وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

قبل از مذاکره به این دو موضوع فکر کنیم!

قبل از مذاکره به این دو موضوع فکر کنیم!

برنامه ریزی برای مذاکره نکات و اصول مختلفی دارد و هر فردی به سبکی برای مذاکره خودش برنامه ریزی می کند. دو نکته از نکاتی که بهتر است رعایت شود تا پس از مذاکره درگیری ذهنی نداشته باشیم، در این مطلب بیان شده است.

درباره برنامه ریزی قبل از مذاکره صحبت زیاد شده است و من هم نکاتی را در سایت نوشته ام (مطالب را می توانید اینجا و اینجا و اینجا و اینجا بخوانید.). اما موضوع مهم دیگری هم در کنار برنامه ریزی هست که برایم جالب بود و البته بنظرم مهم که باید هر فردی بایستی قبل از مذاکره ای به آن بیاندیشد.

خیلی اوقات ما مذاکره می کنیم و بعد از مدام خودخوری می کنیم که آیا مذاکره خوبی داشته ام یا نه و آیا امتیازهایی که داده ام با امتیازهایی که گرفته ام متعادل بوده؟

بعنوان مثال فردی یک قرارداد نمایندگی می بندد و در این قرارداد ۳% از فروش را دریافت می کند، حالا او مدام با خود کلنجار می رود که آیا این ۳% رقم مناسبی بوده، نکند این شرکت به نمایندگی های دیگر رقم بیشتری میدهد و موضوعات و فکرهای محتلف دیگر.
پیش از مذاکره

به این خاطر که این مسائل ما را پس از مذاکره آزار ندهد، حتما این دونکته را پیش از مذاکرات با خودمان حل کنیم.

نکته اول

همیشه با خودمان برآورد کنیم که سود و منفعت ما در چیست؟ چقدر امتیاز بگیرم رضایت خواهم داشت.

اگر این منفعت را برای خودمان مشخص کنیم و پس از مذاکره به آن برسیم، دیگر نیاز نیست مدام مشغول به این موضوع باشیم که آیا سر ما کلاه رفته یا نه، نیاز نیست مدام سرچ کنیم که آیا میشد تخفیف بیشتری گرفت یا اینکه میشد با رقم بیشتری فروخت یا خیر.

مذاکره کننده حرفه ای زمانی که به دستاوردهای مورد نظر خودش می رسد دیگر وارد بازی بیهوده نگرانی در ذهنش نمی شود.

به عنوان مثال فردی که قرارداد نمایندگی را بسته، می داند که با همین ۳% سهمی که دریافت می کند، درآمد خوبی دارد و از این درآمد راضی است، اما مدام ناراحت است که نکند، این شرکت در شهر دیگری، به نماینده دیگری درصد بیشتری بدهد.

این مطلب تکمیل کننده است: نفرین برنده در مذاکره چیست؟

نکته دوم

قبل از مذاکره به عرف و قوانین آن حوزه آگاهی کامل داشته باشید. می توانید با جستجو و کسب اطلاعات کامل بر سر میز معامله بروید. با اینکار اطلاعات شما کامل است و براساس اطلاعاتی که دارید صحبت و چانه زنی می کنید و دیگر این مشکل را ندارید که آیا امتیازهایی که بدست آورده اید کم بوده یا خیر.

این دو نکته به شما کمک می کند پس از مذاکره آرامش بیشتری داشته باشید

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + یازده =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه