وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

آیا توانایی مذاکره ذاتی است؟

آیا توانایی مذاکره ذاتی است؟

من هرگز در عمرم یک مذاکره کننده مادرزاد ندیده ام. بهترین مذاکره کنندگان که تا کنون ملاقات کرده ام همگی با تمرین و کسب مهارت به آن مرحله رسیده بودند، نه به دلیل داشتن ژنهای مرغوب.

من هرگز در عمرم یک مذاکره کننده مادرزاد ندیده ام. بهترین مذاکره کنندگان که تا کنون ملاقات کرده ام همگی با تمرین و کسب مهارت به آن مرحله رسیده بودند، نه به دلیل داشتن ژنهای مرغوب. توانایی مذاکره ذاتی نیست.

 هر شخصی می تواند با تمرینات هدفمند، پیشرفت و ترقی کند. در واقع، این تنها راه ممکن برای تبدیل شما به یک مذاکره کننده حرفه ای است. متأسفانه، بسیاری اعتقاد دارند که توانایی افراد در مذاکره به ژنهای آنها مربوط است و مذاکره را مانند رهبری، مهارتی خدادادی می دانند.

 در اولین گامها برای کسب مهارت مذاکره، متوجه خواهید شد که تجربه، عاملی اصلی است که می تواند تأثیر بسیار زیادی بر نتیجه مذاکرات هر فرد داشته باشد برای اینکه بتوانید از تجربه به عنوان یک ابزار مهم برای تقویت مهارت مذاکره استفاده کنید، قانون ICE را به خاطر بسپارید:

  • نتیجه حاصل از هر تجربه باید بی درنگ (Immediate) ثبت و بررسی شود(ترجیحا ظرف مدت یک ساعت).
  • نتیجه باید به روشنی (Clear) تشریح شده و مورد بحث قرار گیرد تا درمورد آن برداشت اشتباهی صورت نگیرد.
  • با استفاده از روشهای مختلف، از تجربیات قبلی برای افزایش اثربخشی(Effective) مذاکره های آینده، استفاده شود.

حسن مهارت مذاکره در این است که می توان آنرا با تمرین، تقویت کرد. یک روش کار آمد این است که بلافاصله پس از جلسه مذاکره با تمرین هایی که در این رابطه انجام می دهید، فردی حضور داشته باشد که بتواند نکات مثبت و منفی مذاکره شما را ثبت کند و هر نکته را با دلیل به صورت کاملا برای شما تشریح کند. به دنبال روشی باشید که عدم تکرار اشتباهات شما را به نوعی تضمین کند. یافته به تجربه ثابت شده که با تکرار این فرایند، مهارت افراد تا حد زیادی بهبود یافته و افزایش می یابد.

همزمان با خواندن این کتاب، توصیه میکنم این نصیحت قدیمی را آویزه گوش خود کنید که: «تمرین، انسان را کامل می کند. مهارت های ذکر شده در هر فصل را تمرین کنید و در صورت امکان، نتایج فوری و روشن آنها را با خود مرور کنید تابیش از پیش موفق شوید. مذاکره را با خود تمرین کرده و خود را بیازمایید. هرچه زمان و تلاش بیشتری را در زمینه تمرینات گوناگون مذاکره و ترفندهای آن صرف کنید، بیشتر خود را برای مذاکره های سرنوشت ساز، آماده ساخته اید.

 به یاد داشته باشید که توانایی شما در به ثمر رساندن مذاکره های مهمی که در زندگی خواهید داشت، ربطی به ساختار ژنتیکی نان ندارد. فقط یک عامل بر این توانایی تأثیرگذار است و آن هم میزان انگیزه تان برای پیشرفت کردن است

مطلب فوق برگرفته از کتاب ۵۳ اصل مذاکره لیگ تامپسون است

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۱ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − هشت =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه