اصول متقاعدسازیفن بیان و سخنرانی و ارتباطات موثر

آیا فروشندگی هنر شنیدن نه می باشد؟!

آیا فروشندگی هنر شنیدن نه می باشد؟!

 

یکی از مواردی که مطمئناً بسیاری از فروشنده ها آنرا شنیده اند، این است " فروشندگی هنر نه شنیدن است.. " 

اما آیا این عبارت صحیح است و آیا می توان گفت اگر فروشنده ای همیشه از مشتری ها کلمه " نه " را می شنود می تواند موفق باشد؟

 

در این مطلب که بر گرفته و برداشت شده از کتاب ۵۳ اصل متقاعدسازی از کوین هوگان می باشد،  مقداری در خصوص این موضوع توضیح می دهیم

نکته مهم در فروشندگی و هنر متقاعد سازی این است که بتوانید متوجه شوید چرا مشتری به شما " نه " می گوید،

فروشندگی هنر نه شنیدن

یکی از دلایل اصلی خاطره ناخوشایند از بله هایی است که قبلاً گفته اند.

شاید بتوان به جرات گفت منشا ۹۰ درصد پاسخ های منفی همین خاطره های ناخوشایند از بله هایی است که قبلا گفته می شود،

" فرض کنید مدیری در گذشته به یکی از کارشناسانش بودجه ای برای کار پژوهشی داده و پس از انجام آن پروژه با شکست روبرو شده و کلی از سرمایه آن مدیر نابود شده،   آیا این مدیر حاضر است خیلی راحت به کارشناس دیگری بودجه مالی بدهد؟؟ "

 

پس می توان گفت انسانها به گذشته و آن چیزی در گذشته برایشان اتفاق افتاده فکر می کنند، اما مهم این است که زمانی که به گذشته فکر می کنند چه چیزهایی به یادشان می آید و در ذهنشان مرور می شود؟؟

نکته مهم و جالب اینجاست که انسانها لحظات آغازین و پایانی رویدادها را به خوبی بخاطر می آورند. اما اتفاقات دیگر را بدرستی و کامل به یاد نمی آورند…

شاید خیلی از دوستان روز اول مدرسه و یا روز آخر دانشگاه را بخاطر بیاورند اما از حین این رویدادها چیز زیادی به خاطر نمی آورند.

پس ممکن است مشتری ها در برخورد های قبلی با شما یا به هم صنف شما با رویدادی مواجه شده اند که خاطره ای تلخ در ذهنشان مانده و این خاطره را با خودشان همیشه همراه دارند.

 

نکته بعدی که در مسیر متقاعدسازی وجود دارد آینده مبهم برای مشتریان می باشد.

چرا مشتری نه می گویند

انسانها تصویر کامل و مفهومی از آینده ندارند به همین خاطر از آینده دلهره دارند و شاید از آینده بترسند، به همین خاطر سعی می کنند در مقابل تغییرات خیلی سریع پاسخ منفی می دهند.

پیشنهاد می کنم آینده همکاری را برای مشتری روشن کنید، راهکارهایی زیادی وجود دارد، بعنوان مثال خود بنده در فروشگاه محصولات تضمین بازپرداخت وجه در صورت نارضایتی را گذاشته ام و به مشتری اطمینان می دهم در صورتی نارضایتی کل هزینه به وی بازگشت داده می شود،   یا یک شیرینی فروشی که به مشتری هایش یک عدد شیرینی جهت تست می دهد تا از کیفیت و طعم آن مطمئن شوند،

هر کسب و کاری می تواند راهی مختص خودش برای روشن تر کردن آینده برای مشتری انجام دهد

 

پس عواملی مانند خاطرات ناخوشایند گذشته،  پایان نامطلوب در گذشته و ابهام از آینده باعث می شود مخاطب و یا مشتری راحت ترین راه ممکن یعنی " نه " گفتن را انتخاب کند.

 

اجازه ندهید موارد فوق باعث شود مشتریان به شما پاسخ نه بدهند، حتما نکات و تکنیک های حرفه ای متقاعد سازی را بیاموزید تا بدانید در این مواقع چه باید انجام داد.

 


 

 

من مجتبی شیخ علی هستم، مشاور، مدرس و نویسنده در زمینه ارتباطات، مذاکره و مدیریت کسب وکار ..//.. زندگی و کسب کار ما سراسر ارتباط و مذاکره است و قرار است در این سایت اصول آن را باهم مرور کنیم ..//..

آخرین مطالب

3 thoughts on “آیا فروشندگی هنر شنیدن نه می باشد؟!”

  1. مطلب جالبی بود، تا بحال فکر می کردم تنها تحمل شنیدن نه از مشتری کفایت می کند، حالا متوجه شدم که باید منشا این نه را بیابیم، چه بسا به محصول علاقه داشته و به خاطر دلایلی که گفتید به ما پاسخ نه می گوید.ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close