وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

هدف از مذاکره چیست؟

هدف از مذاکره چیست؟

هدف ما از مذاکره کردن رسیدن به خواسته هایمان است اما برخی به دستاوردهای خودشان در مذاکره توجه نمی کنند و مدام به این فکر می کنند که چه چیزهایی را از دست داده اند. این یکی از بزرگترین اشتباه ها در مذاکره است …

هدف از مذاکره کردن، رسیدن به خواسته ها است، ما مذاکره می کنیم تا در طی فرایند مذاکره بتوانیم به نتایجی دست پیدا کنیم تا وضعیت مطلوب تری را داشته باشیم.

پس می توان گفت عملاً به دنبال این هستیم تا به خواسته هایمان برسیم و این رسیدن باید برای ما لذت بخش و دوست داشتنی باشد. اما مشکل اصلی که در بسیاری از افراد دیده می شود این است که آنها این موضوع را فراموش می کنند و از رسیدن به خواسته های خودشان خوشحال نمی شوند، بلکه مدام به سود و دست آوردهای مخاطب فکر می کنند.

فردی را تصور کنید که در مذاکره خرید یک خانه توانسته با قیمتی مناسب، آن را خریداری کند اما مدام به این فکر می کند که فروشنده چرا این خانه را با این قیمت فروخته و یا اینکه چقدر روی این خانه سود کرده است، حال اگر بفهمد فروشنده، دو هفته قبل این خانه را ۲۰ میلیون ارزان تر خریده است، مدام به این سود فروشنده فکر می کند تا اینکه از خرید خودش راضی باشد.

مذاکره

نباید فراموش کرد که مذاکره محل داد و ستد امتیازهاست و هر دو طرف مذاکره هم امتیاز بدست می آورند و هم امتیاز از دست می دهند. هر فردی باید به این موضوع تمرکز کند که که چقدر به خواسته های خودش نزدیک شده و چقدر این مذاکره برای او منفعت داشته است. در حقیقت هدف از مذاکره همین موضوع است.

این مطلب را هم بخوانید: قبل از مذاکره به این دو موضوع فکر کنیم

مذاکره کننده حرفه ای می پذیرد که مخاطب هم باید سود کند و خودش را درگیر مواردی که گیر مخاطب آمده نمی کند. این کار باعث فرسودگی می شود.

حتی برخی پا فراتر گذاشته و این موضوع را تعمیم می دهند، به عنوان مثال همان خریدار خانه مدام به این فکر می کند که این فروشنده در ماه اگر ۱۰ خانه را اینطور معامله کند، ماهانه ۲۰۰ میلیون سود می کند و آن وقت من باید با حقوق بخور و نمیر کارمندی روزگار بگذرونم، این فرد با این تفکرات مدام خودش را فرسوده می کند.

مراقب باشید، مذاکره کننده حرفه ای می داند که مذاکره باید به او کمک کند کسب و کار بهتر و زندگی مطلوب تری داشته باشد.

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه