وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

روشی هایی کاربردی برای مخاطب شناسی پیش از مذاکره

روشی هایی کاربردی برای مخاطب شناسی پیش از مذاکره

اگر مخاطب را بخوبی نشناسیم نمی توانیم مذاکره را بخوبی پیش ببریم. برای شناخت مخاطب راهکارها و اصول مختلفی است که برخی را با یکدیگر مرور می کنیم.

یکی از اصول مهم در مذاکره، مخاطب شناسی پیش از مذاکره است، مذاکره کننده گان حرفه ای میدانند که باید مخاطبشان را بخوبی بشناسند تا بتوانند به بهترین نحو ممکن با او مذاکره کنند.

اگر یک مذاکره کننده نتواند شناخت صحیحی از مخاطبش داشته باشد، نمی تواند به نتایج مطلوبی دست پیدا کند.

مخاطب شناسی در مذاکره را میتوان در چندین قسمت انجام داد، یکی از این مراحل، مخاطب شناسی پیش از شروع مذاکره است.

مذاکره کننده های حرفه ای پیش از شروع مذاکره سعی میکنند یک دید هرچند کوتاه و اجمالی، از مخاطب خودشان در مذاکره، پیدا کنند و مقداری با او آشنا بشوند. تفاوتی هم ندارد که چه مذاکره ای در پیش دارید، یک مذاکره در سطح ملی یا بین المللی، مذاکره با مدیر یک شرکت بزرگ یا کوچک و حتی مذاکره ای برای خرید و فروش خانه یا ماشین، در همه این موارد می توان پیش از شروع مذاکره، مخاطب شناسی کرد.

برای شناخت مخاطب پیش از مذاکره چند توصیه و پیشنهاد برای شما دارم که می تواند به شما در مخاطب شناسی پیش از مذاکره کمک کند.

سری به شبکه های مجازی او بزنید

به جرات میتوان گفت، امروزه هر فردی را می توان د شبکه های مجازی یافت. لذا اولین پیشنهاد برای موفقیت در مخاطب شناسی پیش از مذاکره این است که جستجویی در فضای مجازی بکنید و ببینید آیا مخاطب شما در یکی از شبکه های اجتماعی فعال هست یا خیر. در وهله اول صفحات شخصی فرد مخاطب مهم است، اینکه چه پیجی دارد، چه دوستانی دارد و به چه صفحاتی سر میز (البته شاید نتوانید این موارد را به راحتی بیابید)

در وهله دوم سراغ پیج های سازمانی بروید، اگر مذاکره شما با یک سازمان است، می توانید سری به سایت آن سازمان بزنید، اطلاعات صفحه درباره ما را بخوانید و اطلاعات کاملی از آن سازمان را بررسی کنید.

♦ پیشنهاد میکنم این نوشته را هم مطالعه نمایید: اهمیت برنامه ریزی در مذاکره چگونه است؟

از دیگران بپرسید

خیلی اوقات ما پیش از مذاکره می توانیم از دیگران هم اطلاعات بگیریم، با جستجوی ساده بین دوستان یا همکارها شاید بتوان اطلاعاتی در مورد فرد و یا سازمانی که قرار است مخاطب ما در مذاکره باشند بیابیم. این اطلاعات میتواند شامل روحیات و اخلاق ها، روند کاری شرکت ها و موارد بسیار دیگر باشد.

فقط در این مورد دقت کنید که اطلاعاتی که از دیگران دریافت میکنید واقعی باشد و اینکه صددرصد این اطلاعات ملاک و معیار مذاکره خودتان قرار ندهید، چرا که بسیاری از اوقات فرد یا ذهنیت دقیقی از سازمان مخاطب شما ندارد ویا ممکن است در گذشته بر سر موضوع ساده ای با آن سازمان مشکل داشته و این باعث میشود، دید شما را نسبت به مخاطب مذاکره، منفی کند.

سری به سازمان مخاطب مذاکره بزنید

اگر مذاکره مهمی در پیش رو دارید، مذاکره با یک سازمان، و موفقیت در این مذاکره برای شما مهم است، حتماً سری به این سازمان بزنید.

اگر سازمان بزرگ باشد، مثل بسیاری از سازمان های دولتی، می توانید وارد سازمان شده و نگاهی به افراد و واحدهای سازمان بیاندازید، با این کار می توانید جو سازمان، رنگ سازمان و لباس فرم سازمان را بررسی کنید و در صورت نیاز از لباسی نزدیک به لباس فرم سازمان و یا رنگ سازمان استفاده کنید.

اگر سازمان کوچک است، حتی دیدن سردر آن سازمان، تابلو درب ورودی و حتی ورود و خروج افراد آن سازمان می تواند دید شما را باز کند تا مذاکره بهتری داشته باشید.

جمع بندی

مطمئناً کارها و اقدام های دیگری هم هست که میتوان با کمک آنها مخاطب شناسی پیش از مذاکره را انجام داد و الزاماً هیچ کدام از این راه ها، بصورت مطلق، بهترین راهکار نیست.

مهم این است که شما پیش از مذاکره، حداقل شناخت ممکن از مخاطب را داشته باشید تا علاوه بر کنترل بهتر خودتان در جلسه مذاکره، بتوانید روند مذاکره را به بهترین نحو ممکن پیش ببرید و به نتایج مطلوبی در مذاکره دست بیابید.

مراقب باشید دچار دام برویم و ببینیم چه پیش میآید،
نشوید، مطمئن باشید مذاکره ای که با شناخت قبلی شروع شود، به مراتب موفق تر از مذاکره ای است که بدون هیچ تحقیق و اطلاعاتی شروع می شود.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 4 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه