وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

۲ راهکار عالی برای پاسخ ندادن به سوالات مخاطب مذاکره

۲ راهکار عالی برای پاسخ ندادن به سوالات مخاطب مذاکره

خیلی وقت های طرف مقابل سوالی می پرسه که دوست نداریم بهش جواب بدیم، راهکارهایی مختلفی برای پاسخ ندادن وجود داره که توی این مطلب دو راهکار ساده و حرفه ای را با مثال براتون گفتم

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در ارتباط و یا مذاکره ای، مخاطب از شما سوالی پرسیده است که شما مایل نیستید پاسخ او را بدهید و از طرفی نمی خواهید پاسخی داده باشید که مصداق دروغ باشد. مذاکره کننده حرفه ای باید راهکاری برای پاسخ ندادن به سوالات مخاطب خودش داشته باشد برای این موضوع دو راهکار پیشنهاد می شود که در ادامه در مورد آنها صحبت می کنیم.

۱- از جملات و کلماتی استفاده کنید که در عین صحبت کردن، هیچ پاسخی هم نداده اید.

مذاکره کننده های حرفه ای در این مواقع جملاتی را بکار می برند که در عین صحبت کردن و پرداخت به موضوع مخاطب، هیچ پاسخی هم نداده است. سناریو زیر مثال خوبی است:

آقای X : شما چقدر مشتری در ماه دارید؟
آقای Y: ما هم مثل هر کسب و کار دیگری در ماه مشتری های مختلف و متعددی داریم و عملاً تعداد مشخصی را نمی توان گفت، مشتریان هر ماه متغیر هستند. البته مسئله مهم این است که ما چگونه با مشتری ها رفتار می کنیم و این موضوع برای ما از اولویت بالایی برخودار است و تاکنون سعی کرده ایم در رفتار با مشتری ها حرفه ای باشیم.

همانطور که در سناریو بالا خواندید، آقای Y هیچ اطلاعاتی به مخاطب نداد اما پاسخ محترمانه ای هم داد.

نکته دیگر در این روش این است که بتوانید پاسخ و حرف هایتان را کمی طولانی کرده و بحث را به سمت دیگری هدایت کنید، در سناریو بالا، آقایY همین کار را انجام داد. با اینکار احتمال اینکه مخاطب شما سوالش را فراموش کند زیاد است.

پاسخ نه در مذاکره

۲- به طرف مقابل بگویید که امکان پاسخ دادن ندارید و این موضوع در زمره اسرار شما و سازمان شماست.

گاهاً مخاطب در مذاکره برروی موضوعی پافشاری می کند و یا سوال هایی می پرسد که کاملاً شخصی بوده و اصلاً به موضوع مذاکره مربوط نیست.

در این مواقع می توانید مستقیماً بگویید که نمی توانید پاسخ وی را بدهید. بعنوان مثال می توانید به مخاطبی که در خصوص میزان فروش شما می پرسد، بگویید :رقم ریالی فروش، برای هر سازمانی یک موضوع سری است و معمولاً سازمان ها علاقه ای به افشای آن ندارند، این موضوع در مورد ما هم صدق می کند.

یا فرض کنید در مذاکره ای مخاطب مذاکره شما سوالاتی از زندگی شخصی شما می پرسد، سوالاتی مانند: چندسالتان است؟ شما ازدواج کردید؟ و …

در این مواقع نیز می توانید سریعاً بحث را عوض کرده و بگویید به نظرم این موضوعات ما را از موضوع اصلی دور می کند، اجازه بدهید به اصل موضوع مذاکره برگردیم و در فرصت های آینده اگر مجالی بود در این خصوص هم صحبت می کنیم.

فراموش نکنید، مذاکره کننده حرفه ای در وهله اول دروغ نمی گوید، خیلی از افراد برای راحت کردن خودشان در این مواقع دست به دامان دروغ می شوند و یا خودشان را به بی اطلاعی می زنند که هر دو اینها مطلوب نیست.  در وهله دوم مذاکره کننده حرفه ای تحت تاثیر جو و فضای مذاکره قرار نمی گیرد و به سادگی اطلاعات خودش یا شرکتش را فاش نمی کند.

مطمئناً این دو راهکار می تواند در این مواقع به شما کمک کند.

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۳ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

یک پاسخ به «معرفی کتاب چگونه باهمه کس، همه جا، همه وقت صحبت کنیم.»

عالی بود
مهارت های گفتگو و فن بیان و مذاکره در هر حوزه موفقیتی برای افراد مثل نیاز به اکسیژن واجب و ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − هشت =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه