وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

انواع سطوح تعارض

انواع سطوح تعارض

همه ما در طول روز بارها و بارها با تعارض روبرو هستیم. تعارض سطوح مختلفی دارد که در این مطلب به چهار سطح اصلی تعارض می پردازیم

 قبلاً در خصوص تعارض و تعاریف آن صحبت کردم و مطالب مختلفی در این خصوص برایتان نوشته ام. اگر مطالب را خوانده باشید، گفته ام که تعارض موضوعی جدانشدنی از زندگی و کسب و کار ماست و خیلی اوقات تعارض علت به وجود آمدن مذاکره می شود. (برای مطالعه همه مطالب، کلمه تعارض را در قسمت جستجو سایت، وارد کنید.)
در این مطلب به معرفی سطوح مذاکره می پردازیم و تعارض را با توجه به توصیه لوییکی و ساندرز در کتاب آشنایی با مذاکره، در چهار سطح تعریف می کنیم.

دسته بندی تعارض

سطح اول: تعارض درون فردی یا درون ذهنی (Intrapersonal)

قبلا در مطلبی در خصوص انواع مذاکره صحبت کرده ام و گفتیم که بخش اول مذاکره، مذاکره با خودمان است. این مذاکره ماحصل تعارض های درونی ماست. تعارضهایی که بر اساس عقاید، تفکرات، احساس ها، ارزش ها و یا تمایلات ما است که با یکدیگر در تضاد هستند.
چند مثال بزنیم:
فردی خوردن یک بستنی بزرگ کاکائویی را دوست دارد اما می داند که رژیم است و نباید بستنی بخورد.
کارمندی از رئیسش عصبانی است و دوست دارد حرفش را به او بگوید، اما می ترسد این عصبانیت را بیرون بریزد، چون ریسک اخراج شدن را حس می کند.
فردی دوست دارد که صبح زود بیدار شود و به همه کارهایش برسد، اما صبح زود هم خواب را دوست دارد.

 

این مطلب را هم بخوانید: راهکارهای ۸ گانه برخورد با تعارض در مذاکره

 

سطح دوم: تضاد میان فردی (Interpersonal)

زمانی که تضاد بین افراد رخ بدهد با این سطح روبرو هستیم. خیلی از تضادها از این سطح هستند، تضاد بین دو همسر، دو دوست، دو همکار، رئیس و کارمند، خواهر و برادر و …
ما باید مذاکره را بیاموزیم که بتوانیم این تضادها را مدیریت کنیم. باید یادمان باشد که تعارض بد نیست و ما بدنبال نابودی آن نیستیم بلکه می خواهیم یادبگیریم که آن را مدیریت کنیم و از ابعاد سازنده آن استفاده کنیم.

 

این مطلب را هم بخوانید : ۵ سبک مذاکره با برداشتی از مدل توجه دوگانه (Dual-Concern)

 

سطح سوم: تعارض درون گروهی (Intragroup)

سومین سطح از تعارض درون یک گروه و بین اعضا شکل می گیرد. تعارضی که در یک تیم، گروه، خانواده، کلاس، کارکنان شکل می گیرد.

این تعارض خیلی اوقات در بین کارکنان سازمان ها دیده می شود. تعارض هایی شبیه تعارض بین تیم کنترل کیفیت و تیم تولید که در برخی از صنایع شاهد آن هستیم.

یکی از وظایف مدیران نظارت و بهینه کردن این تعارض است تا کارها بخوبی پیش برود.

سطح چهارم: تضاد میان گروهی (Intergroup)

این تعارض میان گروه ها شکل می گیرد و می تواند بین دو گروه کوچک باشد و یا دو گروه بزرگ. تعارض هایی که بین اتحادیه ها شکل می گیرد، تعارض ملل در حال جنگ، خانواده ها، گروه های معترض و دولت ها و …
در بین سطوح تعارض، این مورد به این دلیل که تعداد افراد زیادی در ان درگیر هستند و تعاملات مختلف است، پیچیده تر از سه سطح قبلی است. اگر این تعارض هم درون گروه و هم بین گروه شکل گیرد با یک تعارض بسیار پیچیده روبرو هستیم.

 

همانطور که در متن گفتم، تعارض همیشه وجود دارد و ما باید بعنوان یک مذاکره کننده بتوانیم آن را مدیریت کنیم و از جنبه های مثبت تعارض بهره ببریم. سعی می کنم در مطالب بعدی در خصوص جنبه های مثبت تعارض مطلبی را آماده کنم.

دوره اصول و فنون مذاکره

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه