وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

معرفی کتاب ایده عالی مستدام

معرفی کتاب ایده عالی مستدام

یکی از کتاب های فوق العاده ای که به هر فردی بخصوص مدیران و صاحبان کسب و کارها و فروشنده ها و مذاکره کننده ها پیشنهاد میکنم کتاب ایده عالی مستدام، نوشته برادران هیث است. در این مطلب در مورد این کتاب بیشتر به شما می گویم

یکی از کتاب های جذاب و کاربردی که در این چند وقت مطالعه کردم، کتاب ایده عالی مستدام (Made To Stick) نوشته شده توسط برادران هیث است. (چیپ و دن هیث)

در این کتاب در خصوص نحوه ماندگار کردن ایده ها صحبت می کند، فرقی نمی کند چه ایده ای، از یک پیام تبلیغاتی تا موضوع درسی که معلم باید به شاگردانش بگوید.

در کتاب ایده عالی مستدام ۶ اصل برای ماندگار کردن ایده ها مطرح می شود که به اختصار برایتان می نویسم.

کتاب ایده عالی مستدام

اصل اول : سادگی

منظور از ساده  بودن، پیش پا افتاده نیست بلکه منظور این است که بتوان پیام را تا جای امکان کوتاه کرد تا در بر گیرنده اصل مطلب یا بقول کتاب “مغز ایده” باشد. اینکه بتوان مهمترین نکته را از میان نکات مهم جدا کرد کار ساده ای نیست. کتاب به مفهوم لید خبر هم اشاره می کند. لید خبری، قسمتی از یک خبر است که مهمترین قسمت خبر بوده و می تواند مفهوم کلی خبر را برساند. فرض کنید در یک منطقه جنگی باید خبر وضغیت جنگ را به ستاد فرماندهی گزارش کنید  و هر آن ممکن است هدف گلوله ای قرار بگیرید. چه قسمت هایی از خبر را منتقل می کنید. مفهوم سادگی و یا همان مغز ایده نیز به همین صورت است.

این مطلب را هم بخوانید:معرفی کتاب کلیک طلایی نوشته سوزان وینچنک

اصل دوم: غیرمنتظره

پیام برای ماندگاری باید غیرمنتظره باشد، غیرمنتظره بودن می تواند دو مزیت داشته باشد، جلب توجه و حفظ توجه مخاطب.

یکی از ساده ترین کارها برای غیرمنتظره بودن این است که الگوها را بشکنید. داستانی که درابتدای فصل در کتاب ایده عالی مستدام بیان می شود و در خصوص یک مهماندار هواپیماست.

اگر با هواپیما مسافرت کرده باشید دیده اید که پیش از پرواز شروع به ارائه نکات ایمنی پرواز مانند بستن کمربندهای ایمنی، راه های خروجی و … میکنند. این موضوع معمولاً مورد توجه افراد قرار نمی گیرد.

مهمانداری به نام کارن وود در پروازی از دالاس به سن دیگو چنین می گوید:

“اگر چند لحظه کوتاه به من گوش بدهید بسیار خوشحال می شوم تا به این نکات ایمنی اشاره کنم. اگر بعد از سال ۱۹۶۵ سوار اتومبیل نشده اید بدانید که مناسب تری راه برای بستن کمربند ایمنی این است که انتهای صاف آن را در سگک قرار دهید. برای باز کردن سکگ  را بگیرید و آن را بالا بکشید تا کمربند باز شود.

شاید پنجاه راه برای ترک معشوق خودداشته باشید اما برای ترک هواپیما تنها شش راه وجود دارد، دو درب خروجی جلو، دو پنجره متحرک روی بال، و در درب خروجی در قسمت انتهایی هواپیما. همانطور که چراغ سفید و قرمز راهروهای کافه ها راه فرار را نشان می دهند، علائم بالای سرتان نیز خروجی هواپیما را نشان می دهد. خب شوخی کردم “

زمانی که وود اینطور نکات ایمنی را معرفی کرد مسافران او را تحسین کردند و برایش کف زدند.

کارن وود کاری کرد که دیگران به توجه کند و این دقیقاً همان کاری است که در ابتدا گفته شد، یعنی شکستن الگو ها.

موضوع بعدی حفظ علاقه است، باید کاری کرد که مخاطب حرفها و پیام ما را در ذهنش حفظ کند. برای اینکار باید بتوانید در دانش افراد شکاف ایجاد کنید تا آنها برای پر کردن این شکاف شما را دنبال کنند و علاقه آنها به دنبال کردن شما حفظ شود.

اصل سوم: ملموس بودن

در این فصل کتاب ایده عالی مستدام در خصوص این که چطور می توان پیام ها را ملموس بیان کرد صحبت می شود، اینکه اگر پیام ها ملموس نباشند مطمئنا مخاطب آنها را فراموش می کند. پیام ها باید بگونه ای منتقل شوند که مخاطب بتواند آنها را لمس کند.

این مطلب را هم بخوانید: اصول متقاعدسازی از نگاه رابرت چالدینی

اصل چهارم: معتبر

وقتی مطلب و ایده ای بیان می شود باید معتبر باشد، این اعتبار می تواند توسط افراد باصلاحیت و شناخته، افراد که شناخته نشده اند، آمارها و مثال ها ایجاد کرد. در این فصل برای هر کدام از این موارد داستان ها و شروطی بیان شده است که به ماندگاری ایده کمک می کند.

اصل پنجم: احساسی

تا نتوانید احساس انسانها را هدف قرار دهید نمی توانید ایده های ماندگار ایجاد کنید. دراین اصل با داستان ها و نتایج جالب از پژوهش های مختلف روبرو هستید که این اصل را بخوبی برای شما معرفی می کند

کتاب ایده عالی مستدام

اصل ششم: داستانی

داستانی بودن ایده ها و کارها می تواند باعث شود دیگران برای انجام ایده شما اقدام کنند. اینکه داستان ها چطور می توانند الهام بخش باشند و به ماندگاری ایده ها کمک کنند.

فکر می کنم توضیحات خوب و مفصلی در خصوص کتاب ایده عالی مستدام برای  شما نوشته ام، این کتاب در زمره بهترین و پرفروش ترین کتاب های کسب و کار در دنیا محسوب میشود. خوشبختانه این کتاب توسط موسسه آریانا قلم ترجمه و منتشر شده است.

فقط تنها مشکلی که من با ترجمه فارسی کتاب ایده عالی مستدام داشتم نردبامی است که روی جلد آن چسیده?  کمی مطالعه را سخت می کند، من که همان ابتدا جدایش کردم اما آنقدر محکم چسبانده اند که باعث شد جلد کتاب آسیب ببیند.

می توانید بخشی از کتاب ایده عالی مستدام را از اینجـــــا دانلود نمایید

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

2 دیدگاه دربارهٔ «چه رفتارهایی در مصاحبه استخدامی نداشته باشیم؟»

خودممم گفت:

با سلام. تو مصاحبه استخدامی بانک ازم پرسیدن که سوالات مصاحبه روجایی دیدین، گفتم نه، گفت ِآره دیدین سوالات رو، گفتم آره تو سایتا خوندم خو طبیعیه. یعنی رد میشم قطعا؟؟؟؟ خواهشا جواب بدین. سوال دیگه اینکه گفتش دلیل کناره گیری از کار قبلیتون رو نوشتین غیر مرتبط بودن در صورتی که رشتتون مرتبطه و اینن تناقضه بنده هم گفتم که رشته ارشدم مرتبط نبود با اون شغل. اینم بد گفتم آیا؟

مجتبی شیخ علی گفت:

دلیلی بر رد شدن نیست، اما باید این موضوع را مورد توجه قرار بدهید که فرم استخدام، شاید در خیلی از سازمان ها یه فرم معمولی باشد، اما هستند مدیران و کارشناسان استخدامی که به این فرم ها خیلی دقت می کنند، به همین خاطر در تکمیل فرم باید دقت داشت و نکات را کامل نوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه