اصول و فنون مذاکرهفن بیان و سخنرانی و ارتباطات موثرکسب و کار

چگونه لباس و پوششی برای محیط کار وارتباطات استفاده کنیم.

ویژگی های ظاهری مدیر و  فروشنده حرفه ای

 

یکی از پارامترهای مهم در در ارتباطات و بخصوص برای مدیران و فروشندگان، ظاهر، پوشش و لباس مناسب و مطلوب می باشد

ظاهر پسندیده و حرفه ای تصویر ذهنی مطلوبی را در مخاطب ایجاد میکند، که این تصویر می تواند تاثیر فراوانی در روند ارتباط با مخاطب و حتی پیشبرد فروش و متقاعد سازی داشته باشد.

لباس و پوشش مناسب و رسمی

دراین مطلب به برخی از نکات مهم اشاره می کنیم:

حتما لباس آراسته و مناسب شغلتان به تن کنید.خیلی از دوستان در دوره های آموزشی از من این سوال را دارند که چه لباسی مناسب شغلشان می باشد، و آیا صرفاً کت و شلوار باید به تن کنند؟؟!!

مطمئناً کت وشلوار لباس و پوشش مناسبی برای تمام مشاغل نیست، بلکه برای هر شغلی می توان لباس مناسب و پسندیده ای را تصور کرد.

فرض کنید یک مکانیک خودرو با کت وشلوار به سراغ موتور ماشین شما بیاید،   بنظرتان آیا او فرد خوب و مناسبی برای تعمیر ماشین شما می باشد؟؟  آیا این لباس مناسبی هست؟  در حالت دیگر همین مکانیک را با لباسی فوق العاده روغنی و کثیف و علاوه برآن پاره و بسیار نامناسب تصور کنید، آیا باز از برخورد و همکاری با او لذت می برید؟؟؟

این مثال را می شود به همه شغل ها تعمیم داد.

اما لباس مناسب برخی از مشاغل را مرور می کنیم:

 اگر مدیر یا کارمند هستید لباس رسمی و کت و شلوار بهترین گزینه هست، در بین رنگ های کت و شلوار، رنگ های سرمه ای، مشکی ، قهوه ای  و خاکستری به ترتیب در اولویت هستند و اگر شما نگاهی به رنگ لباس سیاستمدارها و تجار حرفه بزرگ دنیا بکنید خواهید دید که از این رنگ ها بیشترین استفاده می شود.

در بین رنگ های گفته شده رنگ سرمه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

لباس و پوشش مناسب در پوشش کت و شلوار موارد ذیل را بایستی رعایت نمایید

جدا کردن مارک کت است که بر روی آستین چسبیده می شود، ماندن این مارک بر روی کت اصلا درست و حرفه ای نیست.

بهتر است آستین پیراهن ، حدود ۳ سانتی متر از آستین کت بیرون بیاد.

اگر از کت دو دکمه استفاده می کنید ، تنها دکمه بالایی را ببندید (اگر نیاز باشد دستتان را در جیبتان بکنید فرم کت بهم نمی ریزد)،  البته امروزه باب شدن کت های تک دکمه این موضوع ساده تر شده است. در ضمن از کت های بیش از دو دکمه استفاده نکنید

پشت  کت باید یک یا دو چاک داشته باشد.

زمان ایستادن دکمه کت بسته باشد و زمانی که می نشینید حتما دکمه کت را باز کنید، باز هم تاکید می کنم در زمان نشستن دکمه کت بسته نباشد.

به شدت توصیه می شود در چیب های کت وسایل اضافی نگذارید، زیرا باعث برهم خوردن ظاهر کت می شود

نکته مهم دیگر نپوشیدن جوراب سفید می باشد، رنگ جوراب بایستی تیره و همرنگ کفش و یا ترجیحاً مشکی باشد. رنگ مشکی جوراب شما را مقداری بلند قد تر هم نشان می دهد.

در پوشیدن کت و شلوار حداقل نکات بالا را حتما رعایت کنید.

اگر فروشگاه موادغذایی و لبنیاتی دارید لباس و یا روپوش سفید و بسیار تمیز مناسب خواهد بود،  و یا اگر مکانیک هستید لباس کار سالم و مرتب بپوشید. 

 

به هر حال شما به نحوه های مختلفی می توانید لباس بر تن کنید اما نکاتی را حتما مورد توجه قرار دهید که می تواند تاثیر نامطلوب بر مخاطب شما بگذارد:

 

۱-  استفاده از زیورآلات بخصوص گردنبند برای آقایان ممنوع می باشد
.

۲-  از لباس هایی که در عرف جامعه نیست و یا تیشرت های کوتاه ، تنگ و با تصاویر زننده استفاده نکنید،
 

۳- فراموش نکنید لباس آقایون هرچه پوشیده تر باشد مطلوب تر است (ترجیجاً لباس های آستین دار بپوشید)
 

۴- استفاده از ساعت علاوه بر نشان وقت شناسی به شما ابهت و قدرت میدهد
 

۵- کفش های مناسب و تمیز بپوشید، انسانها ناخودآگاه در برخورد اولیه به کفشهای طرف مقابلشان نگاه می کنند لباس و پوشش مناسب و رسمی

۶- معمولا پاچه شلوار به خاطر نزدیک بودن به زمین و کفش خاکی می شود، مراقب آنها باشید
 

۷- به وضعیت سروصورت خودتون توجه داشته باشید، آنها در کانون توجه مخاطبان شما قراردارد
 

۸- از ادکلن و عطرها با بوی تند و شدید استفاده نکنید، ممکن است این بو برای مشتریانتان آزار دهنده باشد و یا آنها حساسیت داشه باشند،  از بوهای لایت و به میزان کم استفاده نمایید
 

۹-  اگر یک خانم هستید از آرایش های غلیظ و لباس با رنگهای غیر رسمی مثل قرمز، زرد و … استفاده نکنید

۱۰- برای خانم ها هم پیشنهاد می شود از مانتوهای رسمی، مقنعه و روسری استفاده شود

 

یقیقا لباس و پوشش مناسب (نه الزاما گران) می تواند تاثیر بسیار مطلوبی بر جایگاه شما بگذارد پس به آن دقت بیشتری داشته باشید.

 

 

 

من مجتبی شیخ علی هستم، مشاور، مدرس و نویسنده در زمینه ارتباطات، مذاکره و مدیریت کسب وکار ..//.. زندگی و کسب کار ما سراسر ارتباط و مذاکره است و قرار است در این سایت اصول آن را باهم مرور کنیم ..//..

آخرین مطالب

2 thoughts on “چگونه لباس و پوششی برای محیط کار وارتباطات استفاده کنیم.”

  1. با سلامممنون از زحمات شما واقعا عالی است؟؟فقط آموزش  و ترفند های نرم افزار های عمومی و تخصصی هم بذارید؟؟با تشکرغزنوی

  2. نکاتی که در خصوص پوش حرفه ای گفتید جالب توجه هستوقتی دقت می کنم حیلی از افراد این نکات بخصوص کندن مارک آستین کت را رعایت نمی کنند و اصلا به این موضوع آگاه نیستندممنون از اطلاعاتی که دادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close