وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

تاثیر برداشت اولیه در متقاعد کردن مخاطب و مشتری

تاثیر برداشت اولیه در متقاعد کردن مخاطب و مشتری

در اولین دیدار و جلسات مذاکره، شما ۳ تا ۱۲ ثانیه فرصت دارید تا یک تاثیر و برداشت مثبت در طرف مقابل ایجاد کنید. اهمیت این برداشت اولیه آنقدر بالاست که می تواند بر روی مذاکره شما سایه بیاندازد

یکی از موضوعاتی که به جرات می توان گفت هر فردی به آن علاقه مند است، تاثیرگذاری و متقاعد کردن دیگران برای پذیرش است. همانطور که قبلا در یکی از مطالب گفتم، فرایند متقاعدسازی باید با تاثیر گذاری بر ناخودآگاه مخاطب انجام شود و هر چه اصول و روش ها را به سمت تاثیر بر ناخودآگاه بگذاریم، احتمال موفقیت و متقاعد کردن مخاطب بیشتر است و برداشت اولیه یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در متقاعدسازی است.

برداشت اولیه، از اولین و تاثیرگذارترین موارد بر ناخودآگاه افراد است.

توجه ما به دیگران، بخصوص زمانی که برای اولین بار فردی را می بینیم، نشات گرفته از ناخودآگاه است و ما در همین اولین برخورد، معمولاً تصویرهایی را از فرد مقابل در ذهنمان می سازیم و خیلی اوقات بر اساس همین تصویرسازی ها رفتار می کنیم.

لذا اگر می خواهید بر فرد یا گروهی تاثیر بگذارید و آنها را متقاعد کنید، باید برروی برداشت اولیه و ایجاد یک برداشت مثبت کار کنید.

برداشت اولیه بصورت ناخودآگاه بر تصمیم گیری، موضع گیری ها و رفتار مخاطب تاثیر می گذارد، اگر بتوانید در برداشت اولیه، تصویر مثبتی ایجاد کنید مسیر مهمی از متقاعد سازی را طی کرده اید.

اما سوال اینجاست که چگونه برداشت اولیه مناسب ایجاد کنیم؟

برداشت اولیه در همان ثانیه های اول ایجاد می شود و اگر این زمان کنترل شود، برداشت مثبت در ذهن مخاطب ایجاد کرده ایم.

۱- لباس مناسب به تن کنید

استفاده از لباس مناسب اولین گزینه در تاثر گذاری است. گفته می شود شما در ۳ تا ۱۲ ثانیه اول ملاقات فرصت تاثیرگذاشتن بر روی مخاطب را دارید.لباس مناسب در این زمان به شما کمک می کند. دقت داشته باشید، گفته ام لباس مناسب نه لباس گران قیمت.

در ضمن حتماً برای جلسه ها و مذاکرات رسمی، اصول پوشش را رعایت کنید.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: چگونه مشتری را متقاعد و جذب کنیم؟

۲- از تاثیر لبخند غافل نشوید.

از مهمترین فاکتورها در برخورد اولیه، لبخند است، لبخند قدرت اعجاز آوری در ایجاد اعتماد دارد، لذا برای اینکه بتوانید برداشت اولیه مثبتی ایجاد کنید، حتما لبخند بر لب داشته باشید.

۳- تاخیر دشمن برداشت و تاثیر مثبت است

اگر حتی زمان کوتاهی تاخیر داشته باشید، به شدت بر روی برداشت اولیه تاثیر گذاشته اید و در ذهن مخاطب تاثیر منفی گذاشته اید. در این حالت بدون اینکه حضور داشته باشید این برداشت ایجاد می شود که شما فردی نامنظم و وقت نشناس هستید.

فراموش نکنید مخاطب کاری به ترافیک و یا مشکلات شما ندارد، او برایش زمان و خوش قولی شما مهم است.

♦ پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: ویدئو آموزش ۸: هنـــر متقاعدسازی

۴- به زبان بدن خودتان دقت کنید

زمانی که به سمت مخاطب می روید، زبان بدن شما هم در دید است و اگر زبان بدنی مسلط نداشته باشید و با قدم هایی محکم و استوار حرکت نکنید، بی شک برداشت اولیه مناسبی از شما در ذهن مخاطب شکل نخواهد گرفت.

۵- عبارت ها و جملات اولیه شما چیست؟

اینکه صحبتتان را چگونه آغاز می کنید هم تاثیر مهمی در برداشت اولیه دارد، اینکه چقدر مسلط و قدرتمند صحبت می کنید. شاید بتوان به جرات گفت که تاثیر این قسمت آنقدر مهم است که می تواند بر روی موارد قبلی سایه بیاندازد.

در مطالب دیگر، بیشتر در خصوص متقاعد سازی صحبت می کنیم، اما در صورتی که مایل هستید اصول و تکنیک های بیشتری را بصورت کامل بدانید، پیشنهاد می کنم در دوره مجازی هنر متقاعدسازی درفروش و مذاکره شرکت کنید.

هنر متقاعدسازی در مذاکره

امتیاز ۴ از ۳ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − یک =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه