وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

رادیو آموزش ۱۲: یادگیری های سطحی

رادیو آموزش ۱۲: یادگیری های سطحی

در رادیو آموزش ۱۲ در خصوص یادگیری سطحی برای شما صحبت کرده ام نوعی یادگیری که با گسترش شبکه های اجتماعی در بین افراد رواج پیدا کرده است و می تواند تهدید برای یادگیری باشد.   این رادیو آموزش را گوش کنید و اگر احساس کردید مطلبی مفید است آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید […]

در رادیو آموزش ۱۲ در خصوص یادگیری سطحی برای شما صحبت کرده ام نوعی یادگیری که با گسترش شبکه های اجتماعی در بین افراد رواج پیدا کرده است و می تواند تهدید برای یادگیری باشد.

 

این رادیو آموزش را گوش کنید و اگر احساس کردید مطلبی مفید است آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید

 

 

فایل صوتی بالا را می توانید از اینجــــــــــــــا دانلود نمایید

 

متن رادیو آموزش ۱۲، برای آندسته از دوستانی که خواندن را به شنیدن ترجیح می دهند

 

بانام و یاد خدا

سلام می کنم خدمت شما دوستان و همراهان گرامی

من مجتبی شیخ علی هستم و در دوازدهمین رادیو آموزش تصمیم دارم با شما در خصوص یادگیری های سطحی صحبت کنم. با من همراه باشید.

 

امروزه با گسترش تکنولوژی، با بوجود آمدن شبکه های مختلف اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام، یادگیری ما انسانها هم دچار تغییر شده و از یادگیری عمیق به سمت یادگیری سطحی سوق پیدا کرده، اما یادگیری سطحی یعنی چی؟ اصلاً یادگیری چه ربطی به شبکه های اجتماعی داره؟

اگر به اطرافتون یا خودتون کمی دقت بکنید، متوجه می شوید که ما زمانی را در فضای مجازی و گروه های آموزشی مورد علاقه خودمون می گذرونیم و مطالبی را یاد می گیریم ، مطالبی که در گروه ها و صفحات مختلف منتشر میشه، حتی خود من هم کانالی در تلگرام دارم و در آن مطالبی را منتشر می کنم، مطالبی که به صورت جسته و گریخته یادمی گیریم و معمولا مطالبی پیوسته نیستند، مطالبی که بخاطر ماهیت شبکه های مجازی، امکان بسط دادن روی آنها وجود ندارد و نویسنده ها نمی توانند خیلی مفصل مطالب را توضیح بدهند و مجبورند خلاصه شده ارائه کنند، و خیلی ها یادگیری خودشون را معطوف می کنند به این آموزش ها که گهگاهی در شبکه های مجازی منتشر میشه، حالا یه قسمتی از آموزش را از کانالی و قسمت دیگر را در گروهی و بخشی را در اینستاگرام یاد می گیرند. این آموزش ها بصورت تکه های گاهاً مجزا در ذهن ثبت می شوند.

برای اینکه این مطلب را بیشتر ملموس کنم، می توانیم این آموزش ها را به یک لباس تشبیه کرد که یکی از آستین ها بلند و آستین دیگری کوتاه است، جیب این پیراهن پشت آن دوخته شده و لباس از تیکه های رنگی جورواجور تهیه شده است و عملاً هیچ کسی حاضر به پوشیدن این لباس نیست.

یادگیری های ما در  شبکه های اجتماعی خیلی بی ربط به این مثال نیست. خیلی اوقات در کانال های مختلف عضو هستید، شاید ده ها کانال و این ایرادی که حتی به کانال خود من هم وارد هست این است که مطالب معمولاً به صورت جسته و گریخته  ارائه می شود و باعث می شود یادگیری ما سطحی شود

بهترین حالتهای یادگیری می توانند شرکت در کلاس های آموزشی تخصصی و خوب باشد، یا مطالعه کتاب، چرا که زمانی که کتابی را مطالعه می کنیم، مطالب را کامل و عمیق یادمی گیریم و متاسفانه یکی از پیامدهای شبکه های اجتماعی و آموزش های سطحی باعث شده حوصله خواندن کتاب را نداشته باشیم و گاهاً می شنویم فردی می گوید مطالعه این مطالب کوتاه در تلگرام به اندازه مطالعه یک کتاب برای من می ارزد،  این یکی از اشتباهاتی است که ما در استفاده از شبکه های اجتماعی با آن مواجهیم.

پس کتاب می تونه به ما در یادگیری عمیق کمک کنه.

یک پله پایینتر، استفاده از مطالب آموزشی وب سایت ها هست، مثلاً خود من در این وب سایت سعی می کنم هر دو روز یک مطلب اضافه کنم و مطمئناً مطالب که اینجا می نویسم بسیار کامل تر و عمیق تر از مطالبی است که در کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرامم منتشر می شود، چرا که این شبکه ها واقعاً گنجایش و ظرفیت منتشر کردن این حجم از مطالب را ندارند.

البته شما می توانید سراغ آموزش های مجازی هم بروید.

یک پیشنهاد دیگری که برای دوستان دارم این است که در حد ممکن کانال ها و گروه های خودتان را کم کنید ، چک کنید ببینید کدام کانال و گروه وصفحه می تواند مطلب بیشتری را به شما منتقل کند و مابقی را پاک کنید و اصلاً نیازی نیست که در ۵۰ کانال و گروه عضو باشید. شاید به جرات بتوان گفت که عضویت در ۲ یا ۳ کانال و گروه می تواند کل محتوای آن ۵۰ کانال را به شما منتقل کند.

از این پس در کانال تلگرامی راهنمای موفقیت و همچنین وب سایت سعی می کنیم مطالب سلسله وار را آموزش دهیم و در یادگیری سطحی دوستان نقشی نداشته باشیم.

امیدوارم این فایل راهنمای مفیدی برای شما باشه تا نگرشتون را نسبت به یادگیری تغییر دهید.

براتون آرزوی پیروزی و موفقیت می کنم.

امتیاز ۰ از ۰ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 20 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه