشته باشیم؟

دروغ گویی و بزرگنمایی نکنید

برخی معتقد هستند که باید در رزومه بزرگنمایی کرد. این یکی از اشتباه های بزرگ در مصاحبه استخدامی است. با کوچکترین احتمالی، اگر مصاحبه کننده متوجه دروغ و بزرگنمایی شما در رزومه و یا در صحبت های شما بشود، باید قید اون شغل و اون سازمان را بزنید

متاسفانه خیلی اوقات این بزرگنمایی ها بخصوص در افرادی که تازه کار هستند یا تازه فارغ التحصیل شده اند، کاملاً سطحی و ساده انگارانه است و به راحتی مشخص می شود. خیلی اوقات این بزرگنمایی ها ساده انجام می شود و بین رزومه و صحبت های فرد، تناقض بوجود می آید.

زیاد سوال پرسیدن

افرادی که در حین مصاحبه استخدامی مدام سوال می پرسند، احتمال کمتری برای موفقیت دارند. فراموش نکنید در مصاحبه شغلی شما باید پاسخ گو باشید نه اینکه مدام سوال بپرسید. سوالهایی مانند چقدر حقوق می دهید؟ سرویس هم داریم؟ مرخصی چطوره و …اگر مصاحبه کننده به شما اجازه سوال کردن داد، بصورت مختصر سوالاتی را که واقعاً برای شما مهم هستند را بپرسید. مطمئن باشید پس از استخدام جواب خیلی از سوالات را در همان چند روز اول پیدا میکنید.

نداشتن اعتماد بنفس در صحبت

درست است که مصاحبه استخدامی مهم است و استرس دارد اما آنقدر سخت و پیچیده نیست که برخی آنقدر استرس دارند که نمی توانند حرف بزنند. باید تمرین کنید تا در مصاحبه قدرتمند حرف بزنید و قدرتمند رفتار کنید. مصاحبه کننده هم فردی است مانند شما، به سادگی و به راحتی با او صحبت کنید و به سوالات او پاسخ بدهید. اگر اعتماد بنفس کافی در صحبت کردن را نداشته باشید، میزان موفقیت شما کاهش می یابد.

فردی را با خودتان نبرید

برخی از افراد برای کم شدن استرس خودشان، یا فرد دیگری در جلسه مصاحبه استخدامی حاضر می شوند، این کار نشانه ضعف شماست و ممکن است احتمال موفقیت شما را هرچند فرد لایقی باشید، به شدت پایین بیاورد. این موضوع در بین خانم ها بیشتر است، البته عیبی ندارد با فرد دیگری به سازمان مصاحبه کننده بروید اما، زمان ورود به اتاق مصاحبه، حتماً تنها وارد شوید و از همراهتان بخواهید، بیرون منتظر شما بمانند.

در یکی از مصاحبه هایی که داشتیم، همراه فرد به تمام سوالات مصاحبه کننده پاسخ میداد تا جایی که مصاحبه کننده گفت، میخواهید اجازه بدهید خودش هم حرف بزند؟

امیدوارم نکات فوق به شما در انجام یک مصاحبه استخدامی خوب کمک کند.

اگر می خواهید سریع تر و بهتر نکات و اصول کاربردی موفقیت در مصاحبه استخدامی را بیاموزید، در دوره آموزشی چگونه استخدام شویم؟ شرکت کنید.

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − پانزده =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه