وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

آیا فروشندگی هنر شنیدن نه می باشد؟!

آیا فروشندگی هنر شنیدن نه می باشد؟!

یکی از مواردی که مطمئناً بسیاری از فروشنده ها آنرا شنیده اند، این است ” فروشندگی هنر نه شنیدن است.. “ اما آیا این عبارت صحیح است و آیا می توان گفت اگر فروشنده ای همیشه از مشتری ها کلمه ” نه ” را می شنود می تواند موفق باشد؟ در این مطلب که بر […]

یکی از مواردی که مطمئناً بسیاری از فروشنده ها آنرا شنیده اند، این است ” فروشندگی هنر نه شنیدن است.. “

اما آیا این عبارت صحیح است و آیا می توان گفت اگر فروشنده ای همیشه از مشتری ها کلمه ” نه ” را می شنود می تواند موفق باشد؟

در این مطلب که بر گرفته و برداشت شده از کتاب ۵۳ اصل متقاعدسازی از کوین هوگان می باشد،  مقداری در خصوص این موضوع توضیح می دهیم

نکته مهم در فروشندگی و هنر متقاعد سازی این است که بتوانید متوجه شوید چرا مشتری به شما ” نه ” می گوید،

 خاطره ناخوشایند از بله هایی که قبلاً گفته اند.

شاید بتوان به جرات گفت منشا ۹۰ درصد پاسخ های منفی همین خاطره های ناخوشایند از بله هایی است که قبلا گفته می شود،

” فرض کنید مدیری در گذشته به یکی از کارشناسانش بودجه ای برای کار پژوهشی داده و پس از انجام آن پروژه با شکست روبرو شده و کلی از سرمایه آن مدیر نابود شده،   آیا این مدیر حاضر است خیلی راحت به کارشناس دیگری بودجه مالی بدهد؟؟ “

پس می توان گفت انسانها به گذشته و آن چیزی در گذشته برایشان اتفاق افتاده فکر می کنند، اما مهم این است که زمانی که به گذشته فکر می کنند چه چیزهایی به یادشان می آید و در ذهنشان مرور می شود؟؟

نکته مهم و جالب اینجاست که انسانها لحظات آغازین و پایانی رویدادها را به خوبی بخاطر می آورند. اما اتفاقات دیگر را بدرستی و کامل به یاد نمی آورند…

شاید خیلی از دوستان روز اول مدرسه و یا روز آخر دانشگاه را بخاطر بیاورند اما از حین این رویدادها چیز زیادی به خاطر نمی آورند.

پس ممکن است مشتری ها در برخورد های قبلی با شما یا به هم صنف شما با رویدادی مواجه شده اند که خاطره ای تلخ در ذهنشان مانده و این خاطره را با خودشان همیشه همراه دارند.

این مطلب را هم بخوانید:

 آینده مبهم

انسانها تصویر کامل و مفهومی از آینده ندارند به همین خاطر از آینده دلهره دارند و شاید از آینده بترسند، به همین خاطر سعی می کنند در مقابل تغییرات خیلی سریع پاسخ منفی می دهند.

چرا مشتری نه می گویند

این مطلب را هم بخوانید: چگونه برای متقاعدکردن مشتریان ریسک را از بین ببریم

پیشنهاد می کنم آینده همکاری را برای مشتری روشن کنید، راهکارهایی زیادی وجود دارد، بعنوان مثال خود بنده در فروشگاه محصولات تضمین بازپرداخت وجه در صورت نارضایتی را گذاشته ام و به مشتری اطمینان می دهم در صورتی نارضایتی کل هزینه به وی بازگشت داده می شود،   یا یک شیرینی فروشی که به مشتری هایش یک عدد شیرینی جهت تست می دهد تا از کیفیت و طعم آن مطمئن شوند،

هر کسب و کاری می تواند راهی مختص خودش برای روشن تر کردن آینده برای مشتری انجام دهد

پس عواملی مانند خاطرات ناخوشایند گذشته،  پایان نامطلوب در گذشته و ابهام از آینده باعث می شود مخاطب و یا مشتری راحت ترین راه ممکن یعنی ” نه ” گفتن را انتخاب کند.

اجازه ندهید موارد فوق باعث شود مشتریان به شما پاسخ نه بدهند، حتما نکات و تکنیک های حرفه ای متقاعد سازی را بیاموزید تا بدانید در این مواقع چه باید انجام داد.


دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

یک پاسخ به «اصول و فنون مذاکره»

[…] کارشناسان اصول و فنون مذاکره معمولاً به ما توصیه می کنند که زبان بدن همتایان خود را در مذاکره مطالعه کنیم و از زبان بدن خودمان هم آگاه باشیم. حال سوالاتی مطرح می شود، دقیقاً از رفتار غیر کلامی دیگران، چه چیزی یاد بگیریم؟ و چگونه می توانیم رفتار غیر کلامی خود را اصلاح کنیم تا موفقیت مذاکره خودمان را افزایش دهیم؟ در این مطلب که برداشتی از مقاله ای با عنوان how body language affects negotiation است سه سناریو را تجزیه و تحلیل می کنیم تا به شما در درک چگونگی تأثیر زبان بدن در مذاکره کمک کنم. همراه من باشید (: […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 8 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه