وبسایت مجتبی شیخ علی

مجتبی شیخ علی | آموزش مذاکره و مدیریت

دانستن بهتر است...

آمادگی برای مذاکره  با مدل جین برت

آمادگی برای مذاکره با مدل جین برت

اماده بودن برای مذاکره یکی از مهم ترین ارکان مذاکره حرفه ای است. در این مطلب به مدل ساده ای برای آمادگی پیش از مذاکره می پردازیم که میتواند به شما کمک کند در زمان کوتاهی برای مذاکره اماده باشید.

یکی از مهمترین قسمت های مذاکره که معمولاً به آن کمتر توجه می شود، برنامه ریزی و آمادگی برای مذاکره است.

مذاکره کنندگان حرفه ای زمان مناسبی را برای این برنامه ریزی قرار می دهند و با برنامه ریزی سعی می کنند به بهترین نتایج دست پیدا کنند.

دامی در مذاکره وجود دارد با این عنوان “برویم ببینیم چه می شود

زمانی که شما دچار این دام می شوید بدون آمادگی بر سر میز مذاکره می نشینید و این عدم آمادگی می تواند باعث دردسر شود.

اصول و توصیه های مختلفی برای آمادگی پیش از مذاکره بیان می شود و ما هم قبلاً در سایت در خصوص برنامه ریزی پیش از مذاکره مطالبی را قرار داده ایم.
آمادگی برای مذاکره

در این مطلب به یک مدل ساده اشاره خواهیم کرد که در کالج کلوگ توسط جین برت (Jeanne Brett) معرفی شده است. این مدل سه مرحله دارد:

  1. همه موضوعاتی که قرار است در مورد آنها مذاکره شود را در یک ستون فهرست کنید. توجه داشته باشید که این موضوعات صرفاً شامل موضوعاتی که در ذهن شما است نمی شود و شما باید موضوعاتی که ممکن است مخاطب شما هم بیان کند را در لیست قرار دهید.
  2. در ستون دیگری و در مقابل هر موضوع ابتدا میزان اهمیت آن و سپس بهترین شرایط ممکن و هدف مطلوبتان را بنویسید. برای امتیاز دادن برای میزان اهمیت می توانید از هر روشی که دوست دارید استفاده کنید، مثلاً ممکن است فردی بصورت درصدی مشحص کند و دیگری از ۱ تا ۱۰ اولویت بندی خودش را مشخص کند.
  3. در ستون سوم برای همه موضوعات، تمایلات وخواسته های طرف مقابل، اولویت بندی احتمالی و شرایط احتمالی و دلخواه او را یادداشت کنید. اینگونه می توانید حس بزنید که فرد مقابل شما در مذاکره ممکن است بر روی چه موضوعاتی تمرکز بیشتری بکند.

نکته مهم آخر این است که ممکن است برآوردهای شما درست نباشد و مسیر به گونه دیگری پیش برود اما همین برنامه ریزی شما را در هر حالی آماده تر از فردی می کند که هیچ برنامه ای ندارد.

منبع: کتاب ۵۳ اصل مذاکره لی تامپسون

دوره رایگان مذاکره شیخ علی

امتیاز ۵ از ۳ رای

پیشنهاد میکنم این مطالب رو هم بخونید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجتبی شیخ علی است | 1394 طراحی و اجرا : آژانس تبلیغاتی هور

رفتن به بالای صفحه